Influencia de las percepciones y actitudes gerenciales en la oferta enoturística en empresas vitivinícolas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2023.21.007

Keywords:

Competitividad, comportamiento gerencial, actitudes, percepciones, enoturismo

Abstract

This article aims to analyze the perceptions and attitudes of the managers of the wine and viticultural companies of the Guadalupe Valley regarding the offer of wine tourism activities, considering that wine tourism has been developing strongly in the northwest of the country through the wine routes in Baja California. For this, a quantitative methodology was carried out by means of the construction and validation of a measurement instrument to know its levels of reliability based on three constructs: perceptions, attitudes and wine tourism activities; having a representative sample of 64 companies, using structural equations with partial least squares (PLS). As a result, it is appreciated that managerial perceptions are competitively based on the threat of new competitors and new products; attitudes to the client portfolio and employee productivity; and wine tourism activities in tastings and tours.

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Author Biographies

Lino Meraz-Ruiz, Universidad Autónoma de Baja California

Doctor en Ciencias Administrativas, Profesor investigador de tiempo completo, Facultad de Ciencias Administrativas y Sociales, Universidad Autónoma de Baja California, línea de investigación: comportamiento de compra.

Jose T. Olague, Universidad Autónoma de Baja California

Doctor en Filosofía con orientación en Relaciones Internacionales, Negocios y Diplomacia. Profesor investigador de tiempo completo, Facultad de Turismo y Mercadotecnia, Universidad Autónoma de Baja California, línea de investigación: mercadotecnia y competitividad.

Omar Alejandro Pérez-Cruz, Universidad de Colima

Profesor investigador de la Universidad de Colima, México

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Published

2023-01-04

How to Cite

Meraz-Ruiz, L., Olague, J. T., & Pérez-Cruz, O. A. (2023). Influencia de las percepciones y actitudes gerenciales en la oferta enoturística en empresas vitivinícolas. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 21(1), 99–113. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2023.21.007

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