Tamed squares. Impacts of touristification on urban public space
DOI:
https://doi.org/10.25145/j.pasos.2024.22.001Keywords:
Touristification, Public space, Aesthetisation, Eventisation, Neo-monumentalismAbstract
This paper analyses the processes of modification with a view to tourism that are currently taking place in the most emblematic public squares in the centre of Seville (Spain). These spaces have historically constituted the preeminent meeting places for collective use. However, as in other cities that are specialised in the tourist sector, Seville is undergoing a radical process of transformation of the public space embodied in its squares. The research, based on a bibliographical and documentary review and ethnographic fieldwork, reveals that the expansion of tourism has altered the secular multifunctional character of the squares analysed as places of expression of life and social diversity. It finds that the intensification of tourism is eroding the traditional meanings, social uses and functions of these central spaces. To varying degrees, the increasing specialisation in tourism is gradually transforming the squares into “tamed” spaces, that is to say subject to the service of tourist activity. At the same time, this process is triggering new uses and functions, leading to newly shaped socio-cultural dynamics.
Downloads
References
Agudo, J. 2012. Espacios de sociabilidad y arquitectura tradicional. En Moreno, I. & Agudo, J. (ed). Expresiones culturales andaluzas (pp. 63-126). Sevilla: Junta de Andalucía.
Ayuntamiento de Sevilla (Sevilla City Office). 2022. Informe anual 2022. https://smart.sevillacityoffice.es/wp-content/uploads/2023/03/informe-resumen-anual-2022.pdf.
Barrera-Fernández, D. & Hernández-Escampa, M. 2016. El impacto de la política urbanística en la gestión de la ciudad histórico-turística: un estudio comparativo. Pasos. Revista De Turismo y Patrimonio Cultural, 14(3), 705-724.
Becerra-Fernández, D & Díaz-Cuevas, P. 2022. Redes sociales geolocalizadas para la caracterización y valoración del espacio público. Las plazas del casco antiguo de la ciudad de Sevilla. Revista Internacional de Humanidades - Human Review, 15(7), 1-13.
Benavides, J. 2008. El espacio público en las estrategias de producción de la ciudad. En VV. AA Espacio público, ciudad y conjuntos históricos (pp. 125-147). Sevilla: Junta de Andalucía.
Benenti, M. & Giombini, L. 2020. The aesthetic paradox of tourism. Proceedings of the European Society for Aesthetics, 12, 2-31.
Berraquero, L. & González, S. 2022. La Barra de bar más grande del mundo. Baretización en Sevilla y sus conexiones con los procesos de turistificación, gentrificación y gourmetización. En Díaz, I. & Barrero, M. (ed.). Turismo, desarrollo urbano y crisis en las grandes ciudades andaluzas (pp.199-214). Granada: Comares.
Blanco-Romero, A.; Blázquez-Salom, M. & Cànoves, G. 2018. Barcelona, housing rent bubble in a tourist city. Social responses and local policies. Sustainability, 10(6), 2043.
Borja, J. & Muxí, Z. 2003. El espacio público: ciudad y ciudadanía. Barcelona: Electa.
Cabrerizo, C.; Sequera, J. & Bachiller, P.G. 2017. Entre la turistificación y los espacios de resistencia en el centro de Madrid: Algunas claves para (re) pensar la ciudad turística. Ecología política, 52, 78-82.
Cedeño, M. C. 2005. Relaciones sociales y prácticas de apropiación espacial de los parques públicos urbanos. El caso del Parc de Les Planes de L'Hospitalet de Llobregat. Tesis Doctoral. Universidad de Barcelona.
Cohen, A. 1985. Symbolic construction of community. London: Routledge.
Comendador-Sánchez, A.; Santos-Pavón, E. & Hernández-Ramírez, J. 2021. Players, interests, and public policies in relation to tourist rental housing in Spain (2010-2019). Complexity and multiple conflicts. Journal of Tourism Analysis, 28(1), 1-21.
De la Calle Vaquero, M. 2019. Turistificación de centros urbanos: clarificando el debate. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 83.
Delgado, M. 1999. El animal público. Hacia una antropología de los espacios urbanos. Barcelona: Anagrama.
Delgado, M. 2007. Sociedades movedizas. Pasos hacia una antropología de las calles. Barcelona: Anagrama.
Díaz-Parra, I. D., & Sequera, J. (2021). Introducción al número especial “Turistificación y transformación urbana. Debates sobre la especialización turística y sus consecuencias socioespaciales”. Cuadernos Geográficos, 60(1), 6-12.
Elorrieta, B.; García, M.; Cerdan, A. & Torres, A. 2021. La ‘guerra de las terrazas’: privatización del espacio público por el turismo en Sevilla y Barcelona. Cuadernos de Turismo, 47, 229–259.
Escalera Reyes, J. 2012. Sociabilidad, relaciones de poder y cultura política en Andalucía. En Moreno, I. y Agudo, J. (ed.). Expresiones culturales andaluzas, (pp. 127-163). Sevilla: Junta de Andalucía.
Fernández Tabales, A. & Santos-Pavón, E. L. 2018. La difícil convivencia entre paisaje urbano y turismo: clasificación de conflictos y propuestas de regulación a partir del análisis comparativo de normativas locales. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 78, 180-211.
Florencio, M. J. 2019. Setas: factura interminable. Asociación para la defensa del patrimonio histórico-artístico de Andalucía. http://www.adepasevilla.org/.
García Henche, B. 2017. Los mercados de abastos y su comercialización como producto de turismo de experiencias. El caso de Madrid. Cuadernos de Turismo, 39, 167-189.
Géniz, D.J. 19 de agosto de 2018. Las 'setas' despiertan más interés que la Catedral para visitar Sevilla. Diario de Sevilla. https://www.diariodesevilla.es/sevilla/despiertan-interes-Catedral-visitar-Sevilla-setas_0_1273973049.html.
González Pérez, J.M. 2020. Una geografía de la gentrificación en el centro histórico de Palma (Mallorca, España). Turismo y elitización social. Confins. Revue franco-brésilienne de géographie, 48.
González, S. 2018. La gourmetización de las ciudades y los mercados de abasto. Reflexiones críticas sobre el origen del proceso, su evolución e impactos sociales. Boletín Ecos, 43, 1-8.
Google Trends. 2022. El año en búsquedas 2022. Google Maps: Top scenic spots. https://trends.google.es/trends/yis/2022/GLOBAL/.
Hernández, M. & Barrero, M. 2022. Resistencias al turismo urbano: discursos y protestas de los movimientos sociales andaluces en el último ciclo. En: Turismo, desarrollo urbano y crisis en grandes ciudades andaluzas, (pp. 111-126). Granada: Comares.
Hernández-Ramírez, J. 2018. La voracidad del turismo y el derecho a la ciudad. Revista Andaluza de Antropología, 15, 22-46.
Hernández-Ramírez, J. & Comendador-Sánchez, A. 2022. Eventización: los acontecimientos mediáticos como estrategia pública de legitimación y posicionamiento en la red global de ciudades turísticas. EURE. Revista de Estudios Urbano Regionales, 48(144), 1-22.
Hiernaux, D. & González, C.I. 2014. Turismo y gentrificación: pistas teóricas sobre una articulación. Revista de Geografía Norte Grande, 58, 55-70.
Jameson, F. 1991. El posmodernismo o la lógica cultural del capitalismo avanzado. Barcelona: Paidós.
Jover, J.; Berraquero-Díaz, L.; Barrero-Rescalvo, M. & Jiménez-Talavera, A. 2018. Turistización y movimientos urbanos de resistencia: experiencias desde Sevilla. En Milano, C. y Mansilla, J. Ciudad de vacaciones. Conflictos urbanos en espacios turísticos (pp. 403-437). Barcelona: Pol-en editors.
Judd, D. R. 2003. El turismo urbano y la geografía de la ciudad. EURE. Revista de Estudios Urbano Regionales 29(87), 51-62.
Junta de Andalucía. 2022. Registro de Turismo de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/organismos/turismoculturaydeporte/servicios/app/buscador-establecimientos-servicios-turisticos.html.
Kirillova, K.; Fu, X.; Lehto, X. & Cai, L. 2014. What makes a destination beautiful? Dimensions of tourist aesthetic judgment. Tourism Management, 42, 282-293.
Lefebvre, H. 2017. El derecho a la ciudad. Madrid: Capitán Swig.
Lipovetsky, G. & Serroy, J. 2015. La estetización del mundo. Vivir en la época del capitalismo artístico. Barcelona: Anagrama.
Lorenzo, A. 2017. Monumentos convertidos en hoteles: el sacrificio de la memoria arquitectónica. El caso de Santo Estevo de Ribas de Sil. Pasos Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 15(3), 673–685.
Maitland, R & Smith, A. 2009. Tourism and the aesthetics of the built environment. In Tribe, John, (ed). Philosophical issues in tourism (pp. 171-190). Bristol: Channel view publications.
Mansilla López, J.A. 2018. Vecinos en peligro de extinción. Turismo urbano, movimientos sociales y exclusión socioespacial en Barcelona. Pasos Revista de Turismo Y Patrimonio Cultural, 16(2), 279–296.
Mansilla, J.A; Eneva, S.A. & Cordero, A. H. 2021. Un rollo muy hípster. Turismo, consumo y mercados de acumulación simbólica en Madrid y Barcelona. Cuadernos Geográficos 60(1), 54-79.
Marcús, J. 2013. Procesos de renovación urbana en Buenos Aires y Barcelona: ¿estetización de los barrios, desplazamiento forzoso de la población o todo al mismo tiempo? Inguruak: Soziologia eta zientzia politikoaren euskal aldizkaria, 53-54, 573-578.
Moreno-Maestro, S. 2022. El comercio ambulante en la Sevilla turística: Competencias políticas y realidades sociales. En Díaz, I. & Barrero, M. (ed.). Turismo, desarrollo urbano y crisis en las grandes ciudades andaluzas (pp. 167-180). Granada: Comares.
OTI. 2022. Proyectos localizados. Setas de la Encarnación. Observatorio del Turismo Irresponsable. https://oti.formacionsostenible.org/project/setas-de-la-encarnacion/.
Parra, I.D. & Sequera, J. 2021. Introducción al número especial. Turistificación y transformación urbana. Debates sobre la especialización turística y sus consecuencias socioespaciales. Cuadernos Geográficos, 60(1), 6-12.
Peters, D. 2016. Density wars in Silicon Beach: The struggle to mix new spaces for toil, stay and play in Santa Monica, California. In C. Colomb & J. Novy (eds.) Protest and resistance in the tourist city (pp. 104-120). London: Routledge.
Quaglieri, A, & Russo, A.P. 2010. Paisajes urbanos en la época post-turística. Propuesta de un marco analítico. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, Vol. XIV, (323).
Quintero-Morón, V. & Hernández-Ramírez, J. 2022. Patrimonio inmaterial, eventización y paisajes urbanos. Flora y la artealización de los Patios de Córdoba. En Díaz, I. & Barrero, M. (ed.). Turismo, desarrollo urbano y crisis en las grandes ciudades andaluzas (pp. 181-198). Granada: Comares.
Richards, G. 2011. Creativity and tourism: The state of the art. Annals of tourism research, 38(4), 1225-1253.
Ruiz Romera, A.; García Martín, M.; Villar Lama, A. y Fernández Tabales, A. (2023): De ferretería a gastrobar: Análisis de la turistificación comercial en centros históricos. En Documents d´Anàlisi Geogràfica, 69 (2).
Sánchez-Moliní, L. 2022, 12 septiembre. Seis plazas del centro de Sevilla se convierten en escenarios del Carnaval de Venecia más solidario. Diario de Sevilla. https://www.diariodesevilla.es/vivirensevilla/Seis-plazas-Sevilla-convierten-escenarios-Carnaval-Venecia_0_1719729181.html.
Santamarina, B. & Del Mármol, C. 2017. Ciudades creativas y pueblos con encanto: los nuevos procesos patrimoniales del siglo XXI. Disparidades. Revista de Antropología, 72(2), 359-377.
Sequera, J. 2020. Gentrificación: Capitalismo cool, turismo y control del espacio urbano. Madrid: Los libros de la Catarata.
Velasco, H. (ed.). 1982. Tiempo de fiesta. Ensayos antropológicos sobre las fiestas en España. Madrid: Alatar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Auxiliadora Comendador-Sánchez, Javier Hernández-Ramírez, Enrique Santos-Pavón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
I confirm that the work is original (of my/our authorship), and that it will not be submitted to other journals or publications until the final resolution of the review process in PASOS, RTPC.
I authorize the publication of my work by PASOS, PSTN of free and open access in any of the formats that I deem appropriate, for an indefinite period of time and as a non-remunerated collaboration.
Likewise, the author(s) understands that the published work may be linked or deposited on any server or included in other publications (republication), provided that the new place and/or new edition references the original publication and acknowledges the authorship and copyright ownership of PASOS RTPC publications.
Authors understand that a plagiarism-self-plagiarism check will be performed, and the article may be removed at any time from the editorial flow.