Agave landscape valorization and its influence on the tourist image of Tequila, Jalisco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2025.23.077

Keywords:

valorization, imagen turística, paisaje agavero, Tequila, patrimonio biocultural

Abstract

The agave landscape has become one of the key elements shaping the tourist image of Tequila, a popular Mexican destination. This study aims to analyze how the valorization of the agave landscape influences the tourist image of Tequila, Jalisco. To achieve this, a survey was conducted with 387 national tourists, and Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) was applied. The findings indicate that the natural, social, and economic valorization of the agave landscape explains the tourist image of Tequila in cognitive, affective, and conative terms. Additionally, the landscape is appreciated for its role in generating employment and commerce, promoting social well-being, and showcasing cultural richness, all of which indirectly enhance tourists' emotional connection to the destination. In conclusion, these results can inform strategies for strengthening tourism activity in the region.

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Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)

Author Biographies

Karla Gómez Cuevas, Universidad Autónoma del Estado de México

Profesora de asignatura de la Facultad de Turismo y Gastronomía, Universidad Autónoma del Estado de México.

Maestrante en Estudios Turísticos y Licenciada en Turismo.

Líneas de investigación: Sustentabilidad, desarrollo y, patrimonio natural y cultural del turismo.

Alejandro Delgado Cruz, Universidad Autónoma del Estado de México

Profesor-investigador de la Facultad de Turismo y Gastronomía, Universidad Autónoma del Estado de México.

Doctor en Administración y Alta Dirección, Maestro en Estudios Turísticos, Especialista en Administración de Empresas Turísticas y Licenciado en Gastronomía.

Líneas de investigación: Sustentabilidad, organizaciones e innovación en el turismo y la gastronomía.

Miembro del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores (SNII) del Consejo Nacional de Humanidades, Ciencias y Tecnologías (CONAHCYT), México.

Yanelli Daniela Palmas Castrejón, Universidad Autónoma del Estado de México

Profesora-investigadora de la Facultad de Turismo y Gastronomía, Universidad Autónoma del Estado de México.

Doctora en Estudios Turísticos y Licenciada en Turismo.

Líneas de investigación: Sustentabilidad, desarrollo y sistemas complejos en el turismo.

Miembro del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores (SNII) del Consejo Nacional de Humanidades, Ciencias y Tecnologías (CONAHCYT), México.

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Published

2025-10-27

How to Cite

Gómez Cuevas, K., Delgado Cruz, A., & Palmas Castrejón, Y. D. . (2025). Agave landscape valorization and its influence on the tourist image of Tequila, Jalisco. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 23(4), 1235–1252. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2025.23.077

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