Health and wellbeing 2.0: analysis of the communication quality of spas in Extremadura

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2024.22.030

Keywords:

Comparative analysis, official web pages, quality, balneary thermal resorts, Extremadura

Abstract

The New Technologies revolution has caused a significant change in the tourism sector. Currently, the use of the Internet is essential in the communication and promotion of companies with their potential clients, and they begin to consider the website as their cover letter. Likewise, the role of the tourist has also undergone a relevant change thanks to the implementation of ICTs, increasing their participation in the process, from searching for information through the Internet, to sharing their experience on social networks. Due to the relevance acquired by the organizations' websites, a comparative analysis of the official websites of the Extremadura thermal spa resorts was carried out to gauge their level of quality (ICW), as well as identify their outstanding aspects and potential areas of improvement. Based on the methodology used in the research project "On-line communication of tourist destinations" (CODETUR), it is concluded that Extremadura's spa webs have more developed technical than communicative aspects, thus triggering recommendations on possible communication areas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asociación Nacional de Balnearios (ANBAL) (2016). El motor de reservas de la web de ANBAL. Balnearios de España, 5 (13), 33. Recuperado de http://www.balnearios.org/sites/ default/files/revistas/BalneariosN13%20abril.pdf. Fecha de consulta (10 de junio de 2021).

Asociación Nacional de Balnearios (ANBAL) (2013). Los balnearios son fuente de riqueza en Extremadura. Balnearios de España. Recuperado de http://www.balnearios.org/ actualidad/noticias/los-balnearios-son-fuente-de-riqueza-en-extremadura. Fecha de consulta (12 de junio de 2021).

Balneario de Alange (2011). Recuperado de http://www.balneariodealange.com/. Fecha de consulta (12 de junio de 2021).

Balneario Baños de Montemayor. Recuperado de http://www.balneariomontema yor.com/. Fecha de consulta (12 de junio de 2021).

Balneario El Raposo. Recuperado de http://www.balneario.net/. Fecha de consulta (12 de junio de 2021).

Buhalis, D. (1996). Information technologie as a strategic tool for tourism. The Tourist Review, 51(2), 34-36. DOI: http://dx.doi.org/10.1108/eb058221

Buhalis, D., & Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet- The state of eTourism research. Tourism Management, 29(4), 609-623. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2008.01.005.

Chamorro, R. (2008). Una revolución en el turismo gracias a las TIC. TIC y Turismo. Recuperado de http://www.coit.es/publicaciones/bit/bit170/30-33.pdf . Fecha de consulta (8 de junio de 2021).

Clúster Turismo de Extremadura. Asociación de Balnearios de Extremadura. Recuperado de http://www.clusterturismoextremadura.es/socios/asociacion_de balnearios_de_extremadu ra_3. Fecha de consulta (8 de junio de 2016).

Codina, L. (2004). Evaluación de calidad en sitios web: proyectos de estudios sectoriales y realización de auditorías. 9es Jornades Catalanes d’Informació i Documentació, 59-72.

Dirección General de Turismo. (2014-2016). El reposo del romano. Extremadura Turismo. Recuperado de http://turismoextremadura.com/viajar/turismo/es/ven-a-extremadura/El-reposo-del-romano/ Fecha de consulta (5 de junio de 2021).

Dirección General de Turismo (2014-2016). En plena Dehesa: Baños de San Gregorio, Fuentes del Trampal y El Raposo. Extremadura Turismo. Recuperado de http://turismoextremadura.com/viajar/turismo/es/ven-a-extremadura/En-plena-Dehesa/. Fecha de consulta (5 de junio de 20).

Dirección General de Turismo (2014-2016). Entre valles y sierras: El Salugral y Valle del Jerte. Extremadura Turismo. Recuperado de http://turismoextremadura.com/ viajar/turismo/es/ven-a-extremadura/Entre-valles-y-sierras/. Fecha de consulta (5 de junio de 2021).

Fernández-Cavia, J. (2015). Comunicación online de los destinos turísticos. Hipertext.net: Anuario académico sobre Documentación Digital y Comunicación Interactiva, (13), 1-3. DOI: 10.2436/20.8050.01.18.

Fernández-Cavia, J., Rovira, C., Díaz-Luque, P., & Cavaller, V. (2014). Web Quality Index (WQI) for official tourist destination websites. Proposal for an assessment system. Tourism Management Perspectives, 9, 5-13. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/ j.tmp.2013.10.003.

Fernández-Cavia, J., Vinyals, S., & López, M. (2013). Calidad de los sitios web turísticos oficiales de las comunidades autónomas españolas. BiD: textos universitaris de biblioteconomía i documentació. Recuperado de http://bid.ub.edu/es/31/fernandez2.htm. Fecha de consulta (31 de marzo de 2021).

Fernández-Cavia, J. et al. (2010). Propuesta de diseño de una plantilla multidisciplinar para el análisis y evaluación de webs de destinos turísticos. Turitec, VIII Congreso “Turismo y Tecnologías de la Información y las Comunicaciones”. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/11887408.pdf. Fecha de consulta (6 de mayo de 2021).

Fuentes del Trampal. Recuperado de http://www.fuentesdeltrampal.com/. Fecha de consulta (12 de junio de 2021).

Hotel Balneario de Brozas (2016). Recuperado de http://www.balneariodebrozas.es/. Fecha de consulta (12 de junio de 2021).

Hotel Balneario Valle del Jerte (2016). Recuperado de http://www.balneariovalle deljerte.com/. Fecha de consulta (12 de junio de 2021).

Law, R., Qi, S., & Buhalis, D. (2010). Progress in tourism management: A review of website evaluation in tourism research. Tourism Management, 31(3), 297-313. DOI: http://dx.doi.org/ 10.1016/j.tourman.2009.11.007.

Martínez, A. (2012). Turismo 2.0. Polígonos. Revista de Geografía. Recuperado de http://revpubli.unileon.es/ojs/index.php/poligonos/article/view/546/485. Fecha de consulta (5 de abril de 2016).

Martínez, S.M., Bernal, J.J., & Pedro, J. (2013). Análisis del nivel de presencia de los establecimientos hoteleros en la región de Murcia en la web 2.0. Cuadernos de Turismo, (31), 245-261.

Merlo, J.A. (2003). La evaluación de la calidad de la información web: aportaciones teóricas y experiencias prácticas. Recursos informativos: creación, descripción y evaluación. Sociedad de la Información, 8, 101-110. Recuperado de http://gredos.usal.es/ jspui/bitstream/10366/17956/1/DBD_Ev.%20calidad%20inf.%20web.pdf Fecha de consulta (29 de abril de 2021).

Mínguez-González, M.I., & Fernández-Cavia, J. (2015). Tourism and online communication: interactivity and social web in oficial destination websites. Communication & Society 28(4), 17-31. Recuperado de http://dadun.unav.edu/bitstream/10171/41817/1/02.pdf. Fecha de consulta (31 de marzo de 2021).

Observatorio Turístico de Extremadura (2016). Anuario Estadístico Año 2015. Recuperado de http://www.turismoextremadura.com/.content/observatorio/2015/Otros-Informes/Anu ario-Estadistico-del-Observatorio-de-Turismo-de-Extremadura-2015.pdf. Fecha de consulta (6 de abril de 2016).

Pesaresi, M. (2015). Estudio de la presencia en Internet de los balnearios de Andalucía. Análisis y propuesta de mejora (trabajo final de grado). Universidad Politécnica de Valencia, Gandía, España.

Porras, C. (2013). Los portales oficiales de los destinos turísticos fallan en interactividad. Hosteltur. Recuperado de http://www.hosteltur.com/123210_portales-oficiales-destinos-turisticos-fallan-interactividad.html. Fecha de consulta (2 de abril de 2021).

Rodríguez, R., Codina, L., & Pedraza- Jiménez, R. (2012). Indicadores para la evaluación de la calidad en cibermedios: análisis de la interacción y la adopción de la Web 2.0. Revista española de documentación científica, 35(1), 61-93. DOI: http://dx.doi.org/10.3989/redc.2012.1.858

Tapia-León, M. (2015). Factores de calidad en sitios web de destinos turísticos: estado de la cuestión. Hipertext.net: Anuario Académico sobre Documentación Digital y Comunicación Interactiva, (13), 1-16. DOI: 10.2436/20.8050.01.23

Termal Resort El Salugral. Recuperado de http://www.elsalugral.com/ Fecha de consulta (12 de junio de 2021).

Published

2024-07-19

How to Cite

Durán-Sánchez, A., Iglesias-Calvo, P., Del Río-Rama, M. de la C., & Álvarez-García, J. (2024). Health and wellbeing 2.0: analysis of the communication quality of spas in Extremadura. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 22(3), 445–463. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2024.22.030