Public action and collaborative consumption. Regulation of tourist housing in the p2p context
DOI:
https://doi.org/10.25145/j.pasos.2016.14.049Keywords:
Airbnb, collaborative tourism, hotel industry, unfair tradeAbstract
In the framework of the so-called collaborative tourism, tourist accommodation is revolutionizing the model of accommodation worldwide. Supported by their commercialisation through p2p environments and the legal vacuum in this respect, in recent years they have acquired such importance that the public authorities have found it necessary to regulate them and thus put a stop to such problematic aspects as the underground economy generated by this activity or unfair competition with other regulated tourist accommodation establishments. Owners, tourists, the hotel sector and public administrations have generated an interesting debate about the implications and repercussions associated with tourist accommodation and the extent to which control should be exercised over it. Hence, this study tries to analyse all these points of view and shows how this phenomenon is being dealt with in Spain.
Downloads
References
Airbnb 2015. Airbnb. Recuperado de http://www.airbnb.es/
Algar, R. 2007. “Collaborative consumption”. Leisure Report, 2007(4): 16-17.
Berrocal Lanzarote, A.I. 2013. “Análisis de la Ley 4/2013, de 4 de junio, de medidas de flexibilización y fomento del mercado del alquiler de viviendas”. Actualidad civil, 7-8.
Botsman, R. 2010. “The case for collaborative consumption” (conferencia). Sidney: TED. Recuperado de https://www. ted.com/talks/rachel_botsman_the_case_for_collaborative_consumption.
Botsman, R. & Rogers, R. 2010. What’s Mine Is Yours: The Rise of Collaborative Consumption. Nueva York: Harper Collins
Bremner, C. 2012. Understanding the 21th Century traveler. Edimburgh: Euromonitor
Brandis, D. 2012. “La vivienda secundaria como forma de alojamiento turístico en la Comunidad de Madrid (1970-2010)”. Polígonos: Revista De Geografía, 23: 147-179.
Cañigueral, A. 2014. “Consumo compartido, un nuevo tipo de negocio que juega al alza”. Harvard Deusto Márketing y Ventas, 121: 40-49
Casaló, L.; Flavián, C.; Guinalíu, M. 2011. “Understanding the intention to follow the advice obtained in an online travel community”. Computers in Human Behavior, 27(2): 622-633.
Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia 2014. “Economía colaborativa y regulación. Blog 16 de junio de 2014”, Recuperado de: http://cnmcblog. es/2014/07/16/economia-colaborativa-y-regulacion/(septiembre de 2015).
Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia 2014b. Consulta pública sobre los nuevos modelos de prestación de servicios y economía colaborativa. Recuperado de: http://www.cnmc.es/es-es/promoci%C3%B3n/informesyestudiossectoriales/estudiod eeconom%C3%ADacolaborativa.aspx(octubre de 2015).
Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia 2015. La CNMC recurre el Decreto de la Comunidad de Madrid que regula los apartamentos y viviendas de uso turístico. Nota de prensa de 13 de marzo de 2015. Recuperado de: http://www.cnmc.es/Portals/0/ Ficheros/notasdeprensa/2015/PROMOCION/20150313_NP_ApartamentosMadrid.pdf (octubre de 2015)
Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia 2015b. La CNMC requiere al Gobierno de Canarias que suprima o modifique distintos artículos de su reglamento de viviendas vacacionales. Nota de prensa. De 18 de septiembre de 2015. Recuperado de: http://www.cnmc.es/LinkClick.aspx?fileticket=xNLZjimcnIc%3d&portalid=0&language=es-ES (octubre de 2015).
Consejo Económico y Social de Aragón 2014. Dictamen sobre el proyecto de Decreto por el que se aprueba el reglamento de las VUT en Aragón (Dictamen 5/2014). Zaragoza, Consejo Económico y Social de Aragón
Costas Rodal, L. 2013. “Principales novedades introducidas en la LAU/94 por la Ley 4/2013, de 4 de junio, de medidas de flexibilización y fomento del mercado del alquiler de viviendas”, Aranzadi civil-mercantil. Revista doctrinal, 2(6): 35-42.
Couchsurfing 2015. Funcionamiento del modelo Couchsurfing. Recuperado de: http://www.couchsurfing.com/about/ about-us/(septiembre de 2015).
Crouch, G. I. 2011. “Destination competitiveness: An analysis of determinant attributes”, Journal of Travel Research, 50: 27–45.
Crouch, G.I. y Ritchie, J.R.B. 1999. “Tourism, competitiveness and societal prosperity”. Journal of Business Research, 44: 137-152.
Cuesta, F. 2014. “La sociedad lowcost y el nuevo cliente de la empresa turística”. Jornadas profesionales de turismo. En tren de las tendencias. Bilbao, 9 de mayo
Daniel Núñez, J. 2014. “Consumo colaborativo, ¿qué supone para el sector?: el rápido crecimiento de plataformas P2P y su influencia en el turismo”. Tecnohotel: revista profesional para la hostelería y restauración, 461: 36-39.
Exceltur 2015. Perspectivas turísticas. Valoración empresarial del año 2014 y perspectivas para 2015, 51. Recuperado de: http://exceltur.org/wp-content/uploads/2015/01/Informe-Perspectivas-N51-Balance-2014-y-perspectivas-2015-Definitivo-Web.pdf
Exceltur 2015b. Alojamiento turístico en viviendas de alquiler: impactos y retos asociados. Recuperado de http:// www.exceltur.org/wp-content/uploads/2015/06/Alojamiento-tur%C3%ADstico-en-viviendas-de-alquiler-Impactos-y-retos-asociados.-Informe-completo.-Exceltur.pdf (agosto de 2015).
Euromonitor International 2014. World Travel Market Global Trends Report 2014. Recuperado de: http://go.euromonitor.com/rs/ euromonitorinternational/images/WTM-2014.pdf
Franch Fluxá, J. y Ribas Conrado, J.F. 2013. “El alquiler de viviendas para uso vacacional. Perspectiva actual, problemas y propuestas legales”. Estudios Turísticos, 196: 33-57.
Gansky, L. 2010. La Malla. El futuro de los neocios es compartir. Ediciones Gestión 2000
Generalitat Valenciana 2015. Consulta a la Direcció general d´evaluació ambiental y territorial. Recuperado de: http://www. agricultura.gva.es/documents/20551182/161373548/15-02-18+Viviendas+tur%C3%ADsticas+en+ed ificios+de+uso+terciario.pdf/a62bc5a2-0c72-45c7-b7b5-61dd140de09e;jsessionid=88EF7919F278B5 FD1779BD716E641DF3.node1 (octubre de 2015).
Gili i Fernández, M. 2003. “Las viviendas de segunda residencia. ¿Ocio o negocio?”. Scripta Nova. Revista electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, VII, 146(052)
Guevara Plaza, A. 2008. “La Web 2.0 y su aplicación al sector turístico. Travel 2.0”. Bit, 170: 38-40.
Guillén Navarro, N.A. 2015. “La vivienda de uso turístico y su incidencia en el panorama normativo español”. Revista Aragonesa de Administración Pública, 45-46: 101-144.
Guillén Navarro, N.A. 2014. “El régimen legal de los campamentos de turismo en España: del alojamiento turístico a la residencia habitual de ciudadanos en tiempo de crisis”. Estudios turísticos, 202: 9-28.
Hall, C. M. 2015. “Second homes planning, policy and governance”. Journal of Policy Research in Tourism, Leisure & Events, 7(1): 1.
Heinrichs, H. 2013. Sharing Economy: “A Potential New Pathway to Sustainability”. Gaia ecological perspectives for science and society, 22(4): 228-231.
HomeExchange 2015. Modelo de acuerdo HomeExchange. Recuperado de: http://homeexux.s3.amazonaws.com/affinities/1/ pdf/HomeExchangeAgreement_ES.pdf(septiembre de 2015).
Huete, R., Mantecón, A., Mazón, T. 2008. “¿De qué hablamos cuando hablamos de turismo residencial?” Cuadernos de Turismo, 22: 101-121 Instituto Multidisciplinar de la Empresa 2014. Primer Barómetro Homeaway del Alquiler Vacacional en España. Universidad de salamanca. Instituto Nacional de Estadística 2015. Resultados nacionales. Utilización de productos TIC por las personas.
Kim, B.; Han, I. 2011. “The role of utilitarian and hedonic values and their antecedents in a mobile data service environment”. Expert Systems with Applications, 38(3): 2311-2318.
Kim, B.; Oh, J. 2011. “The difference of determinants of acceptance and continuance of mobile data services: A value perspective”. Expert Systems with Applications, 38(3): 1798-1804.
Labrecque, L. I., vordemEsche, J., Mathwick, C., Novak, T. P., & Hofacker, C. F. 2013. “Consumer power: Evolution in the digital age”. Journal of Interactive Marketing, 27(4): 257-269.
Mantecón, A., Huete, R. 2011. “Sociological insights on residential tourism: host society attitudes in a mature destination”. EuropeanJournal of TourismResearch, 4(2): 109-122
Martínez Canellas, A. 2014. “La cesión del uso de la vivienda a no residentes: contrato de alojamiento (de estancias turísticas) en viviendas y el contrato de arrendamiento de temporada, conforme a la Ley del Turismo de las Islas Baleares tras la reforma de la Ley de Arrendamientos Urbanos”. Boletín de la Academia de Jurisprudencia y Legislación de las Illes Balears, 15: 151-176.
Martos Calabrús, M.A. 2014. “El contrato de arrendamiento de vivienda vacacional tras la reforma del artículo 5 de la LAU por la Ley 4/2013”. Revista de Derecho Civil, 1(1): 91-102.
Mazón, T. 2001. Sociología Del Turismo. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.
Ministerio de Industria, Comercio y Turismo 2012. Plan Nacional de Turismo 2012-2015. Recuperado de http://www.tourspain.es/es-es/VDE/Paginas/ PNIT.aspx.
Nightswapping 2015. Funcionamiento del modelo Nightswapping. Recuperado de: http://app.nightswapping.com/en/ (septiembre de 2015).
Overby, Jeffrey W.; Lee, E. 2006. “The effects of utilitarian and hedonic online shopping value on consumer preference and intentions”.Journal of Business Research, 59(10): 1160-1166.
Pizam, A. 2014. “Peer-to-peer travel: Blessing or blight?”International journal of hospitality management, 38: 118-119.
Plataforma pro viviendas turísticas. 2015. Viñeta. Recuperado de http://proviviendasturisticas.com/2015/10/21/vineta-3/ (noviembre 2015).
Ramos Soto A.L., Gómez Brena, R.G. 2006. “¿Qué es la economía informal?”. Observatorio de Economía Latinoamericana, 60.
Ritchie, J. R. B., Crouch, G. I. 2003. The competitive destination: a sustainable tourism perspective, Wallingford, UK, CABI
Romero, M. 2014ª. “La demanda de segunda residencia en España”, Cuadernos de Información económica, 243: 61-67
Romero, A. 2014b. “Nuevos modelos de negocio en el sector turístico: Implicaciones del escenario p2p”. XVIII Congreso AECIT, 26-28 de noviembre de 2014, Benidorm.
Russo, A. P. 2015. “La explosión del turismo colaborativo y los retos para el modelo turístico español”. En Aguiló Pérez, E. y Antón Clavé, S., 20 retos para el turismo en España (pp. 113-134). Madrid, editorial Pirámide.
Schegg, R., Liebrich, A., Scaglione, M., Ahmad, S.F.S. 2008. “An Exploratory Field Study of Web 2.0 in Tourism”. En O’Connor, W.H., Ulrike G. (2008) Information and Communication Technologies in Tourism, 152-163
Serrano Castro, M.D. 2014. Alojamientos privados convertidos en turísticos, redes sociales y aplicaciones que ponen en contacto a conductores…¿competencia desleal? Diario La Ley, 8444, Sección Tribuna.
Serrano Martínez, J.M. 2003. Las viviendas de segunda residencia en la sociedad del «bienestar». El caso de un país turístico: España. Cuadernos De Turismo, 12(53).
Serrano Martínez, J. M. 2011. “La vivienda en España dentro de un nuevo modelo económico. El papel y los límites del sector turístico ¿Hacia el declinar de un ciclo?”. Cuadernos De Turismo, 27(85).
Sirdeshmukh, D., Jagdip, S., Sabol, B. 2002. “Consumer trust, value, and loyalty in relational exchanges”. The Journal of Marketing, 15-37
Tennyson, R. D.(Ed.) 2011. “Web 2.0 in Travel and Tourism: Empowering and Changing the Role of Travelers”. Computers in Human Behavior, 27(2).
Turespaña 2014. Encuesta de gasto turístico (Egatur). Recuperado de: http://www.iet.tourspain.es/es-es/estadisticas/ egatur/paginas/default.aspx
Turespaña 2013. Movimientos turísticos de los españoles (Familitur). Recuperado de: http://www.iet.tourspain.es/ es-es/estadisticas/familitur/paginas/default.aspx
Turespaña 2013. Movimientos turísticos en fronteras (Frontur). Recuperado de: http://www.iet.tourspain.es/es-ES/ estadisticas/frontur/informesdinamicos/paginas/anual.aspx
Turespaña 2014. Movimientos turísticos en fronteras (Frontur). Recuperado de: http://www.iet.tourspain.es/es-ES/ estadisticas/frontur/informesdinamicos/paginas/anual.aspx
Vermeulen, I.E., Seegers, D. 2009. “Tried and tested: The impact of online hotel reviews on consumer consideration”. Tourism Management, 30(1): 123-127
Weiermair, K. 2006. “Product Improvement or Innovation What Is the Key to Success in Tourism?”. En OECD (2006), Innovation and Growth in Tourism, OECD Publishing, Paris, 53-69.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I confirm that the work is original (of my/our authorship), and that it will not be submitted to other journals or publications until the final resolution of the review process in PASOS, RTPC.
I authorize the publication of my work by PASOS, PSTN of free and open access in any of the formats that I deem appropriate, for an indefinite period of time and as a non-remunerated collaboration.
Likewise, the author(s) understands that the published work may be linked or deposited on any server or included in other publications (republication), provided that the new place and/or new edition references the original publication and acknowledges the authorship and copyright ownership of PASOS RTPC publications.
Authors understand that a plagiarism-self-plagiarism check will be performed, and the article may be removed at any time from the editorial flow.