The importance of thermal cosmetics for spas and spa tourism: the case of the Autonomous Community of Galicia - Spain

Authors

  • Marcel Rodrigo Henn Bonfada
  • Patricia Lopes Branco Bonfada
  • José Antonio Fraiz Brea
  • José Manoel Gonçalves Gândara

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2011.09.003

Keywords:

Thermal cosmetic, spas, thermal tourism, health tourism, Spain

Abstract

This work includes the thermal tourism within the concept of the health tourism and the thermal cosmetic like a new business for the Spanish spas. The primary target is to identify the im- portance of the thermal cosmetic for the Galician spas, besides investigating important aspects of the thermal cosmetic marketing in these centers. A methodology based on an empirical investigation of the descriptive and a qualitative approach was adopted. As instrument of collection of data were used a structured questionnaire, being used the technique of the interview in depth with open and closed questions. The obtained results were that the thermal cosmetic has a great importance in intangible aspects for the Galician spas and were identified these aspects besides identifying other important information related to marketing.

Downloads

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
52%
33%
Days to publication 
3114
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)

PFL

1 2 3 4 5
Not useful Very useful

Author Biographies

Marcel Rodrigo Henn Bonfada

Doctorando en Gestión y Desarrollo Turístico Sostenible - Universidad de Málaga – España Master en Organización y Dirección Turística – Turismo Termal por la Universidad de Vigo – España.

Patricia Lopes Branco Bonfada

Doctorando en Gestión y Desarrollo Turístico Sostenible - Universidad de Málaga – España Master en Organización y Dirección Turística – Turismo Termal por la Universidad de Vigo – España.

José Antonio Fraiz Brea

Doctor en Ciencias Económicas y Empresariales - Universidad de Vigo – España Coordinador del Master en Dirección y Planificación del Turismo - Universidad de Vigo – España.

José Manoel Gonçalves Gândara

Doctor en Turismo y Desarrollo Sostenible - Universidad de Las Palmas de Gran Canaria – Espana. Profesor e Investigador del Departamento de Turismo y del Máster/Doctorado em Geografia - Universidade Federal do Paraná – Brasil.

References

Amor Garroset, Francisco y Fernádez Torán, Miguel Ángel. 1998. “El turismo de salud en la comuni- dad Valenciana”. Revista Valenciana D´estudis Autonòmics, 25: 187-195.

Asociación Nacional de Estaciones Termales / Asociación Nacional De Balnearios. 2006. Información datos del termalismo en España. Mensaje recibida por en 14 jun. 2006.

Artal Tur, Andrés; García Sánchez, Antonio y Ruiz Belijar, José. 2004. “El turismo de salud, características de la demanda: implicaciones y consecuencias para el tejido empre- sarial de la región de Murcia”. En I Jornadas de Economía del Turismo, Mallorca. Disponible en: http:// www.uib.es/congres/jet/pdf/ponencias/ Artal.pdf. Acceso en: 30 may. 2008.

Balnearios de Galicia. 2010. Listado de Balnearios. Disponible en: http://www.balneariosdegalicia. com/balnearios. html. Acceso en 15 nov. 2010.

Bonfada, Marcel H. 2006. “La cosmética termal como factor diferenciador de los balnearios en el turismo de salud: el caso de la Comu- nidad Autónoma de Galicia – España”. Tesina de Maestría presentada en la Universidad de Vigo – España. Ourense.

Bonfada, Marcel H. y Bonfada, Patricia L. B. 2007. “El turismo de salud en España: conceptos y situación actual”. In: IX Seminário Internacional de Turismo, Curitiba.

Brenner, Eliane L. 2005. “El desarrollo turístico de la región de aguas termales de Goiás, Brasil”. Cuadernos de Turismo, Murcia, 16:105-122, jul.-sep.

Fraiz Brea, José A. 2004. “El sector turístico de Ourense”. En Lago Peñas, S. y Vaquero García, A. A economía de Ourense a debate (pp. 49-62). Ourense: Ed. Santiago Lago Peñas.

Goodrich, Jonathan y Goodrich, G.1987. “Healthcare tourism: an explora- tory study”. Tourism Management, Hamilton, 8(3): 217-222.

Grande Herranz, María. T. 2000. “Una visión de conjunto de las esta- ciones termales en España. En Minis- terio del Medio Ambiente, ITGE. Panorama actual de las aguas minerales y minero-medicinales de España” (pp.69-74). En II Jornadas sobre aguas minerales y mineromedicinales. La Toja. Disponible en: http://aguas.igme.es/igme/homec.htm. Acceso en: 20 nov.2006.

Instituto Español de Comercio Exterior (IECX). 2008. “Termalismo y talasoterapia en Francia”. Disponible en: http://www. icex.es/servicios/ documentacion/docu- mentoselaborados/icex/pdfs/franciataasoterm.pdf. Acceso en: 30 jun. 2008.

Lapuente Fernández, Juan. P. y Hernández López, Susana. 2005. “Balneoterapia en estética”. En Pérez Fernández, M. R. Principios de Hidroterapia y Balneoterapia (pp. 337- 350). Madrid: Ed. McGraw- Hill Interamericana.

Melgosa Arcos, Francisco J. 2000. “Turismo de salud: termalismo y bal- neario”. En Blanquer, D. III Congreso Universidad y Empresa. Valencia: Ed. Tirant lo Blach.

Mourão, Mario B. 1997. “A água mineral e as termas: uma história milenar”. São Paulo: ABINAM - Associação Brasileira das Indústrias de Água Mineral.

Pollock, Anna y Williams, Peter. 2000. “Health tourism trends: closing the gap between health care and tourism”. En Gartner, W. (Ed.). Trends in outdoor recreation, leisure and tourism (pp. 165-173). Cambridge, MA, USA: Cabi Publishing.

Rodríguez Míguez, Luis. 2002. “Hidrología médica, balneoterapia y termalismo en el siglo XX”. En Caixa Nova. Evolución de la medicina en el siglo XX (pp. 179-194). Vigo: Caixa Nova.

Rodríguez Míguez, Luis. 2005. “El balneario: tipos de instalaciones balnearias: higiene y seguridad en los balnearios”. En Pérez Fernández, M. R. Principios de hidroterapia y balneoterapia (pp. 35-48). Madrid: Ed. McGraw- Hill Interamericana.

Ross, Kim. 2001. “Health Tourism: an overview”. HSMAI Marketing Review. Disponible en: http://www.hospitalitynet.org/ news/4010521.search?query=%22health+tourism%22. Acceso en: 10 may. 2008.

San José Arango, Carmen. 2003. “Curhoteles: el turismo de salud”. Se- villa: Cajasur, Universidad de Sevilla.

San Pedro Martínez, María. A. 2004. “El turismo de salud”. En AECIT (Asociación Española de expertos científicos en turismo). La actividad turística española en 2003 (pp. 559-574). Castellón: España: Editorial Centro de Estudios Ramón Areces, S. A. Sanchéz Zapata, Almudena. 2006. “Turismo de salud: situación actual y perspectivas de futuro”. Apuntes del master de organización y dirección turística – turismo de salud, Universidad de Vigo, Ourense.

Sayili, Murat; Akca, Hasan; Duman, Teoman; Esengun, Kemal. 2007. “Psoriasis treatment via doctor fishes as part of health tourism: a case study of Kangal Fish Spring, Turkey”. Tourism Management, Hamilton, 28(2): 625-629.

Vogueler Ruíz, Carlos y Hernández Armand, Enrique. 2004. “El mercado turístico: estructura, operaciones y procesos de producción”. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.

Published

2011-01-18

How to Cite

Henn Bonfada, M. R., Lopes Branco Bonfada, P., Fraiz Brea, J. A., & Gonçalves Gândara, J. M. (2011). The importance of thermal cosmetics for spas and spa tourism: the case of the Autonomous Community of Galicia - Spain. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 9(1), 25–35. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2011.09.003

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>