Quality in the tourism sector: regulatory framework and planning

Authors

  • Mª REMEDIOS ZAMORA ROSELLÓ

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2019.17.021

Keywords:

Public Authorities, Sustainability, Competitiveness, Accessibility, Residents and visitors, Andalusia

Abstract

In this article we analyse quality from the perspective of the public sector, focusing on the participation of the General Authorities of the State Administration and Autonomous Communities in Spain, with special focus on the regulatory planning instruments adopted in Andalusia. This regional perspective is completed with the study of initiatives adopted in Catalonia and the Canary Islands. The selection is based ion the longstanding history of experience in tourism of these Autonomous Communities and the large numbers of visitors, both national and international, who are received by them annually. The study of the evolution of planning articles and laws is essential in order to understand the aims and principles of quality control as defined by the Public Authorities, and their adaptation to private sector demands and the general citizens. The methodology is based on legal analysis of the current normative framework, and the planning instruments adopted, together with other bibliographic sources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Sousa, A. (2003). Turismo y calidad global. Contribución al desarrollo integral. En Blanquer Criado, D., V Congreso de Turismo, Universidad y Empresa. La calidad integral del turismo. Valencia, Tirant lo Blanch.

Álvarez García, J., Fraiz Brea, J., Del Río Rama, M. (2012). Grado de utilización de las herramientas de calidad en el sector de alojamiento turístico español. Pasos - Revista de Turismo y Patrimonio Cultural 10 (5): 495-510.

Beas Secall, L. (2012). Los planes de excelencia turística en España (1992-2006). Una apuesta por la revitalización de los destinos. Revisión de su implantación e impactos. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, XVI (411): 387-424.

Bethencourt Cejas, M., Díaz Pérez, F., González Morales, M., Sánchez Pérez, J. (2005). La medición de la calidad de los servicios prestados por los destinos turísticos: el caso de la isla de La Palma. Pasos - Revista de Turismo y Patrimonio Cultural 3(2): 265-272.

Castro León, J. (2005). La Calidad como herramienta de gestión del Turismo Cultural. Pasos - Revista de Turismo y Patrimonio Cultural 3(1): 143-148.

Djofack, S. (2012). Análisis del impacto del sistema de calidad ISO 2001 y del Sistema de Calidad Turística Española en empresas y organizaciones turísticas: Un estudio empírico en Baleares, Tesis Doctoral, Universitat de les Illes Balears, 2012 (145).

Fraguell I Sansbelló, R. (2011). Las certificaciones ambientales como nuevos instrumentos de gestión turística. El caso de “The Green Key. En Espacios y destinos turísticos en tiempos de globalización y crisis. XII Coloquio de Geografía del Turismo, Ocio y Recreación, Universidad Carlos III, Madrid.

Fuentes Medina, L., Hernández Estárico, E., y Morini Marrero, S. (2016). Q de calidad y satisfacción del turista en el sector hotelero español. Cuadernos de Turismo 37: 203-226.

Hernández Galán, J. (2017). Observatorio de accesibilidad universal del turismo en España, Fundación ONCE, Madrid.

Hall, C. (2008). Tourism Planning. Policies, processes and relationships, Person Education, Londres, 2ª edc.

Hernández Ramírez, J. (2008). La imagen de Andalucía en el turismo, Centro de Estudios Andaluces. Consejería de la Presidencia, Junta de Andalucía, Sevilla.

Jiménez, S., y Prats, L. (2006).El turismo en Cataluña: evolución histórica y retos de futuro. Pasos - Revista de Turismo y Patrimonio Cultural 4(2): 153-174.

Jurado Almonte, J. (2014). El turismo accesible en Andalucía. Un producto turístico emergente. Revista de Estudios Andaluces, 31: 1-34.

Larrubia Vargas, R., y Luque Gil, A. (2001). Las estrategias para la excelencia y la calidad turística en los destinos maduros. El caso de la provincia de Málaga. Baética: estudios de arte, geografía e historia 23: 75 – 118.

López-Guzmán, T., y Jesus, M. (2011). Turismo, cultura y gastronomía. Una aproximación a las rutas culinarias. International Conference on Tourism & Management Studies, Algarve (Portugal).

Mariño Romero, J., Sánchez-Franco, M., Martín-Velicia, F., y Hernández Mogollón, J. (2013). Calidad en el sector turístico. Análisis del Estado del Arte. Turismo e innovación: VI Jornadas de Investigación en Turismo, Universidad de Sevilla, Sevilla: 291-312.

Navarro de Vega, A. (1999). Plan de calidad turística española. Antecedentes, desarrollo y puesta en marcha. Estudios Turísticos, 139: 5-13.

Pérez Guerra, R. (2014). La intervención administrativa en el sector turístico español: La política turística. Revista Aragonesa de Administración Pública, 43: 396-413.

Romagosa, F., Priestley, G., y Llurdés, J. (2011). El turismo en el marco de una estrategia de planificación sostenible general en Cataluña. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 57: 2667-193.

Sanz Domínguez, C. (2003). La calidad del turismo en la legislación turística: en particular el caso de Andalucía. En Blanquer Criado, D. V Congreso de Turismo, Universidad y Empresa. La calidad integral del turismo, Tirant lo Blanch, Valencia.

Torrejón López, J., (2017). La ordenación de la oferta turística. En Fernández Ramos, S., y Pérez Monguió, J. Estudio sobre el Derecho del Turismo de Andalucía, Instituto Andaluz de Administración Pública, Sevilla.

Tudela Aranda, J. (2003). La problemática jurídica de la calidad turística. Revista Aragonesa de Administración Pública, 23: 131-154.

Published

2019-04-05

How to Cite

ZAMORA ROSELLÓ, M. R. (2019). Quality in the tourism sector: regulatory framework and planning. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 17(2), 299–312. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2019.17.021

Issue

Section

Articles