Theoretical-methodological foundations of identity: A categorical introspection for tourism studies

Authors

  • Luis Angel Soto de Anda
  • Graciela Cruz Jiménez
  • Elva Ester Vargas Martínez

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2019.17.063

Keywords:

Identity, Tourism, Culture, Methodology, Tourist Studies

Abstract

The present article presents a theoretical-methodological proposal that responds to the emptiness of knowledge about empirical approaches to the theme of identity from the tourist discipline. In order to do so, it analyzes both theoretical and conceptual contributions, as well as methodological approaches to the issue of identity. Based on a thorough review of bibliographic material specialized in social sciences, the theoretical contributions on identity are deconstructed; the purpose was to know the subcategories and indicators that comprise it, to take them back as support for this proposal. Into the principal findings it is showed that the identity  of tourist research presents a direct link with culture and it patrimonial representations. The conclusion is that the object of study presents an structural and functional dynamic that demands to resize the existing methodological paradigms to analysed and understand the nature of a dynamic and complex phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre Baztán, Á. 1999. La identidad cultural. Anthropologica. Revista de Etnopsicología y Etnopsiquiatría 3: 1-77.

Arenas, Y. 1997. Globalización e identidad latinoamericana. Nueva Sociedad 11(3): 120-131.

Aviña Cerecer, G. 2000. “Antropología, identificación e identidad cultural”. En Pérez Taylor, Rafael et. al. Aprender - comprender la antropología, 45-66. México: CECSA.

Bustos Cara, R. 2001. Identidad, turismo y territorios locales. La permanente construcción de valores territoriales. Aportes y transferencias 5(1): 11-28. Disponible en http://nulan.mdp.edu.ar/244/1/Apo2001a5v1pp11-28.pdf

Cabrera, D. 2004. “Imaginario social, comunicación e identidad colectiva”. En ponencia en el Diálogo: comunicación y diversidad cultural del “Forum Barcelona”. Universidad de Navarra. Disponible en http://www.portalcomunicacion.com/dialeg/paper/pdf/143_cabrera.pdf

Canto Ortiz, J. y Moral Toranzo, F. 2005. El sí mismo desde la teoría de la identidad social. Escritos de Psicología - Psychological Writings, 7: 59-70. Disponible en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=271020873006

Escobar, A. 2010. Territorios de diferencia: Lugar, movimientos, vida, redes. Colombia: Envión.

Giménez, G. 1994. “Comunidades primordiales y modernización en México”. En Modernización e identidades sociales, 1-34. México: UNAM.

Giménez, G. 2002. “La identidad: Una concepción relacional y situacional”. En La sociedad mexicana frente al tercer milenio. Tomo III. México: UNAM.

Giménez, G. 2016. Estudios sobre la cultura y las identidades sociales. México: Secretaría de la Cultura, Universidad Iberoamericana, ITESO, Universidad Veracruzana y Universidad de Guadalajara.

González, M. 2010. La disolución de la categoría de identidad: la aproximación deconstructiva del pensamiento de nancy fraser. Civilizar. Ciencias Sociales y Humanas, 10(18): 65-74. Disponible en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=100220339005

Grimson, A. 2011. Los límites de la cultura. Critica de las teorías de la identidad. Buenos Aires: Siglo XXI.

Hiraoka, J. 1996. “La identidad y su contexto dimensional”. En Identidad: análisis y teoría, simbolismo, sociedades complejas, nacionalismo y etnicidad. III coloquio Paul Kirchhoff, 38-50. México: IIA/UNAM.

Hormigos Ruiz, J., & Oda Ángel, F. 2014. Identidades culturales en un mundo en movimiento. Reflexiones desde la sociología. methaodos.revista de ciencias sociales, 2(2): 244-255. Disponible en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=441542972007

Larraín. J. 2001. Identidad chilena. Santiago: Lom Ediciones.

Martínez, Irene. 2006. La identidad como problema social y sociológico. Arbor. Ciencia, pensamiento y cultura, 82(722): 811-824.

Melucci, Alberto. 1985. Identità e azione colletiva, in: L. Balbo et alii, Complessità sociale e identità, 150-163. Milán: Franco Angeli.

Mercado Maldonado, A., & Hernández Oliva, A. 2010. El proceso de construcción de la identidad colectiva. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 17(53): 229-251. Disponible en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10513135010

Molano L., O. 2006. La identidad cultural, uno de los detonantes del desarrollo territorial. Territorios con identidad cultural. 1-24.

Molano L., O. 2007. Identidad cultural un concepto que evoluciona. Revista Opera, 7: 69-84. Disponible en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67500705

Obregón Rodríguez, M. 1999. Turismo: Globalización y creación de identidades locales. En Memorias. Jornada Académica: Dimensión social del patrimonio cultural y natural del mundo maya, 177-188. México: INAH.

Pimentel, L. 2001. El espacio en la ficción. México: Siglo XXI.

Piqueras Infante, A. 1996. La identidad valenciana: La difícil construcción de una identidad colectiva Vol. 5. Madrid: Escuela Libre Editorial.

Pimentel, L. 2001. El espacio en la ficción. México: Siglo XXI.

Ramírez Goicoechea, E. 2011. Etnicidad, identidad y migraciones, teorías, conceptos y experiencias. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.

Reynosa Navarro, E. 2015. Patrimonio cultural e identidad. Argumentos teóricos Ensayo. Disponible en https://people.safecreative.org/patrimonio-cultural-e-identidad-argumentos-teoricos/w1605207808696

Published

2019-10-16

How to Cite

Soto de Anda, L. A., Cruz Jiménez, G., & Vargas Martínez, E. E. (2019). Theoretical-methodological foundations of identity: A categorical introspection for tourism studies. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 17(5), 889–899. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2019.17.063

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
609
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)