Tourism Policies and Peronism. The Tourist Attractions Promoted in Visión de Argentina (1950)

Authors

  • Claudia Troncoso
  • Carla Lois

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2004.02.022

Keywords:

Tourism, Peronism, Attractions, Tourism policy, Discursive practices, Argentina

Abstract

The aim of this paper is to examine the discursive strategies articulated with the construction of a tourist Argentina (attractions, destinations, valuations and tourist practices) within the context of the first peronist government. We are interested in analyzing, in general terms, the configuration of a tourist Argentina, in relation to the construction of objects and places’ attractiveness during the peronist admini- stration. Specifically, we examine the discursive practices involved in the construction of a set of tourist images included in a tourism promotion document elaborated by an official department. In first place, we explore the development of both institutions and tourist practices in Argentina during that period. In second place, we analyze An Outline of Argentina (Visión de Argentina, 1950), a publication released in 1950 by General Management of National Parks and Tourism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Troncoso

Licenciada en Geografía. Instituto de Geografía, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires – CONICET.

Carla Lois

Licenciada en Geografía. Instituto de Geografía, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires – CONICET.

References

Ajón, A. 1995 Imágenes y mitos geográficos en el discurso de Juan D. Perón: 1943-1946, Tesis de licenciatura, Facultad de Filosofía y Letras, UBA, Buenos Aires.

Ballent, A. 1999 “Mar del Plata: croquis en la arena”, en La Argentina en el siglo XX, Ariel-Universidad Nacional de Quilmes, Buenos Aires.

Ballent, A. 2002 “El peronismo y sus escenarios: la operación territorial de Ezeiza (1944-1955)”, en Entrepasados. Revista de historia, Nº22, Buenos Aires.

Ballent, A. s/f “Kilómetro cero: la construcción del universo del camino en la Argentina de los años treinta”. Mimeo

Bertoncello, R. 1993 Configuración socio-espacial de los balnearios del partido de la Costa (Provincia de Buenos Aires), Territorio 5, Buenos Aires, FFyL-UBA.

Bertoncello, R. 2002 “Turismo y territorio. Otras prácticas, otras miradas”. Aportes y transferen- cias, Mar del Plata, Universidad Nacio- nal de Mar del Plata, en prensa.

Bertoncello, R., Castro, H. y P. Zusman 2003 “Turismo y patrimonio en la Argentina. Hacia una conceptualización desde las Geografías Culturales”, en Actas de la Conferencia Historical dimensions of the relationship between space and culture, International Geographical Union, Commission on the Cultural Approach in Geography, Río de Janeiro, junio de 2003 (Actas en CD).

Mantobani, J. 1997 “Notas sobre la creación de los primeros balnearios argentinos a fines del siglo XIX”, en Scripta Nova Nº 11, Universidad de Barcelona.

Marchena Gómez, M. s/f Un ejercicio prospectivo: de la industria del turismo “fordista” al ocio de produccoin flexible, Sevilla, mimeo.

Pretes, M. 1995 “Postmodern tourism: the Santa Claus industry”, Annals of Tourism Re- search, vol. 22, Nº1, Nueva York: Pergamon.

Prieto, A. 1986 Los viajeros ingleses y la emergencia de la literatura argentina (1820-1850), Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Scarzanella, E. 1998 “El ocio peronista: vacaciones y ‘turismo popular’ en Argentina (1943-1955)”, en Entrepasados. Revista de historia, Nº14, Buenos Aires.

Scarzanella, E. 2003 “Le bellezze naturali e la nazione: I Parchi nazionali in Argentina nella prima metà del XX secolo”, en Revista Theomai, Nº7, primer semestre de 2003, Red de Estudios sobre Naturaleza, Sociedad y Desarrollo, Universidad de Quilmes.

Schlüter, R. 2001 El turismo en Argentina. Del balneario al campo, Buenos Aires: CIET.

Silvestri, G. 1999 “Postales argentinas”, en La Argentina en el siglo XX, Ariel-Universidad Na- cional de Quilmes, Buenos Aires.

Urry, J. 1996 O olhar do turista. Lazer e viajens nas sociedades contemporâneas, São Paulo: Papirus.

Published

2004-06-27

How to Cite

Troncoso, C., & Lois, C. (2004). Tourism Policies and Peronism. The Tourist Attractions Promoted in Visión de Argentina (1950). PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 2(2), 281–294. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2004.02.022

Most read articles by the same author(s)

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
5600
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)