Analysis and impact of tour operators and travel agencies in tourist transport: new trends in the Canary Islands

Authors

  • Eduardo Parra López
  • Mercedes Melchior
  • Ángel Ramos

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2003.01.021

Keywords:

Tour operators, Travel agencies, Canary Islands, Hotel and Travel Agency managers, tourist intermediaries and distribution channels in tourism

Abstract

The international tourism transport sector is facing profound changes in its structure, particu- larly where tour operators and travel agencies are concerned. New reservation distribution systems (GDS and CRS) and interactive television systems are setting new guidelines for the sector. The worldwide platform of the Internet has created a new context, which is rapidly emerging and becoming ever more dynamic. For this reason, travel organisations should explore the proliferation of management tools that facilitate the establishment of new competitive strategies and positioning in an increasingly volatile area, with new products and forms in both demand and supply. This exploratory study identifies and interprets several questions based on a survey of 82 hotel and travel agency managers in the Canary Islands, who express their views about current and future developments in the sector.

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Author Biographies

Eduardo Parra López

Eduardo Parra es doctor en Organización de Empresas y Master en Comercio Internacional por la Escuela de Organización Industrial (EOI).  Departamento de Economía y Dirección de Empresas de la Universidad de La Lagu- na (Tenerife, España).

Mercedes Melchior

Mercedes Melchior es diplomada en Ciencias Empresariales y licenciada en Ciencias Económicas y Empresaria- les. Es profesora del Área de Organización de Empresas del Departamento de Economía y Dirección de Empresas de la Universidad de La Laguna (Tenerife, España).

Ángel Ramos

Ángel Ramos es doctor en Ciencias Económicas y Empresariales. Es profesor Titular de Escuela Universitaria del Departamento de Economía de las Instituciones, Estadística Económica y Econometría de la Universidad de La Laguna (Tenerife, España).

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Published

2003-06-30

How to Cite

Parra López, E., Melchior, M., & Ramos, Ángel. (2003). Analysis and impact of tour operators and travel agencies in tourist transport: new trends in the Canary Islands. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 1(2), 217–229. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2003.01.021