Perception of the heritage tourism resources of a territory. Inhabitants, tourists and officials of the circuit "The soul of Don Vasco", Patzcuaro, Mexico.

Authors

  • Katya Meredith García Quevedo Universidad Autónoma de Querétaro
  • Eugenio Mercado López Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo https://orcid.org/0000-0003-0352-4136

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2023.21.022

Keywords:

Conservación, Percepción, Pátzcuaro, Promoción turística, Recursos turístico-patrimoniales

Abstract

The proper management of a tourist territory includes among its key premises an understanding of how heritage resources are socially conceived. This is why the present text addresses the perception of these assets from both the heritage and the tourist sphere, emphasizing the methodological approach to study the meaning of these resources in the real everyday life of the communities. The study was applied in populations of the circuit "El alma de Don Vasco", located in the region of Lake Patzcuaro, Mexico, through an open exploration with a mixed questionnaire, taking as a reference the representation of heritage resources in official tourist images. As a result, it was possible to identify the perception of the inhabitants about the cultural elements that are shown as a tourist attraction; what they wish to show to the visitor or only preserve for their community and for their next generations; as well as the divergences with the vision of tourists and officials. This makes it possible to establish key elements for the management of cultural assets offered to tourism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eugenio Mercado López, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

 Doctor en Arquitectura (Arquitectura)

References

Alvarado Sizzo, I. 2012. El espacio subjetivo de la ciudad de Morelia en relación a su Centro Histórico y el turismo cultural. Un estudio de percepción e imagen (Tesis doctoral). Universidad de Castilla la Mancha, Toledo.

Bailly, Antoine S. 1974. “La perception des paysages urbains: essai méthodologique”. L'Espace géographique, (3): 211-217.

Baudrillard, J. 1974. Crítica de la economía política del signo. México: Siglo XXI.

Bell, J. 2005. Cómo hacer tu primer trabajo de investigación. España: Gedisa.

Bisquerra, R. 1989. Métodos de investigación educativa. Guía práctica. España: Ediciones CEAC.

Codeluppi, V. 2007. “El papel social de la publicidad”. Pensar la publicidad, 1 (1): 149‐155. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/PEPU/article/view/PEPU0707120149A

Di Méo, Guy 1991. L'homme, la société, l'espace. París: Anthropos, 319.

Ettinger, Catherine R. 2015. Pátzcuaro. Un recorrido por su arquitectura. UMSNH, SECTUR: Gobierno del estado de Michoacán y H. Ayuntamiento de Pátzcuaro.

Fernández, Jorge. D. 2004. “¡Mírame! Teoría y práctica de los mensajes publicitarios” [reseña]. Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Literatura, 1(2): 225-229. Recuperado a partir de https://institucional.us.es/revistas/publicidad/2/R7_mirame_teoria_y_practica_de_los_mensajes_publicitarios.pdf

García, K. M y Mercado, Eugenio 2020. “Representación visual del patrimonio de la zona lacustre de Pátzcuaro, México, desde la gestión turística pública”. Ayana. Revista De Investigación En Turismo, 1(1). https://doi.org/10.24215/27186717e007

Giménez, Gilberto 1996. Territorio y cultura. Estudios sobre las culturas contemporáneas, 2(4):9-30. Recuperado a partir de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31600402

Hernández, Javier. 2011. “Los caminos del patrimonio. Rutas turísticas e itinerarios culturales”. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 9(2):225–236. Recuperado a partir de http://www.pasosonline.org/Publicados/9211/PASOS24.pdf#page=9

Hiriart, Carlos y Mínguez, Carmen 2016. “Coyuntura, retos, oportunidades y estrategias para el desarrollo de un producto turístico cultural en México: la Ruta Don Vasco en Michoacán”. International Journal of Scientific Managment Tourism, 2(3):369-396. Recuperado a partir de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5665940

Hunter, W.C. 2016. “The social construction of tourism online destination: A comparative semiotic analysis of the visual representation of Seoul”. Tourism Management, 54: 221-229. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.11.012

Lista, Antoni, Sabaté, Joaquín y Schuster, Mark. 2001. Projectant l’Eix del Llobregat: paisatge cultural i desenvolupament regional-designing the Llobregat Corridor: cultural landscape and regional development. Universitat Politècnica de Catalunya–Massachusetts Institute of Technology: Barcelona.

Lynch, K. 1960. The image of the city. Massachusetts: TP & HUP, 194.

Mercado, Eugenio 2018. “La imagen turística de las Ciudades Patrimonio y los Pueblos Mágicos de México desde una perspectiva histórica”. En Alvarado Sizzo I., y Álvaro López (Eds.), Turismo, patrimonio y representaciones espaciales (pp. 55-80). Pasos, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 22(1). Recuperado a partir de http://www.pasosonline.org/es/colecciones/pasos-edita/160-numero-22-turismo-patrimonio-y-representaciones-espaciales

Miranda, G. 2007. “El turismo como factor de transformación del paisaje cultural: revisión teórica-conceptual”. En Osorio M., y Novo, G. (Coords), Entorno del turismo, perspectivas (pp. 37-63). UAEMEX, Toluca (2).

Moya, Ana. M. 2011. La percepción del paisaje urbano. Biblioteca Nueva.

Ojeda, Lorena y Dávila, Carmen A. 2015. “La cocina tradicional indígena de Michoacán”. Diálogo, 18(1):47-66.

Ojeda, Lorena., Mijangos, Eduardo N., y Mercado, Eugenio (Coords.). 2015. Cultura, Sociedad y Políticas Públicas: Pasado y Presente del Patrimonio Cultural en Michoacán. UMSNH: Instituto de investigaciones históricas, Morelia: Editorial Morevalladolid.

Puche, Mayka y Obiol, Emilio. M. 2011. “Procesos de «re-imageneering» turístico: el eclipse de la identidad local de Valencia”. Cuadernos de Turismo, (28):191-214. Recuperado a partir de https://revistas.um.es/turismo/article/view/147301

Raffestin, Claude y Santana, Octavio. M. 2013. Por una geografía del poder. Michoacán: El Colegio de Michoacán.

Sabaté, Joaquín. 2004. “Paisajes culturales. El patrimonio como recurso básico para un nuevo modelo de desarrollo”. Urban, (9).

Silva, Pérez R. 2009. “Agricultura, paisaje y patrimonio territorial. Los paisajes de la agricultura vistos como patrimonio”. Boletín de la A.G.E., (49):309-334. Recuperado a partir de https://bage.age-geografia.es/ojs/index.php/bage/article/view/786

Troitiño, Miguel A. 2011. “Territorio, patrimonio y paisaje: Desafíos de una ordenación y gestión inteligentes”. Ciudad y territorio. Estudios territoriales, 43(169-0):561-569. Recuperado a partir de https://recyt.fecyt.es/index.php/CyTET/article/view/76083

Tuan, Yi Fu 1977. Space and place: The perspective of experience. U of Minnesota Press.

Urquijo, Pedro S. 2014. “El paisaje como concepto geográfico histórico ambiental”. En Barrera, S., y Monroy, J. (Coords.), Perspectivas sobre el paisaje (pp. 81-116). Universidad Nacional de Colombia.

Published

2023-03-25

How to Cite

García Quevedo, K. M., & Mercado López, E. (2023). Perception of the heritage tourism resources of a territory. Inhabitants, tourists and officials of the circuit "The soul of Don Vasco", Patzcuaro, Mexico. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 21(2), 337–362. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2023.21.022

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
350
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)