Innovation, tourism and ICTs: the case of Barcelona's museums
DOI:
https://doi.org/10.25145/j.pasos.2017.15.042Keywords:
Tourism, ITC, Culture, Internet, WebAbstract
This research deals with the relief of the incorporation of Information Technology and Communication (ICT) in the museums of the city of Barcelona and how they influence the behavior of the public. For research we have conducted two analyses: about online ICT, considered the web and social networks, and offline, considering the devices found in museums in Barcelona. The results show that the websites of the museums are in an early stage of improvement in the promotion, but they still maintain communication with their virtual community. The presence in social networks is a reality, although at mobile applications remain rare. As for ICT in museums, visitors remain a passive recipient because the devices are outdated and do not allow a high level of interactivity.
Downloads
References
Ajuntament de Barcelona 2008. “Programa de Actuación Municipal” en <http://www.turismebcn2015.cat/T2015WEB/Que-es/_ Sb46WFTR8WoXPZuwwMDEOQGZrnkYx3wBvvPkGi1xJis > consultado el 02/04/2015
Asensio, M. y Pol, E. 2008. “Conversaciones sobre el aprendizaje informal en museos y patrimonio” en <http://www.pasosonline. org/Publicados/pasosoedita/pasosrep1.pdf>, consultado el 24/03/2015
Asensio M; Pol, E. y Gomis, M 2001. Planificación en Museología: el caso del Museu Marítim de Barcelona. Barcelona: Manuals Museu Marítim
Asensio, M. y Asenjo, E. 2009. “El proyecto Lazos de Luz Azul. Sobre el uso de las TICS en Museos”, en <http://www.uam.es/ proyectosinv/idlla/docs/01-09. pdf>, consultado el 10/10/2012
Asensio, M. 2011. Lazos de luz azul: museos y tecnologías 1,2 y 3.0. Barcelona: Editorial UOC.
Belloch, C. 2012. “Las tecnologías de la Información y comunicación en el aprendizaje” en <http://www.uv.es/bellochc/ pedagogia/EVA1.pdf> consultado el 24/13/2015
Barendregt, W. y Bekker, T.M. 2011. “The influence of the level of free-choice learning activities on the use of an educational computer game”. Computers & Education, 56 (1)
Cabero, J. 2002. “Nuevas tecnologías, comunicación y educación”. Comunicar, 3: 14-25.
Cabero, J. 2005. “El entorno global de las nuevas tecnologías en su dimensión formativa” En Ayuntamiento de Sevilla, 3as Jornadas de Educación y Ciudadanía, Sevilla, Ayuntamiento de Sevilla-Innovación, Educación y Universidades, 23-57.
Carreras, C. 2008. “Diagnosis sobre el estado de la aplicación de las TIC en el mundo del patrimonio en España” en <http://www.museudelleida.net/images/stories/ documents/publicacions/2008_diagnosis.pdf> consultado el 24/03/2015
Carreras, C. 2009. Evaluación TIC en el patrimonio cultural: metodologías y estudios de caso. Barcelona: Editorial UOC.
Castells, M. 1997. La era de la información (vol. 1): Economía, Sociedad y Cultura. La sociedad en red. Barcelona: Alianza Editorial.
Colorado, A. y Carreras, C. 2010. “Estado de la cuestión de la investigación sobre el patrimonio digital en España” en < http://www. museoyterritorio.com/pdf/museoyterritorio02-2. pdf>, consultado el 24/03/2015
Correa Gorospe, J. M. e Ibáñez Etxeberria, A. 2005. “Museos, tecnología e innovación educativa: Aprendizaje de patrimonio y arqueología en territorio Menorca” en <http://www.ice.deusto.es/RINACE/reice/Vol3n1_e/CorreaIbanez.pdf>, consultado el 24/03/2015
Cousillas, A 1997. “Los Estudios de Visitantes a Museos Fundamentos generales y principales tendencias”, Revista Naya en <http://www.equiponaya.com.ar/articulos/museologia02.htm>, consultado el 24/03/2015
Fondevila Gascón, J. F. 2009. “El papel decisivo de la banda ancha en el Espacio Iberoamericano del Conocimiento.” Revista Iberoamericana de ciencia, tecnología y sociedad. Protafolio CTS (2)
Fondevila Gascón, J. F. 2010. “Multimedia, digital press and journalistic genres in Catalonia and in Spain: an empirical analysis”. Communication Studies Journal, 7: 81-95.
Fondevila Gascón, J. F. 2013. “Periodismo ciudadano y cloud journalism: un flujo necesario en la Sociedad de la Banda Ancha”. Comunicación y Hombre, 9: 25-41.
Fondevila Gascón, J. F. 2014. “El uso de hipertexto, multimedia e interactividad en periodismo digital: propuesta metodológica de ranking de calidad”. ZER, Revista de Estudios de Comunicación, Journal of Communication Studies, 19 (36): 55-76.
Fondevila Gascón, J. F. y Segura Jiménez, H. 2012. “The Weight of the Hypertext in the Digital Journalism: a Comparative Study”. Cuadernos de Información, 30: 31-40.
Fondevila Gascón, J. F., Rom Rodríguez, J. y Santana López, E. 2016. “Comparativa internacional del uso de recursos digitales en el periodismo digital deportivo: estudio de caso de España y Francia”. Revista Latina de Comunicación Social, 71: 124-140.
Friedman, A. 1996. “The Evolution of Science and Technology Museums”, The Informal Science Review, 17 (1).
Galí Espelt, N. 2004. Mirades turístiques a la ciutat. Anàlisi del comportament dels visitants del Barri Vell de Girona. Girona: Universitat de Girona. Departament de Geografia, Història i Història de l’Art.
Galí Espelt, N. 2009. “Propuesta metodológica para el análisis del comportamiento de la demanda de turismo cultural a partir del diseño de un grafo valorizado. El ejemplo de Girona”. Revista de Análisis Turístico, 7: 39-48.
Gómez Vílchez, S. 2012. “Museos españoles y redes sociales” en <http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/ seccion=1266&idioma=es_ES&id=2012013116530001&activo=6.do#> consultado el 12/02/13
Hassan, Y. y Martín, F. J. 2003. “Guía de evaluación heurística de sitios web. No Solo Usabilidad.” en <http://www.nosolousabilidad. com/articulos/heuristica.htm>, consultado: 25/03/2015
Kotler, N. y Kotler, P. 2001. Estrategias y marketing de museos. Barcelona: Ariel.
Martínez, S.; Mendoza, R. 2005. “E-cultura, TIC i gestió de la cultura. Implicacions en l’àmbit local” en <http://www.diba.es/ documents/330035/330211/cerc-fitxers-e2005_ ticigestiocultura-pdf. pdf> consultado el 24/03/2015
Ministerio de industria, energía y turismo de España 2007. “Turismo 2020. Plan del Turismo Español Horizonte 2020” en <http://www.tourspain.es/es-es/ VDE/Documentos%20Vision%20Destino%20Espaa/Plan_Turismo_Espa%C3%B1ol_Horizonte_2020. pdf > consultado el 23/05/2015
O’Reilly, T. 2005. “What is web 2.0” en <http://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20. html> consultado 25/04/2014
Soria, I. 2000. “Las Nuevas Tecnologías de la información y la comunicación dentro del marco espacial de los museos y centros culturales” en <http://www.upf.edu/pdi/dcom/ xavierberenguer/cursos/interact/treballs/soria. htm>, consultado el 30/09/2012
Turisme de Barcelona 2013. “2012 Estadísticas de turismo en Barcelona y provincia”en < http://professional.barcelonaturisme. com/files/8684-1129-pdf/ Est2013.pdf > consultado el 20/06/2014
UNESCO 1998. World Communication Report. París, UNESCO
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I confirm that the work is original (of my/our authorship), and that it will not be submitted to other journals or publications until the final resolution of the review process in PASOS, RTPC.
I authorize the publication of my work by PASOS, PSTN of free and open access in any of the formats that I deem appropriate, for an indefinite period of time and as a non-remunerated collaboration.
Likewise, the author(s) understands that the published work may be linked or deposited on any server or included in other publications (republication), provided that the new place and/or new edition references the original publication and acknowledges the authorship and copyright ownership of PASOS RTPC publications.
Authors understand that a plagiarism-self-plagiarism check will be performed, and the article may be removed at any time from the editorial flow.