Cheese as a tourist resource for regional development: the Vall de Boí as a case study

Authors

  • Francesc Fusté Forné Universitat de Girona

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2016.14.016

Keywords:

Authenticity, Regional Development, Pyrenees, Cheese Tourism, Gastronomic Tourism, Vall De Boí.

Abstract

Food tourism is a tourist typology that, even being or not the main motivation of tourist movement, is present on any trip. It means a source of income while also implies synergies that benefit the development of the local community. This paper discusses how cheese acts as a resource and also as a tool for the development of local producers, from a qualitative point of view. That is why it is analyzed how the cheese is used in the menus of the restaurants in the Vall de Boí, a UNESCO’s World Heritage Site in the Catalan Pyrenees.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fusté Forné, F. 2014a “L’autenticitat en el patrimoni gastronòmic: la Vall de Boí com a destinació turística gastronòmica”.

rd International Congress UNITWIN Network UNESCO Chair “Culture, Tourism, Development” on “Tourism and Gastronomy Heritage - Foodscapes, Gastroregions and Gastronomy Tourism”. 16 al 20 de Junio de 2014, Barcelona (España).

Fusté Forné, F. 2014b “Simbiosi entre agroramaderia i turisme: la indústria formatgera a la comarca del Pallars Sobirà”. En Boyra, J.; Fusté, F. y Molleví, G. (Coords.), Creació i comercialització de productes turístics. Barcelona: Escola Universitària Formatic Barcelona.

Balneario de Caldes de Boí 2014. “Històries de taula i llit -Balneari de Caldes de Boí”. Històries de Taula i Llit, La 2, Radio Televisión Española, 30 de Noviembre de 2014.

Bessière, J. 1998. “Local development and heritage: traditional food and cuisine as tourist attractions in rural areas”. Sociologia Ruralis, 38 (1): 21-34.

Bigné, E. 2011. “Las respuestas del turista ante la imagen del lugar de origen del producto”. En Flavian, C. y Fandos, C. (Coords.), Turismo gastronómico. Estrategias de marketing y experiencias de éxito. Zaragoza: Prensas Universitarias, 51-68.

Blanco, M. y Riveros, H. 2004. “Las rutas alimentarias, una herramienta para valorizar productos de las agroindustrias rurales. El caso de la ruta del queso Turrialba (Costa Rica)”.

Congreso Agroindustria Rural y Territorio – ARTE, 1 al 4 de Diciembre de 2004, Toluca (México).

Cànoves, G.; Villarino, M.; Priestley, G.K. y Blanco, A. 2004. “Rural tourism in Spain: an analysis of recent evolution”. Geoforum, 35: 755-769. Coren, C. y Clamp, C. 2014. “The Experience of Wisconsin’s Wine Distribution Co-operatives”. Journal of Co-operative Organization and Management, 2: 6-13.

Daugstad, K. 2008. “Negotiating landscape in rural tourism”. Annals of Tourism Research, 35(2): 402-426.

Daugstad, K. y Kirchengast, C. 2013. “Authenticity and the pseudo-backstage of agri-tourism”. Annals of Tourism Research, 43: 170-191.

Díez, D. 2012. “Los turismos de interior: un enfoque desde la dimensión de las modalidades turístico-recreativas”.

Documents d’Anàlisi Geogràfica, 58(3): 373-396. Díaz, I. y Llurdés, J.C. 2013. “Reflexiones sobre el turismo de proximidad como una estrategia para el desarrollo local”. Cuadernos de Turismo, 32: 65-88.

Henderson, J.C. 2009. “Food tourism reviewed”. Bristish Food Journal, 111(4): 317-326.

Hillel, D.; Belhassen, Y. y Shani, A. 2013. “What makes a gastronomic destination attractive? Evidence from the Israeli Negev”. Tourism Management, 36: 200-209.

Jafari, J. 2014. “Tourism and its spirit of hospitality”. International Conference in Design and Marketing of Tourism Products, 6 al 9 de Mayo de 2014, Sort (Catalunya, España).

Kastenholz, E.; Carneiro, M.J.; Marques, P.C. y Lima, J. 2012. “Understanding and managing the rural tourism experience – The case of a historical village in Portugal”. Tourism Management Perspectives, 4: 207-214.

Kastenholz, E. y Figueiredo, E. 2014. “Rural tourism experiences. Land, sense and experience-scapes in quest of new tourist spaces and sustainable community development”. PASOS Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 12(3): 511-514.

Lane, B. 1994. “Sustanaible rural tourism strategies: A tool for development and conservation”. Journal of Sustanaible Tourism, 2(1): 102-111.

Macdonald, K.I. 2013. “The morality of cheese: A paradox of defensive localism in a transnational cultural economy”. Geoforum, 44: 93-102.

Millán, G.; Morales, E. y Pérez, L.M. 2014. “Turismo gastronómico, denominaciones de origen y desarrollo rural en Andalucía: situación actual”. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 65: 113-137.

Ortiz, C. 2003. “Gastronomy, Tourism and the Revitalization of Festivals in Spain”. En Sánchez-Carretero, C. y Santino, J. (Eds.), Holidays, Ritual, Festival, Celebration, and Public Display. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá, 67-89.

Patronato Comarcal de Turismo de la Alta Ribagorça 2007. La Gastronomia a l’Alta Ribagorça. El Pont de Suert: Consell Comarcal de l’Alta Ribagorça.

Patronato de la Vall de Boí 2014. Patronat de la Vall de Boí: http://www.vallboi.cat [Consulta: 19 Octubre 2014]

Sánchez, M.A. 1998. Fiestas populares. España día a día. Madrid: Maeva.

Telfer, D.J. y Wall, G. 1996. “Linkages between Tourism and Food production”. Annals of Tourism Research, 23(3): 635-653.

Torres, M. y Pulido, J.I. 2009. “Pautas para la creación de itinerarios turísticos de base gastronómica. Casos en Andalucía”. En Pardellas De Blas, X. (Dir.), Turismo gastronómico: recursos e itinerarios. Vigo: Universidade de Vigo, 11-30.

Tresserras, J. 2009. “Turismo de sol y playa y cocinas litorales: en busca de la calidad”. En Pardellas De Blas, X. (Dir.), Turismo gastronómico: recursos e itinerarios. Vigo: Universidade de Vigo, 107-116.

Tresserras, J. y Medina, F.X. 2008. Patrimonio gastronómico y turismo cultural en el Mediterráneo. Barcelona: Ibertur.

Published

2015-06-02

How to Cite

Fusté Forné, F. (2015). Cheese as a tourist resource for regional development: the Vall de Boí as a case study. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 14(1), 243–251. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2016.14.016

Issue

Section

Articles