Imagining experiences through the urbex. A kind of suburban post-industrial prototourism
DOI:
https://doi.org/10.25145/j.pasos.2022.20.026Keywords:
anthropology, industrial heritage, tourism, museum, ruins, urban exploration, abandonmentAbstract
This article discusses the phenomenon of urban exploration, urbex, and its relationship with industrial tourism. This activity connects practitioners with the past and with other forms of production sometimes lost through the exploration of industrial heritage. The objective of the study is to analyse the connection between the urbex and tourism from an anthropological perspective. Ethnographics allowed us to contact with groups of urbexers, using virtual ethnography. The results of the research show that this practice, which occurs in the intermediate phase or the abandonment of heritage and is situated between industrial activity and possible future musealisation or final demolition, may have connotations for tourism besides great implications from a cultural point of view.
Downloads
References
Acebal, C. (2020). "Fotógrafos del tiempo: Urbex, la afición de entrar en lugares abandonados, fotografiarlos y no dejar huella". BIA: Aparejadores de Madrid, 303: 84-87.
Aguilar Civera, I. (2001). "Restauración del patrimonio arquitectónico industrial". En Castro, F., Gutiérrez, R. y Martín, M. (Coords), Preservación de la arquitectura Industrial en Iberoamérica y España (pp. 160-203). Junta de Andalucía, Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico.
Alfrey, J., & Putnam, T. (2003). The industrial heritage: managing resources and uses. London: Routledge.
Álvarez Areces, M. Á. 2019. "Gestión del patrimonio industrial resiliencia e innovación". En Álvarez Areces, M.A. ( Coord), Resiliencia, innovación y sostenibilidad en el Patrimonio Industrial (pp. 15-18). Centro de Iniciativas Culturales y Sociales, CICEES.
Arboleda, P. 2017. "Threats and hopes for abandoned buildings in Berlin: an urban exploration approach". URBS. Revista de Estudios Urbanos y Ciencias Sociales, 7(1): 41-55. https://doi.org/10.1080/13527258.2016.1153497
Aude Le Gallou, 2018. "Espaces marginaux et fronts pionniers du tourisme urbain : approcher les ruines urbaines au prisme de la notion d’(extra)ordinaire". Bulletin de l’association de géographes français, 95(4): 595-612. https://doi.org/10.4000/bagf.4241
Augé, M. 2020. Los no lugares. Barcelona: Gedisa.
Bruner, J. 1986. "Juego, pensamiento y lenguaje". Perspectivas, 16(1): 79-85.
Campillos, C. 2014. (productor) y Campillos, C. (director). "Buscadores del olvido" (documental). España
Chacón, C. y Jerry, J. 2015. "Antropología e infancia: Reflexiones sobre los sujetos y los objetos". Cuicuilco, 22(64): 133-153.
Claver-Gil, J., Sebastian-Perez, M. y Sevilla-Hurtado, L. 2016. "Methodology for the study of the industrial heritage. Application to the autonomous community of andalusia". Dyna, 91(2): 136-139. DOI: http://dx.doi.org/10.6036/7792
Fanjul, S. 2019. La ciudad infinita. Crónicas de exploración urbana. Reservoir Books. Penguin Random House Editorial
Foucault, M. 1977. "A preface to transgression". En Bouchard, D.F. (Ed.) Language, counter-memory, practice: Selected essays and interviews, (pp. 29-52). New York: Cornell Paperbacks.
Francesch Díaz, A. 2016. "Antropólogos, turistas, confusiones y reflexiones". Pasos, 14(1): 11-21. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2016.14.001
García Acosta, V. 2005. "El riesgo como construcción social y la construcción social de riesgos". Desacatos, 19: 11-24.
Garrett, B. L. 2014. "Undertaking recreational trespass: urban exploration and infiltration". Transactions of the Institute of British Geographers, 39(1): 1-13. https://doi.org/10.1111/tran.12001
González, M. 2019. Patrimonio industrial e identidades laborales: La memoria de otras formas de vida. En Álvarez Areces, M.A. (Coord.) Resiliencia, innovación y sostenibilidad en el Patrimonio Industrial (pp. 539-546). Gijón: Centro de Iniciativas Culturales y Sociales, CICEES.
Harvey, D. 2013. Ciudades rebeldes: del derecho de la ciudad a la revolución urbana. Madrid: Ediciones akal.
Hine, C. 2011. Etnografía virtual. Barcelona: Editorial UOC
Jansson, A. 2018. "Rethinking post-tourism in the age of social media". Annals of Tourism Research, 69: 101-110. https://doi.org/10.1016/j.annals.2018.01.005
Korstanje, M. 2016. "Inglaterra y el Turismo Oscuro: los orígenes de la thanaptosis". RITUR-Revista Iberoamericana de Turismo, 6(2): 183-194.
Korstanje, M. E. 2015. "Antropología del turismo en el siglo XXI". Antropología Experimental, 15: 1-4. https://doi.org/10.17561/rae.v0i15.2361
Lacruz Alvira, M. E. y Ramírez Guedes, J. 2017. "Anti-monumentos. Recordando el futuro a través de los lugares abandonados". Rita: Revista Indexada de Textos Académicos, 7: 86-91. https://doi.org/10.24192/2386-7027(2017)(v7)(05)
Le Gallou, A. 2018. "Espaces marginaux et fronts pionniers du tourisme urbain: approcher les ruines urbaines au prisme de la notion d’(extra) ordinaire". Bulletin de l’association de géographes français. Géographies, 95(4): 595-612. https://doi.org/10.4000/bagf.4241
Lobelle, A. C., Patiño, C. A., López, M. B. R. y Carvajal, J. E. 2013. Del viajero al turista, de la geografía naturalista y pintoresca a los recorridos urbanos: 200 años de exploración y exhibición de Medellín y sus alrededores. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Marín, F. J. R. 2018. "Criterios de intervención en la rehabilitación del patrimonio industrial arquitectónico". Gremium, 5(9): 35-50.
Martín-Cabello, A. y García-Manso, A. 2015. "Una aproximación a las relaciones entre el turismo mochilero y la cultura corporativa global". Antropología Experimental, (15): 55-72. https://doi.org/10.17561/rae.v0i15.2365
Mazin, C. y Renck, J. "productores" 2019. Chernobyl "serie de televisión". Coproducción EEUU-Reino Unido: HBO, Sky Television, Sister Pictures, The Minghty Mint, Word Games.
Mead, M. y Goligorsky, E. 1977. Cultura y compromiso el mensaje de la nueva generación. Buenos Aires: Ediciones Juan Granica
MECD, 2015. Plan Nacional de Patrimonio Industrial. En Carrión, A. (coord.) Planes Nacionales de Patrimonio Cultural. Edita Secretaría General Técnica.
Ninjalicious. 2005. Access All Areas: A User's Guide to the Art of Urban Exploration. Toronto: Infilpress
Offenstadt, N. 2019. Urbex. RDA: L’Allemagne de l’Est racontée par ses lieux abandonnés. Paris: Albin Michel partenariat.
Offenstadt, N. y Charles, N. 2019. “RDA et Urbex, une mise au point par Nicolas Offenstadt”. Historiens et geographes: revue de l'Association des Professeurs d'Histoire et de Géographie de l'Enseignement Public (APHG), 448: 140-144.
OMT, 2006. Por un turismo más sostenible. Guía para responsables políticos. PNUMA
Pardo, C. 2004. "La reutilización del patrimonio industrial como recurso turístico. Aproximación geográfica al turismo industrial". Treballs de la Societat Catalana de Geografía, 57: 7-32.
Pereiro, X. 2020. "Antropología del turismo: ¿para qué? ¿y para quién? Crítica de la razón turística". Disparidades. Revista de Antropología, 75(1): 1-6. https://doi.org/10.3989/dra.2020.001b
Poncela, A. M. 2005. Canción infantil: discurso y mensajes (Vol. 53). Barcelona: Anthropos Editorial.
Prats, L. 2011. " La viabilidad turística del patrimonio". Pasos. Revista de turismo y patrimonio cultural. 9(2): 249-264. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2011.09.023
Ruiz, E. 1999. "Intervenciones sobre el patrimonio minero en Riotinto: De la identificación colectiva al recurso económico". En Fernández, E. y Agudo, J. (coords) Patrimonio cultural y museología. Tomo 7 (pp. 111-118). Santiago de Compostela: Asociación Galega de Antropología.
Santana Talavera, A. 2015. "Imaginando la imagen en turismo: un viaje de ida y vuelta". Antropología Experimental, (15). https://doi.org/10.17561/rae.v0i15.2364
Santana-Talavera, A. 2020. "Turismo, un objeto de estudio para la antropología social". Disparidades. Revista de Antropología, 75(1): 37-53. https://doi.org/10.3989/dra.2020.001a
Thissen, B. 2018. Exploring the unbeaten path. Recuperado de https://url2.cl/YJ7Yc
Woolgar, S. 1996. "Technologies as cultural artefacts". In: Dutton, W. H., (Ed.) Information and Communication Technologies: Visions and Realities. Oxford: Oxford University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Miguel González González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
I confirm that the work is original (of my/our authorship), and that it will not be submitted to other journals or publications until the final resolution of the review process in PASOS, RTPC.
I authorize the publication of my work by PASOS, PSTN of free and open access in any of the formats that I deem appropriate, for an indefinite period of time and as a non-remunerated collaboration.
Likewise, the author(s) understands that the published work may be linked or deposited on any server or included in other publications (republication), provided that the new place and/or new edition references the original publication and acknowledges the authorship and copyright ownership of PASOS RTPC publications.
Authors understand that a plagiarism-self-plagiarism check will be performed, and the article may be removed at any time from the editorial flow.