Influência da política de transportes aéreos públicos na dinâmica do fluxo turístico. O caso da Colômbia

Autores

  • Oscar Díaz Olariaga Universidad Santo Tomás

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2021.19.019

Palavras-chave:

transporte aéreo, desregulamentação, política pública, turismo, Colômbia

Resumo

Este artigo analisa a influência e o impacto das políticas públicas de transporte aéreo na dinâmica do fluxo turístico na Colômbia. Seguindo a tendência global de desregulamentação das transportadoras aéreas, a Colômbia concebeu e implementou ininterruptamente um vasto conjunto de políticas públicas especialmente estruturadas para o sector do transporte aéreo durante mais de duas décadas e meia (processo em curso). Como resultado destas políticas, o tráfego aéreo de passageiros, tanto de turistas estrangeiros (de entrada) como colombianos (de saída), tem vindo a aumentar gradualmente, mostrando uma indicação de crescimento de alto nível.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ACI (2019). Annual World Airport Traffic Report. Montreal: Airport Council International.

Aerocivil (2020). Estadísticas de las Actividades Aeronáuticas. http://www.aerocivil.gov.co

Aerocivil (2019). Plan Estratégico Institucional 2019-2022. Bogotá: Aeronáutica Civil de Colombia.

Alsumairi, M. y Tsui, K.W.H. (2017). “A case study: The impact of low-cost carriers on inbound tourism of Saudi Arabia”. Journal of Air Transport Management, 62, 129-145.

ANI (2019). Plan de Transporte Multimodal. https://www.ani.gov.co/planes/plan-maestro-de-transporte-intermodal-22006

Barrett, S. (2008). “The emergence of the low cost carrier sector”. In: Graham, A.; Papatheodorou, A. & Forsyth, P. (Eds.), Readings in Aviation and Tourism: Implications for Leisure Travel. Hampshire: Ashgate Publishing.

Belobaba, P.; Odoni, A. y Barnhart, C. (2009). The global airline industry. Chichester: John Wiley & Sons.

Bieger, T. y Wittmer, A. (2206). “Air transport and tourism e perspectives and challenges for destinations, airlines and governments”. Journal of Air Transport Management, 12(1), 40-46.

Bosch, A. y García Montalvo, J. (2003). “Free and Nondiscriminatory Access to Airports: A Proposal for Latin America”. Working paper. Washington, D.C.: IADB.

Burghouwt, G. y de Wit, J.G. (2015). “In the wake of liberalisation: long-term developments in the EU air transport market”. Transport Policy, 43, 104–113.

CAF (2006). Estudio Analítico sobre la Integración del Transporte Aéreo en América del Sur. Caracas: Corporación Andina de Fomento.

Carvallo, C. (2008). Experiencia chilena en concesiones aeroportuarias. Santiago de Chile: Ministerio de Obras Públicas.

Chung, J.Y. y Whang, T. (2011). “The impact of low cost carriers on Korean Island tourism”. Journal of Transport Geography, 19(6), 1335-1340.

CEPAL (2017). “Transporte aéreo como motor del desarrollo sostenible en América Latina y el Caribe: retos y propuestas de política”. Boletín FAL (CEPAL), Nº 357.

Costa, T.F.G.; Lohmann, G. y Oliveira, A.V.M. (2010). “A model to identify airport hubs and their importance to tourism in Brazil”. Research in Transportation Economics, 26, 3–11.

DANE (2006). Anuario estadístico de movimientos internacionales-2006. Bogotá: Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE).

Díaz Olariaga, O. y Pulido, L. (2019). “Measurement of airport efficiency. The case of Colombia”. Transport and Telecommunication, 20(1), 40-51.

Díaz Olariaga, O. y Zea, J.F. (2018). “Influence of the liberalization of the air transport industry on configuration of the traffic in the airport network”. Transportation Research Procedia, 33, 43-50.

Díaz Olariaga, O.; Bolívar, N.; Gutiérrez, R.; Rico Galeana, O. (2018). “Gravitational analysis of the air transport network. Application to the case of Colombia”. Transportation Research Procedia, 33, 51-58.

Díaz Olariaga, O.; Carvajal, A. (2017). “Geografía del transporte de pasajeros y conectividad aérea en Colombia”. VI Congreso de Geografía de las Américas. 11-13 Oct. 2017, Tacna, Perú.

Díaz Olariaga, O. (2017a). “Análisis de la privatización, regulación y operación aeroportuaria”. XII Congreso Colombiano de Transporte y Tránsito. 24-26 de Julio de 2017, Bogotá, Colombia.

Díaz Olariaga, O. (2017b). “Políticas de privatización de aeropuertos. El caso de Colombia”. Documentos y Aportes en Administración Pública y Gestión Estatal, 29, 7-35.

Díaz Olariaga, O.; Girón Amaya, E. y Mora-Camino, F. (2017). “Pronóstico de la demanda de pasajeros en aeropuertos privatizados”. VI Congreso Internacional de la Red Iberoamericana de Investigación en Transporte Aéreo. 10-12 octubre 2017, Santiago de Chile.

Díaz Olariaga, O. (2016a). “Análisis del desarrollo reciente del transporte aéreo en Colombia”. Revista Transporte y Territorio, 14, 122-143.

Díaz Olariaga, O. (2016b). “Análisis de la evolución de las políticas públicas y de regulación en la industria aeroportuaria en Colombia”. Documentos y Aportes en Administración Pública y Gestión Estatal, 26, 7-42.

Díaz Olariaga, O.; López, A.L. (2016). “Comportamiento e interrelación del turismo y el transporte aéreo en Colombia”. Estudios y Perspectivas en Turismo, 25(1), 36-56.

Díaz Olariaga, O.; Carvajal, A.F. (2016). “Efectos de la liberalización en la geografía del transporte aéreo en Colombia”. Cuadernos Geográficos, 55(2), 344-364.

Díaz Olariaga, O. (2015). “Análisis de la aplicación de políticas públicas en el sector turismo. El caso de Colombia”. Gestión y Análisis de Políticas Públicas, 14, 115-130.

Díaz Olariaga, O. y ÁVILA, J. (2015). “Evolution of the airport and air transport industry in Colombia and its impact on the economy”. Journal of Airline and Airport Management, 5(1), 39-66.

Dimitriou, D.; Mourmouris, C. y Sartzetaki, F. (2017). “Quantification of the air transport industry socio-economic impact on regions heavily depended on tourism”. Transportation Research Procedia, 25, 5242–5254.

DNP (2019). Plan Nacional de Desarrollo 2018-2022. Bogotá: Departamento Nacional de Planeación.

DNP (2018). “Planeación en el transporte aéreo colombiano”. II Foro Sector Aéreo 2030. 5 de julio 2018, Bogotá. Colombia.

DNP (2014). Plan Nacional de Desarrollo 2014-2018. Bogotá: Departamento Nacional de Planeación.

DNP (1994). Reordenamiento institucional y plan de expansión del sistema aeroportuario – Documento CONPES 2727. Bogotá: Departamento Nacional de Planeación.

Dobruszkes, F. y Mondou, V. (2013). “Aviation liberalization as a means to promote international tourism: The EU-Morocco case”. Journal of Air Transport Management, 29, 23-34.

Dobruszkes, F.; Mondou, V. y Ghedira, A. (2016). “Assessing the impacts of aviation liberalisation on tourism: some methodological considerations derived from the Moroccan and Tunisian cases”. Journal of Transport Geography, 50, 115-127.

Dobruszkes, F. (2009). “Does liberalization of air transport imply increasing competition? Lessons from the European case”. Transport Policy, 16(1), 29–39.

Doganis, R. (2006). The Airline Business. London: Routledge.

Duval, D.T. (2008). “Regulation, competition and the politics of air access across the Pacific”. Journal of Air Transport Management, 14(5), 237-242.

Duval, D.T. (2013). “Critical Issues in Air Transport and Tourism”. Tourism Geographies, 15(3), 494–510.

Espirito Santo, R.A.; Correia, F.C. y Palhares, G.L. (2001). “Airport Privatization in Brazil: Questions and Answers”. Proceedings of the 36th Canadian Transportation Research Forum (CTRF), Annual Conference. Vancouver, Canada.

Espirito Santo, R.A. (2013). “Airport privatization and Business Models: What Brazil has and what Brazil Needs”. VI WALA Conference, Montreal, Canada.

Fedesarrollo (2016). Competitividad en el transporte aéreo en Colombia. Bogotá: Fedesarrollo.

Forsyth, P. (2006). “Martin Kunz Memorial Lecture. Tourism benefits and aviation policy”. Journal of Air Transport Management, 12, 3–13.

Forsyth, P. (2010). “Tourism and aviation policy: exploring the links”. In: Graham, A.; Papatheodouru, A. & Forsyth, P. (Eds.), Aviation and Tourism: Implications for Leisure Travel. Hampshire: Ashgate Publishing.

Fu, X. y Oum, T.H. (2014). “Air transport liberalization and its effects on airline competition and traffic growth - an overview”. Advances in Airline Economics, 4, 11-44.

Fu, X.; Oum, T.H.; Chen, R. y Lei, Z. (2015). “Dominant carrier performance and international liberalization – the case of Northeast Asia”. Transport Policy, 43, 61–75.

Galli, P.; Fraga, C. y de Sequeira Santos, M.P. (2016). “Gravitational force exerted by Brazilian tourist destinations on foreign air travelers”. Journal of Air Transport Management, 55, 76-83.

Graham, A.; Papatheodorou, A. y Forsyth, P. (2008). Aviation and Tourism. Burlington: Ashgate Publishing Company.

Graham, A. y Dobruszkes, F. (2019). Air Transport - A Tourism Perspective. Amsterdam: Elsevier.

IADB (2007). Estudio de Integración del Transporte Aéreo en Sudamérica. Washington, D.C.: Inter-American Development Bank.

IATA (2019). El valor de la aviación en Colombia. Bogotá: IATA Economics.

Levine, M.E. (2006). “Why weren’t the airlines reregulated?”. Yale Journal on Regulation, 23(2), 269-297.

Lieshout, R.; Malighetti, P.; Redondi, R. y Burghouwt, G. (2016). “The competitive landscape of air transport in Europe”. Journal of Transport Geography, 50, 68-82.

Lipovich, G. (2008). “The privatization of Argentine airports”. Journal of Air Transport Management, 14(1), 8–15.

Menchero, M. (2018). “Colombia en posconflicto: ¿turismo para la paz o paz para el turismo?”. Araucaria, Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades, 39, 415-438.

Mendiola, A.; Arévalo, G.; Maratuech, P.; Pérez, J. y Valencia, J.C. (2011). Concesión del aeropuerto Jorge Chávez: evaluación del valor generado. Lima: ESAN Ediciones.

MinCIT (2020). Ministerio de Industria, comercio y Turismo de Colombia. Informes de Turismo. http://www.mincit.gov.co/estudios-economicos/estadisticas-e-informes/informes-de-turismo

MinCIT (2018). Plan Sectorial de Turismo 2018-2022. Bogotá: Ministerio de Comercio, Industria y Turismo de Colombia.

Miranda, A. y Gutierrez, J. (2008). “El derecho de la competencia en el sector aeronáutico colombiano”. Revista de Derecho de la Competencia, 4(4), 287-403.

Morrison, S. y Winston, C. (1995). The Evolution of the Airline Industry. Washington, D.C.: Brookings Institution.

OACI (2006). Convenio sobre Aviación Civil lnternacional. Montreal: OACI.

ORE - Oficina de Regulación Económica (2011). Seguimiento y evaluación de impacto de la política aerocomercial internacional de pasajeros y carga. Bogotá: ORE.

ORE - Oficina de Regulación Económica (2009). Recomendaciones sobre lineamientos de política aerocomercial internacional de pasajeros y carga. Bogotá: ORE.

Oum, T.H. y Lee, Y.H. (2002). “The Northeast Asian air transport network: is there a possibility of creating open skies in the region?”. Journal of Air Transport Management, 8(5), 325–337.

Papatheodorou, A. (2010). “The impact of civil aviation regimes on leisure market”. In: Graham, A.; Papatheodorou, A. & Forsyth, P. (Eds.), Aviation and Tourism: Implications for Leisure Travel. Hampshire: Ashgate Publishing.

Rico Galeana, O. (2008). “The privatization of Mexican airports”. Journal of Air Transport Management, 14(6), 320–323.

Sengür, F.K.; Hemdil, O.; Ajanovic, E.; Caber, M. y Yilmaz, Y. (2014). “International air transport and inbound tourism interaction: the case of Istanbul”. International Antalya Hospitality Tourism and Travel Research Conference. Antalya, 9-12 December 2014.

Serebrisky, T. (2012). Airport Economics in Latin America and the Caribbean. Washington D.C.: The World Bank.

Spasojevic, B.; Lohmann, G. y Scott, N. (2017). “Air transport and tourism – a systematic literature review (2000–2014)”. Current Issues in Tourism, 1-23.

Wittmer, A.; Bieger, T. y Muller, R. (2011). Aviation Systems. Heidelberg: Springer.

Warnock-Smith, D. y Morrell, P. (2008). “Air transport liberalisation and traffic growth in tourism-dependent economies: A case-history of some US-Caribbean markets”. Journal of Air Transport Management, 14, 82–91.

Warnock-Smith, D. y O’connell, J.F. (2011). “The impact of air policy on incoming tourist traffic: the contrasting cases of the Caribbean Community and the Middle-East”. Journal of Transport Geography, 19, 265–274.

Winston, C. y Peltzman, S. (2000). Deregulation of Network Industries: What’s Next?. Washington, D.C.: AEI Brookings Joint Center for Regulatory Studies.

Wu, C. (2016). “How aviation deregulation promotes international tourism in Northeast Asia: A case of the charter market in Japan”. Journal of Air Transport Management, 57, 260-271.

Wu, C.; Jiang, Q. y Yang, H. (2018). “Changes in cross-strait aviation policies and their impact on tourism flows since 2009”. Transport Policy, 63, 61–72.

Yarde, K. y Jonsson, C. (2016). “Implications for CARICOM member states in the search for a ‘liberally controlled’ air transport market: The case of regional tourism to Barbados”. Journal of Air Transport Management, 53, 12-22.

Yepes, T.; Ramirez, J.; Villar, L. y Aguilar, J. (2013). Infraestructura de transporte en Colombia. Cuadernos Fedesarrollo 46. Bogotá: Fedesarrollo.

Zajac, G. (2016). “The role of air transport in the development of international tourism”. Journal of International Trade, Logistics and Law, 2(1), 1-8.

Zhang, Y. y Findlay, C. (2014). “Air transport policy and its impacts on passenger traffic and tourist flows”. Journal of Air Transport Management, 34, 42-48.

Zhang, Y. y Round, D.K. (2008). “China's airline deregulation since 1997 and the driving forces behind the 2002 airline consolidations”. Journal of Air Transport Management, 14(3), 130–142.

Publicado

2021-04-12

Como Citar

Díaz Olariaga, O. (2021). Influência da política de transportes aéreos públicos na dinâmica do fluxo turístico. O caso da Colômbia. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 19(2), 285–301. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2021.19.019

##plugins.generic.pfl.publicationFactsTitle##

Metric
##plugins.generic.pfl.thisArticle##
##plugins.generic.pfl.otherArticles##
##plugins.generic.pfl.peerReviewers## 
##plugins.generic.pfl.numPeerReviewers##
##plugins.generic.pfl.averagePeerReviewers##

##plugins.generic.pfl.reviewerProfiles##  Indisp.

##plugins.generic.pfl.authorStatements##

##plugins.generic.pfl.authorStatements##
##plugins.generic.pfl.thisArticle##
##plugins.generic.pfl.otherArticles##
##plugins.generic.pfl.dataAvailability## 
##plugins.generic.pfl.dataAvailability.unsupported##
##plugins.generic.pfl.averagePercentYes##
##plugins.generic.pfl.funders## 
Indisp.
##plugins.generic.pfl.numHaveFunders##
##plugins.generic.pfl.competingInterests## 
Indisp.
##plugins.generic.pfl.averagePercentYes##
Metric
##plugins.generic.pfl.forThisJournal##
##plugins.generic.pfl.otherJournals##
##plugins.generic.pfl.articlesAccepted## 
##plugins.generic.pfl.numArticlesAccepted##
##plugins.generic.pfl.numArticlesAcceptedShort##
##plugins.generic.pfl.daysToPublication## 
##plugins.generic.pfl.numDaysToPublication##
145

##plugins.generic.pfl.indexedIn##

    ##plugins.generic.pfl.indexedList##
##plugins.generic.pfl.editorAndBoard##
##plugins.generic.pfl.profiles##
##plugins.generic.pfl.academicSociety## 
PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural
##plugins.generic.pfl.publisher## 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)