Military museums and tourism. The case of the Sala-museo del Automóvil (Torrejón de Ardoz) and its tourist management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2022.20.025

Keywords:

military museums, defence culture, tourist management, Red de Museos de Defensa, Sala-museo del Automóvil

Abstract

The purpose of military museums is to transmit a democratic culture of defence. The boom in cultural tourism, as well as the use of museums as tourist resources, may be an opportunity for the Ministry of Defence museums to increase their audiences. The purpose of this work is to establish possible links between military museums and tourism in order to see if these institutions could benefit in the future from such a relationship. The research focused on the Automobile Museum of Torrejón de Ardoz as a model for this type of institution, analysing its current situation with respect to the public and the possibilities that it might offer with adequate tourism management. The methodology was based on questionnaires, interviews and direct observation, and may be applicable to other small and medium-sized museum institutions with low demand. Among the main conclusions we have reached, we would like to highlight that there are many improvements that should be introduced by this type of museum, if they are really interested in increasing the number and diversity of visitors, opening up to tourism and thus transmitting an idea of a renewed present culture of defence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A.S.R. (16, 12, 2014). Capitanía dispara las visitas al Museo Militar. El Correo de Burgos. Recuperado de: http://www.elcorreodeburgos.com/noticias/cultura/capitania-dispara-visitas-museo-militar_89940.html. Consultado en mayo de 2020.

Barbeito, R.L. y Fernández Antón, M. (2016). El papel de los Museos Militares en el fomento de una ‘Cultura de la Defensa’ democrática. BARATARIA. Revista Castellano-Manchega de Ciencias Sociales, núm. 7, 63-89.

Camprubí Subirana, R. (2015). Análisis de la gestión turística de museos: el caso de Girona. Gran Tour: Revista de Investigaciones Turísticas, núm. 11, 121-146

Cogo, M. (2013). Análisis de los museos como opción turística: los casos de Belo Horizonte (Brasil) y Barcelona (España) – El Museu Picasso (Tesis doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona.

Del Barrio Alvarello, H. (2016). Orientando nuestros museos hacia el turismo. Estrategias convergentes en museos dependientes de la Subdirección General de Museos Estatales. Estudios Turísticos, núm. 207-208, 17-47.

Donaire, J.A. (2012). Turistas y museos. Apocalípticos e integrados. En Arrieta Urtizberea, I. (ed.), Museos y turismo: expectativas y realidades (pp. 25-38). Bilbao, España: Universidad del País Vasco.

Fernández Alles, M.T. (2019). Las estrategias de marketing en la planificación y gestión del patrimonio cultural militar: estudio de caso. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, vol. 17 (núm. 2), 327-341.

González-Pola de la Granja, P. (2018). La aportación de la museología a la cultura de defensa en España. Anales de la Real Academia de Doctores de España, vol. 3, 366-378.

Gracia, A.I. (02, 04, 2020). Personal sanitario, Policía, Guardia Civil y Ejército, las instituciones mejor valoradas en plena crisis. El Español. Recuperado de: https://www.elespanol.com/espana/20200402/personal-sanitario-policia-guardia-civil-ejercito-instituciones/479203274_0.html. Consultado en mayo de 2020.

Grau, L.A. (2016). Turismo cultural y museos: las amistades peligrosas. Estudios Turísticos, núm. 207-208, 11-15.

Hernández Cardona, F.X. (2004). Els Museus Militars a Europa. Mnemòsine: revista catalana de museología, núm. 1, 15-34.

Hernández Mogollón, J.M, Costa, C, y Clemente, E. (2019). Antecedents in the investigation on military tourism. Journal of Tourism and Heritage Research, vol. 2, núm. 4, 611-624.

Herreman, Y. (1998). Museos y turismo: cultura y consumo. Museum International, vol. 50 (núm. 3), 4-12.

ICOM. Definición de museo. Disponible en https://icom.museum/es/recursos/normas-y-directrices/definicion-del-museo/. Consultado en septiembre de 2020.

ICTE. (2020). Medidas para la reducción del contagio por el coronavirus SARS-CoV-2. Ministerio de Cultura. Madrid, España. Recuperado de: https://www.mincotur.gob.es/es-es/COVID-19/GuiasSectorTurismo/Guias_de_turismo.pdf. Consultado en mayo de 2020.

INE. (2019). Encuesta de turismo de residentes 2018. Madrid, España. Disponible en: https://ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176990&menu=ultiDatos&idp=1254735576863. Consultado en septiembre de 2020.

Laboratorio Permanente de Público de Museos. (2011). Conociendo a nuestros visitantes. Estudio de público en museos del Ministerio de Cultura. Madrid: Ministerio de Cultura.

Martín Cubello, A. (2005). Tradición y memoria popular: los museos militares y la recreación de la historia. RIPS. Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, vol. 4 (núm. 2), 153-166.

Ministerio de Cultura. (2020). Planificación de medidas para la reapertura de los museos de titularidad y gestión estatal dependientes de la Dirección General de Bellas Artes. Madrid, España. Recuperado de: https://www.lamoncloa.gob.es/serviciosdeprensa/notasprensa/cultura/Documents/2020/090520reapertura%20museos.pdf. Consultado en mayo de 2020.

Ministerio de Cultura. (2019). Anuario de Estadísticas Culturales 2019. Madrid, España. Recuperado de: https://www.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:3bdcb17c-050c-4807-b4f4-61e3714cbc15/anuario-de-estadisticas-culturales-2019.pdf. Consultado en mayo de 2020.

Ministerio de Cultura. (23, 11, 2018). La ‘Q’ de calidad turística llega a los museos [en línea]. Recuperado de: http://www.culturaydeporte.gob.es/actualidad/2018/11/20181123-calidad-turistica.html. Consultado en mayo de 2020.

Ministerio de Defensa. (2019a). Estadística de centros, instalaciones y actividades culturales y deportivas del Ministerio de Defensa. Año 2018. Madrid, España. Recuperado de: https://publicaciones.defensa.gob.es/catalogsearch/a%C3%B1o-edici%C3%B3n/2019?cat=0&q=Estad%C3%ADstica+de+Centros%2C+Instalaciones+y+Actividades+Culturales+y+Deportivas. Consultado en mayo de 2020.

Ministerio de Defensa. (2019b). La Cultura de defensa [en línea]. Recuperado de: http://www.portalcultura.mde.es/comun/culturaDefensa.html. Consultado en mayo de 2020.

Ministerio de Defensa. (2013). Defensa promociona su patrimonio histórico a través de Turespaña [en línea]. Recuperado de: https://www.defensa.gob.es/gabinete/notasPrensa/2013/07/DGC-130725-patrimonio-Defensa-Turespana.html. Consultado en octubre de 2021.

Ministerio de Defensa. (2011).Guía de Museos Militares Españoles. Madrid, España: Ministerio de Defensa.

Pérez Herrera, A. (28, 06, 2018). El Museo del Ejército acogerá en 2020 un encuentro internacional de museos militares. ABC. Recuperado de: https://www.abc.es/espana/castilla-la-mancha/toledo/ciudad/abci-museo-ejercito-acogera-2020-encuentro-internacional-museos-militares-201806281308_noticia.html. Consultado en mayo de 2020.

Reid, W. (1998). El papel de los museos militares en la sociedad europea. Militaria: Revista de Cultura Militar, núm. 12, 187-195.

Rico Mansard, L.F. (2008). El museo en busca de los turistas. El Periplo Sustentable, núm. 14, 27-44.

Santacana, J. y Hernández, F.X. (2011). Museos de historia: entre la taxidermia y el nomadismo. Gijón, España: Editorial Trea.

UNWTO. (1995). UNWTO: technical manual: Collection of Tourism Expediture Statistics. Madrid: World Tourism Organitation.

Vacas Guerrero, T. (2014). Los museos como agentes dinamizadores del espacio urbano. En Piñeiro Maceiras, M.L., Chapuis, L. y Re, M (eds.), Turismo y representación espacial (pp. 147-166). Madrid, España: Universidad Rey Juan Carlos.

Vacas Guerrero, T. (2000). Los museos madrileños como oferta turístico-cultural. Cuadernos de Turismo, núm. 5, 105-111.

Woollard, V. (2007). Acogida de los visitantes. En ICOM, Cómo administrar un museo: Manual práctico (pp. 105-118). París, Francia: UNESCO.

Published

2022-03-08

How to Cite

Sánchez-Serrano, D., & Vacas-Guerrero, T. (2022). Military museums and tourism. The case of the Sala-museo del Automóvil (Torrejón de Ardoz) and its tourist management. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 20(2), 341–358. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2022.20.025

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
499
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)