Tourism and its impact on Mexico's economic, cultural and tourism policies in the early 20th century: the perspective of the press of the time

Authors

  • Eugenio Mercado López

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2018.16.048

Keywords:

Press, Heritage, Tourism, Circulation of ideas, Mexico, Spain

Abstract

Previous research has shown how the Mexican government used culture to attract tourism to the country in the first half of the 20th century. However, one aspect that has not been sufficiently researched is why this shape was given to tourism and what choices lay behind the heritage values highlighted in the tourism promotion and marketing of the times. Using the press as the basis of our present research, above all the Spanish and national press, the shared historical context of tourism between the two countries is pieced together in order to understand how ideas and knowledge circulate, influencing tourism policies. The present article also aims at settling the debate about using tourism as a means toward the economic valuation of cultural heritage.


Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, F. 2006. La política turística en España y Portugal. Cuadernos de Turismo, 30, 9‑34.

Berger, D. 2006. The Development of Mexico’s Industry: Pyramids by Day, Martinis by Night. Nueva York: Palgrave Macmillan.

Brandis, D. y del Río, I. 2015. Paisaje y cultura en la oferta y promoción del turismo en España (1875‑1936). Ería, 96, 77‑96.

Cabrales L. y González, L. 2008. Tequila: territorio y turismo. En Bosque, J. y Martín. M. (Coord.). Homenaje a Joaquín Bosque Maurel (375‑401). Madrid: Real Sociedad Geográfica de España.

Cárdenas, L. 1936. Discurso del Gral. Lázaro Cárdenas del Río, al abrir el Congreso sus sesiones ordinarias, el 1 de septiembre de 1936. Recuperado de http://www.biblioteca.tv/artman2/publish/1936_229/Segundo_ Informe_de_Gobierno_del_presidente_L_zaro__1238.shtml

Cárdenas, L. 1938. Discurso del Gral. Lázaro Cárdenas del Río, al iniciar el Congreso sesiones ordinarias, el 1 de septiembre de 1938. Recuperado de http://www.biblioteca.tv/artman2/publish/1938_227/Cuarto_Informe_ de_Gobierno_del_presidente_L_zaro_C_1240.shtml

CONACULTA 2006. Patrimonio cultural y turismo. Serie Cuadernos 14. Planeando sobre el Turismo Cultural. México: CONACULTA

Ettinger, C. 2012. Arquitectura mexicana de la posrevolución, La mirada desde Estados Unidos. En Ettinger, C. y Villalobos, A. (Coord.) La Revolución Mexicana y las artes (229‑246). Morelia: UMSNH.

Gamio, M. 1922. The population of the valley of Teotihuacán. Introduction, synthesis and conclusions. México: Secretaría de Agricultura y Fomento.

García, E. 2015. El turismo en Pátzcuaro (México). Percepciones del visitante extranjero entre 1880 ‑1920, Pasos, 13 (3), 477‑489.

García, E. y Ettiger, C. 2014. Los imaginarios de arquitectura típica y el turismo en el México posrevolucionario. Palapa, 1 (2), 56‑69. García‑Montón,

I. y Baquero, G. 1999. El Congreso Social y Económico Hispano Americano de 1900: Un instrumento del hispanoamericanismo modernizador. Revista Complutense de Historia de América, 25, 281‑294.

González, A. 2003. Manuel Gamio. Una lucha sin final. México: UNAM.

Gordon, B. 2002. El turismo de masas: un concepto problemático en la historia del siglo XX. Historia Contemporánea, 25, 125‑156.

Hiriart, C. 2013. Gestión del Turismo Cultural en Michoacán y sus impactos en el patrimonio monumental de Morelia y Pátzcuaro. Morelia: UMSNH.

Larrinaga, C. 2014. El impacto económico del turismo receptivo en España en el siglo XX (1900 a 1975). Jornadas de Historia Económica del Turismo. El Mediterráneo: mucho más que sol y playa (1900 a 2010), Menorca, 26‑27 septiembre de 2014. http://www.ime.cat/WebEditor/Pagines/file/Carlos%20Larrinaga.pdf, 14/03/2015.

Mac Donald, E. 1981. Turismo, una recapitulación. Historiografía de conceptos pronunciados por gobernantes mexicanos desde 1823. Mexico: Editorial Bodoni.

Madero, A. 2005. Obras de Alberto J. Pani. Primeros escritos. México: Senado de la República.

Madrid, F. 2014. Gobernanza turística= destinos exitosos: el caso de los pueblos mágicos de México. México: Universidad Anáhuac México Norte.

Mateos, J. 2006. El turismo en México: la ruta institucional (1921‑2006). Patrimonio Cultural y Turismo, Cuadernos 14 (34‑43). México: CONACULTA.

Mercado, E. 2015. El turismo y la protección legal del aspecto típico de las poblaciones en el México posrevolucionario. Palapa, III (1), 57‑72.

Mercado, E. 2016. Patrimonio cultural y turismo en el México pos‑revolucionario. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 14 (4), 1027‑1040.

Moreno, A. 2007. Historia del turismo en España en el siglo XX. Madrid: Síntesis. Ortiz Mena, A. (1998). El desarrollo estabilizador: reflexiones sobre una época. México: FCE‑El Colegio de México.

Pani, A. 2003. Apuntes autobiográficos. México: Senado de la República. Planificación (1928), 10, 15‑16.

Pulido, G. 2003. El CEPE: 80 años proyectando la presencia de la UNAM y de México en el extranjero. Decires. Revista electrónica del Centro de Enseñanza para Extranjeros, 5, 21‑24. Recuperado de CEPE UNAM, http://revistadecires.cepe.unam.mx/articulos/art5‑3. pdf

Sánchez‑Rivas, J. 2015. El capital turístico en España y su influencia en el crecimiento económico (Tesis doctoral). Recuperado de Universidad de Sevilla, https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/40097

Vildálosa, C. 1914, agosto 1. El resurgimiento de España. Correo Español, p.1.

Yañez, A. 1962. Don Justo Sierra, su vida, sus ideas, su obra. México: UNAM.

Published

2018-07-26

How to Cite

Mercado López, E. (2018). Tourism and its impact on Mexico’s economic, cultural and tourism policies in the early 20th century: the perspective of the press of the time. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 16(3), 671–683. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2018.16.048

Issue

Section

Articles

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
387
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)