Factors associated with the behavior of the mobile tourist of Tijuana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2025.23.071

Keywords:

digital tourism, digital accessibility, smartphone, connectivity, destination digitization

Abstract

The digital tourist is more protagonist in recent years and is one of the drivers of the scenario facing tourism. The research analyzes the factors associated with the behavior of the mobile tourist of Tijuana, Baja California, Mexico, used the questionnaire technique applied to 600 tourists who use mobile technologies and applications during the trip.  Through an exploratory factor analysis, three components were obtained that indicate the behavior of the mobile tourist: they use mobile technologies and applications to organise their journey; they interact with the destination to establish their first impressions and access the available services; during the journey they shop with their smartphone and interact with social media platforms, to know the experience of other travelers, also at the end of the trip usually leave opinions in the visited places. The mobile tourist, tries to have control and autonomy from the planning of the trip, is in constant interaction with the destination in order to be adapting their needs according to the conveniences of the moment.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
53%
33%
Days to publication 
542
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)

References

Akhtar, N., Khan, N., Mahroof-Khan, M., Ashraf, S., Hashmi, M. S., Khan, M. M. y Hishan, S. S. 2021. Post-COVID 19 Tourism: Will Digital Tourism Replace Mass Tourism?. Sustainability, 13(10), 1-18. https://www.mdpi.com/2071-1050/13/10/5352

Angarita, L. B., Duque, F. y Prieto, E. 2020. Aplicaciones Web y Móviles Orientadas al Turismo de Naturaleza: Una Revisión Sistemática de la Literatura. risti. (36), 42-55. https://www.proquest.com/scholarly-journals/aplicaciones-web-y-móviles-orientadas-al-turismo/docview/2462684082/se-2

Ballina, J., Valdés, L. y Del Valle, E. 2019. Discriminación del comportamiento del turismo en función de la tecnología utilizada: Comparación entre dos destinos españoles. Estudios y Perspectivas en Turismo, 28(3), 780-801. https://www.redalyc.org/journal/1807/180762492013/html/

Bastante-Granell, V. 2018. El turista 3.0 o adprosumer: un nuevo reto para el derecho y la economía. Revista Internacional de Derecho y Economía, 2(2), 47-73. https://doi.org/10.21071/ridetur.v2i2.11518

Bernad, M. S. 2020. Nuevas tecnologías y difusión del turismo cultural: descubriendo a Goya con realidad aumentada. ROTUR, 14(1), 81-93. https://doi.org/10.17979/rotur.2019.14.1.5945

Bogicevic, V., Seo, S., Kandampully, J. A., Liu, S. Q. y Rudd, N. A. 2019. Virtual reality presence as a preamble of tourism experience: The role of mental imagery. Tourism Management, (74), 55-64. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.02.009

Bringas, N. y Toudert, D. 2016. Satisfacción turística del visitante fronterizo en Baja California, México, 28(65), 109-147. https://doi.org/10.22198/rys.2016.65.a359

Bueno-Núñez, L. D. y Vinyals-Mirabent, S. 2023. La transformación digital de las grandes marcas de la gastronomía española en tiempos de crisis. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social-Disertaciones, 16(1), 1-18. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.12438

Centenero, M. J. y Faria, F. 2022. Turismo millennial. Una aproximación a la influencia de la publicidad de Instagram para un turismo digital. Turismo y Patrimonio. (19), 37-58. https://doi.org/10.24265/turpatrim.2022.n19.03

Corpas, N., y Castillo, A. 2019. Tourism 3.0 and archaeology: approaching tourists. Pasos, 17(1), 39-52. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2019.17.003

Corrales, S. y Mendoza, J. E. 2021. Infraestructura de transporte y exportaciones en la frontera norte de México. Revista de eonomía, 38(97), 9-34. https://doi.org/10.33937/reveco.2021.216

Cruz, I. y Miranda, A. M. 2020. Importancia de la inclusión de las estrategias con redes sociales digitales en restaurantes de la zona gastronómica de la ciudad de Tijuana. El Periplo Sustentable, (38), 74–112. https://doi.org/10.36677/elperiplo.v0i38.9947

DATATUR. 2022. Compendio Estadístico-SECTUR. https://www.datatur.sectur.gob.mx/SitePages/ActividadHotelera.aspx

De La Garza, J., Morales, B. N. y González, B. A. 2013. Análisis estadístico multivariante: un enfoque teórico y práctico. México: McGraw Hill.

Dey, B. L., Yen, D. y Samuel, L. 2020. Digital consumer culture and digital acculturation. International Journal of Information Management, 51, 1-6. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2019.102057

Duffus, D. y Briley, D. 2021. Turista digital: variables que definen su comportamiento de compra. Investigaciones Turísticas, (21), 1–21. https://doi.org/10.14198/INTURI2021.21.1

Félix-Mendoza, Á. G., Vera-Intriago, D. A. y Cevallos-Cevallos, J. K. 2021. Caracterización de corredores gastronómicos como elementos turísticos potenciales en zonas rurales. Caso de estudio: la zona central de Manabí-Ecuador. Siembra, 8(2). https://doi.org/10.29166/siembra.v8i2.2908

Fischer, L. y Espejo, J. 2017. Introducción a la investigación de mercados. México: McGraw-Hill.

Flores-Laguna, O. A., Basurto-Gutiérrez, K. S. y Sánchez-Valdez, J. A. 2019. Validez y confiabilidad de una escala de medición del capital intelectual en pymes. Contaduría y Administración, 65(4), 1-18. http://dx.doi.org/10.22201/fca.24488410e.2020.2398

Fonseca, R. R. y Estela, A. H. 2020. El turismo de los Millennials; Airbnb y la economía colaborativa. Gestión en el Tercer Milenio, 23(46), 99 -106. http://dx.doi.org/10.15381/gtm.v23i46.19158

Font-Aranda, M. y Petrus-Bey, J. M. 2021. Metodología para la gestión integrada e inteligente de destinos turísticos de Manabí – Ecuador. International Journal of Professional Business Review, 6(1), 1-15. https://doi.org/10.26668/businessreview/2021.v6i1.208

García-Echevarría, V. G., Miranda-Zavala, A. M. y Cruz-Estrada, I. 2019. Factores que influyen en la decisión de compra del consumidor de los Food Trucks. RECAI, 8(22), 34–48. https://doi.org/10.36677/recai.v8i22.12322

García-Milon, A., Juaneda-Ayensa, E., Olarte-Pascual, C. y Pelegrín-Borondo, J. 2020. Towards the smart tourism destination: Key factors in information source use on the tourist shopping journey. Tourism Management Perspectives(36), 1-9. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100730

Garrido-Bermúdez, E., Mena-Rodríguez, H. Y., Zuluaga-Arango, J. M. y Pérez-Quintero, F. E. 2023. Proceso para validar un instrumento de investigación por medio de un análisis factorial. UNACIENCIA, 16(30), 61-73. https://doi.org/10.35997/unaciencia.v16i30.724

Guerrero-Blanco, D., Díaz-Pompa, F., Ortiz-Pérez, O. L. y Carrasco-Ruano, Y. T. 2023. El perfil del consumidor digital cubano en el destino turístico Cuba. Visionario Digital, 7(2), 55-69. https://doi.org/10.33262/visionariodigital.v7i2.2555

Guo, K., Fan, A., Lehto, X. y Day, J. 2023. Immersive Digital Tourism: The Role of Multisensory Cues in Digital Museum Experiences. Journal of Hospitality & Tourism Research, 47(6), 1017-1039. https://doi.org/10.1177/10963480211030319

Hamid, M. A., Rahmat, N.y y Azmadi, A. S. 2023. Stakeholders Perception of Smart Tourism Technology for Tourism Destination. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 13(4), 615-623. http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v13-i4/16624

Hefetz, A., y Liberman, G. 2017. The factor analysis procedure for exploration: a short guide with examples. Culture and Education, 29(3), 526-562. https://doi.org/10.1080/11356405.2017.1365425

Henríquez-Ramírez, J. L., Asipuela-Girón, J. A. y Sánchez-González, I. P. 2021. Comportamiento del consumidor online y factores que intervienen en la decisión de compra en restaurantes. Digital Publisher CEIT, 6(6), 391-404. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.6.783

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. 2014. Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.

Hernández, S. 2021. El Turismo en la era digital: Las aplicaciones móviles como herramienta de innovación. San Martín, Argentina: Universidad Nacional de San Martin Escuela de Economía y Negocios. https://ri.unsam.edu.ar/bitstream/123456789/1497/1/TFPP%20EEYN%202021%20HSJ.pdf

Ibarra-López, I., Pérez-Serrano, A. y Cuecuecha-Mendoza, M. 2019. Búsquedas en Internet y su influencia en los flujos de turistas y visitantes. El caso del avistamiento de luciérnagas en Nanacamilpa Tlaxcala. El periplo sustentable, (36), 402-431. https://doi.org/10.36677/elperiplo.v0i36.9430

IMPLAN. 2023. Información de Tijuana. https://implan.tijuana.gob.mx/indicadores/territorio.aspx

Kiatkawsin, K., Sutherland, I. y Lee, S. K. 2020. Determinants of Smart Tourist Environmentally Responsible Behavior Using an Extended Norm-Activation Model. Sustainability, 12(12), 1-15. https://doi.org/10.3390/su12124934

Llontop, V. 2021. El marketing digital y la promoción del turismo local. Business Innova Sciences, 2(2), 52-64. https://doi.org/10.58720/bis.v2i2.39

Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. 2014. El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de psicología, 30(3), 1151-1169. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361

Lunardo, R. y Ponsignon, F. 2020. Achieving Immersion in the Tourism Experience: The Role of Autonomy, Temporal Dissociation, and Reactance. Journal of Travel Research, 59(7), 1151-1167. https://doi.org/10.1177/0047287519878509

Madrigal, S., Villa, Y. A., y Ávila, F. 2021. Perspectivas de la reputación digital y de la estrategia de comunicación digital del sector hotelero en México. El Periplo Sustentable, (40), 302-329. https://doi.org/10.36677/elperiplo.v0i40.11928

Madrigal-Moreno, F., Madrigal-Moreno, S. y Peñalosa-Otero, M. E. 2021. Estrategias de marketing turístico y prácticas sustentables orientadas a los millennials. Revista de Investigaciones Universidad del Quindío, 33(S1), 268-282. https://doi.org/10.33975/riuq.vol33nS1.498

Maidana, J., Galain, C. y Mariño, S. I. 2020. Accesibilidad web integrada en aplicaciones móviles. validación en un contexto de apps turísticas. Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria, 6(2), 7–18. https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/mikarimin/article/view/1341

Martínez-Camargo, C. y Rivera-Barreto, W. 2019. Turismo en la localidad de Santa Fe a través del diseño y desarrollo de una aplicación móvil implementando la realidad aumentada. Designio, 1(1), 43–74. https://doi.org/10.52948/ds.v1i1.56

Medeiros, T., Sousa, M. y Mendes, J. 2021. A importância das tecnologias de informação e comunicação no turismo sénior: uma revisão sistemática. Turismo: Visão e Ação, 23(3), 579-594. https://doi.org/10.14210/rtva.v23n3.p579-594

Miranda-Zavala, A. M., Cruz-Estrada, I. y Ramírez-Torres, M. 2021. Mobile Devices in the Tourist Experience: Tijuana, Baja California, Mexico. Academica Turistica, 14(2), 227-240. https://academica.turistica.si/index.php/AT-TIJ/article/view/257

Moyano-Díaz, E. y Mendoza-Llanos, R. 2022. Millenials quieren lo mejor y experimentan más pesar al decidir. un análisis de la maximización según generaciones. Interciencia, 47(1/2), 39-45. https://www.interciencia.net/wp-content/uploads/2022/03/05_6855_Com_Mendoza_v47n1_2.pdf

Muñoz, A. 2022. Turismo y tecnologías en territorios complejos. El caso del Qhapaq Ñan en el Desierto de Atacama (Chile). Revista internacional de turismo, empresa y territorio, 6(2), 84-104. https://doi.org/10.21071/riturem.v6i12.15028

OMT. 2023. Telefónica y la OMT impulsan un turismo digital, sostenible e inclusivo. https://www.unwto.org/es/news/telefonica-and-unwto-to-promote-digital-sustainable-and-inclusive-tourism

OTBC. 2024. Perfil del Turista de Tijuana. Baja California: Secretaria de Turismo-Gobierno de Baja California. https://observaturbc.com/es/node/283

Palate-Moposita, J. J., Jerez-Cahuasqui, B. A. y Ballesteros-López, L. G. 2023. Estrategias de marketing digital e indicadores económicos necesarios para la reactivación del sector turístico de la provincia de Tungurahua. Revista de estudios contemporáneos del sur global, 4(10), 1-21. https://doi.org/10.46652/pacha.v4i10.164

Pardo, C. J. y Delgado, J. 2022. Transformación digital y presentación de contenidos web en destinos turísticos de patrimonio industrial. Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 42(1), 209–237. https://dx.doi.org/10.5209/aguc.81803

PDM. 2024. Explora todo lo que hay que ver y hacer en Baja California: ¿Qué Ver en Tijuana?. https://programadestinosmexico.com/que-ver-y-hacer-en-tijuana/

Pérez, C. 2006. Técnica de Análisis Multivariante de Datos. Madrid: Pearson.

Piguave-Mero, C. R. 2018. Influencia de la tecnología en el turismo: El internet. Revista Científico-Académica Multidisciplinaria, 3(6), 429-440. https://doi.org/10.23857/pc.v3i6.622

Rahmawati, E., Admadianto, H., Fadila, S. y Baaq, S. 2023. Smart Tourism Technology Dan Kepuasan Wisatawan Untuk Berkunjung Kembali Di Wisata Heritage Kota Surakarta. MBIA, 22(1), 103–112. https://doi.org/10.33557/mbia.v22i1.2163

Ramos, A. y Campo, L. 2022. Destinos turísticos inteligentes: las tecnologías y el turismo en el destino Tandil, Argentina. Ayana: Revista de investigación en Turismo, 2(2), 1-15. https://doi.org/10.24215/27186717e021

Ranasinghe, J. P., Danthanarayana, C. P., Ranaweera, R. A. y Idroos, A. A. (2020). Role of destination smartness in shaping tourist satisfaction: A SEM based on technological attributes in Sri Lanka. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 511, 1-11. http://dx.doi.org/10.1088/1755-1315/511/1/012001

Rodríguez-Rodríguez, J. y Reguant-Álvarez, M. 2020. Análisis Empírico del Coeficiente Alfa de Cronbach según Opciones de Respuesta, Muestra y Observaciones Atípicas. REIRE, 13(2), 1–13. https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048

Salazar, D., Salazar, L., Parra, D. y Guerrero, M. 2020. Turismo y nuevas tecnologías: aplicación móvil para promover el turismo gastronómico. Espacios, 41(12), 1-15. http://ww.revistaespacios.com/a20v41n12/a20v41n11p08.pdf

Solano-Barliza, A. 2021. Revisión conceptual de sistemas de recomendación y geolocalización aplicados a la seguridad turística. Journal of Computer and Electronic Science. Theory and Applications, 2(2), 37–43. https://doi.org/10.17981/cesta.02.02.2021.05

Sousa, B. y Anjo, A. 2020. Literatura e turismo no digital: o caso de Lisboa e Fernando Pessoa. RLEC, 7(2), 185-201. https://doi.org/10.21814/rlec.2574

Trakulmaykee, N., Wongsirichot, T. y Trakulmaykee, Y. 2018. A Comparative Study of Factors’ Influences Affecting Tourists’ Intention to Use Mobile Food Information: Independent Tourists and Package Tourists. International Journal of Innovation and Technology Management, 15(1), 1-20. https://doi.org/10.1142/S0219877018500025

Urvina, M. A., Lastra, X. B. y Jaramillo, C. 2022. Turismo y aplicaciones móviles. Preferencias de turistas y prestadores de servicios en el cantón Tena, Napo, Ecuador. Pasos, 20(1), 83-99. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2022.20.006

Voronkova, L. 2020. Transformación digital en América Latina. Iberoamérica, (2), 91-108. https://www.iberoamericajournal.ru/sites/default/files/2020/2/voronkova_1.pdf

Zhang, Z. y Fu, R. J. 2020. Accommodation Experience in the Sharing Economy: A Comparative Study of Airbnb Online Reviews. Sustainability, 12(24), 2-11. https://doi.org/10.3390/su122410500

Zurita-Polo, S. M., Monge-Moreno, P. E. y Montoya-Ramírez, N. M. 2019. Uso de APPs para la difusión de la gastronomía y establecimientos turísticos de alimentos y bebidas en la ciudad de Riobamba- Ecuador. Ciencia Digital, 3(4.2), 191-203. https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v3i4.2.1024

Published

2025-10-27

How to Cite

Cruz Estrada, I., & Miranda, A. M. (2025). Factors associated with the behavior of the mobile tourist of Tijuana. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 23(4), 1141–1158. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2025.23.071