The segmentation of tourist expenditure: the case of the Canary Islands

Authors

  • Raquel Martín Rivero Universidad de La Laguna
  • Yenis Marisel González Mora

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2017.15.023

Keywords:

Tourism, Expenditure survey

Abstract

This paper’s main objective is to analyze the behavior of tourists who come to the Canary Island regarding the different levels of average daily expenditure made in their home country. This analysis is performed using the information provided by the Tourism Expenditure Survey conducted by the Canary Institute of Statistics of the Government of the Canary Islands (ISTAC). The analysis is based on making a breakdown of the structure of tourists visiting the Canary Islands through a cluster analysis. The variable which governs segmentation is the average spending per person per day in their home country and it applies to all the tourists arriving in the Canary Islands during 2014. Furthermore, through the application of this methodology you can check the possibilities of discrimination that some variables present as opposed to others which do not provide different results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anderberg, M. R. 1973. Cluster Analysis for Applications. Academic Press, New York.

Armas, Y. (dir.) 2011. El Turismo en Canarias, Fundación Fyde-CajaCanarias.

Aznar, J. y Nicolini, R. 2007. “El sector turístico en la Comunidad Valenciana: Unos elementos de análisis de la demanda en el marco de la economía geográfica”, Revista de Estudios Regionales, nº 79, pp.43-72.

Bedate, A. M, Sanz, J.A. y Herrero, L.C. 2001. “Turismo cultural y patrimonio histórico: aplicación multivariante al estudio de la demanda”, Estudios Turísticos, n.° 150, pp. 113-132.

Bethencourt, M. Y., González, O.M., Díaz, F. M. y Álvarez, J. A. 2002. “La segmentación del mercado turístico canario con relación al gasto: el caso de la isla de La Palma”. IV Congreso Turismo y Tecnologías de la Información y las Comunicaciones.

Boza, J. y Pinilla, J. 2001. “Perfiles diferenciales respecto de la demanda de calidad en la oferta turística de canarias”, Estudios Turísticos, n.° 147, pp. 85-94.

Castaño, J. M.; Moreno, A. y Crego, A. 2006. “Perfiles turísticos en una muestra de sujetos españoles: un modelo de segmentación empírica en función de los patrones de viaje y las características del viajero”, Estudios Turísticos, n.° 171, pp. 57-76.

Dávila, D; Rodríguez, S. y Rodríguez, A. 2002. “La promoción turística espacial dentro de un destino vacacional homogéneo. Una aplicación a Canarias.”, Estudios de Economía Aplicada, Vol. 20-I, pp.45-60.

Esteban, A. 2004 “Modelos de la demanda turística en España: segmentación por países de procedencia”, en Aurioles Martín, J (coord.): Las nuevas formas del Turismo, Caja Rural Mediterránea, pp. 81-101.

EXCELTUR y Gobierno de Canarias 2011. Estudio de Impacto Económico del Turismo: IMPACTUR Canarias 2010, en http://www.gobcan. es/opencms8/opencms/presidencia/turismo/downloads/Impactur/Impactur_Canarias_2011.pdf, (fecha de acceso: 8/10/2015).

EXCELTUR y Gobierno de Canarias 2014. Estudio de Impacto Económico del Turismo: IMPACTUR Canarias 2012, en http://exceltur.org/ p-content/uploads/adjuntos/IMPACTUR%20Canarias%202012.pdf, (fecha de acceso: 8/10/2015).

EXCELTUR y Gobierno de Canarias 2014. Estudio de Impacto Económico del Turismo: IMPACTUR Canarias 2013, en http://exceltur.org/ wp-content/uploads/2014/11/Estudio-IMPACTUR-Canarias-2013.pdf, (fecha de acceso: 8/10/2015).

EXCELTUR y Gobierno de Canarias 2015. Estudio de Impacto Económico del Turismo: IMPACTUR Canarias 2014, en http://www.exceltur. org/wp-content/uploads/2015/06/IMPACTUR-Canarias-2014.pdf, (fecha de acceso: 8/10/2015).

González, A.M. 2005. “La segmentación del mercado turístico por estilos de vida: Una estrategia empresarial en auge”. Investigación y Marketing, Monográfico: Marketing turístico.87. 18-24.

González, A., Sanchez, I. y Sanz, S. 2006. “Caracterización del turista de sol y playa: una comparativa con el turista rural y cultural”, Actas del IX Congreso de Turismo Sol, Playa y Turismo Residencial. Alicante.

Gordon, A.D. 1999. Classification. 2nd Edition. Chapman and Hall.

Instituto Canario de Estadística 2014. Encuesta sobre Gasto Turístico, en http://www.gobiernodecanarias.org/istac/, (fecha de acceso: 8/10/2015).

Instituto de Estudios Turísticos 2004. Análisis y segmentación del gasto de los turistas que llegan a España, en http://www.iet.tourspain. es/es-ES/estadisticas/egatur/No_periodicas/An%C3%A1lisis%20y%20segmentaci%C3%B3n%20 del%20gasto%20de%20los%20turistas%20que%20llegan%20a%20Espa%C3%B1a%202004.pdf , (fecha de acceso: 8/10/2015).

Instituto de Estudios Turísticos 2007. Segmentación del gasto de los turistas que llegan a España, 2007 en http://www.iet.tourspain.es/ es-ES/estadisticas/egatur/No_periodicas/Segmentaci%C3%B3n%20del%20gasto%20de%20los%20 turistas%20que%20llegan%20a%20Espa%C3%B1a,%202007.pdf , (fecha de acceso: 8/10/2015).

Kaufman, L. y Rousseeuw, P.J. 1990. Finding Groups in Data: An Introduction to Cluster Analysis, Wiley, New York.

Marrero, J. R. y Santana, M. A. 2008. “Competitividad y calidad en los destinos turísticos de sol y playa. El caso de las Islas Canarias”, Cuadernos de Turismo, nº 222, pp. 123-143.

Martín, R. y González, Y. M. 2013. “El turismo interno canario: un análisis de la situación actual”, 10º Congreso Internacional sobre Desarrollo Local en un Mundo Global, 3 al 20 de diciembre (virtual).

Molina, A. et al. 2007. “Segmentación de la demanda turística: un análisis aplicado a un destino de turismo cultural”, Revista de Análisis turístico, nº 4, 2º semestre, pp. 36-48.

Pedret Yerba, R. 1986. Técnicas cuantitativas al servicio del marketing: métodos descriptivos de análisis multivariable, Tesis doctoral. Facultat de Citncies Econbmiques, Universitat de Barcelona.

Naciones Unidas 2008. Recomendaciones internacionales para estadísticas de turismo, en http://unstats.un.org/unsd/ publication/SeriesM/Seriesm_83rev1s.pdf, (fecha de acceso: 8/10/2015).

Rodríguez, P. y Molina, O. 2007. “La segmentación de la demanda turística española”, Metodología de Encuestas, vol. 9, pp. 57-92.

Rodríguez, P. y Molina, O. 2009. “Spanish Tourist Behaviour: A Specific Objetive-base Segmantation”, online at http://mpra. ub.uni-muenchen.de/25458, (fecha de acceso: 8/10/2015).

Sneath, P. H. y Sokal, R. R. 1973. Numerical Taxonomy, Freeman, San Francisco.

Turismo de Tenerife 2012. Estrategia Turística de Tenerife 2008-2015, en http://www.webtenerife.com/es/investigacion/ informes-estudios/estrategia-planificacion/documents/estrategia%20turistica%20de%20tenerife%20 2008-2015.pdf , (fecha de acceso: 8/10/2015).

Published

2017-03-19

How to Cite

Martín Rivero, R., & González Mora, Y. M. (2017). The segmentation of tourist expenditure: the case of the Canary Islands. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 15(2), 359–374. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2017.15.023

Issue

Section

Articles

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
508
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)