The construction of a cultural identity and the development of tourism in Mexico

Authors

  • Rafael Guerrero Rodriguez Universidad de Guanajuato

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2015.13.070

Keywords:

cultural identity, tourism, development

Abstract

The construction of an identity and its relationship with tourism in Mexico has its origins around the 1930s. At that time, Mexico had a project of nationhood based on two completely different visions: a traditional-nationalist and a modernising-urban one. This article describes and discusses the influence of these two visions within tourism development in Mexico. This influence was reflected both in the development of interest in promoting the cultural past (represented in the historical heritage and the indigenous past) and in the financial and political support of the government to create the conditions for a modern tourist destination. This information helps to understand the circumstances by which Mexico adopted patterns of tourism promotion and development that subsist to this day, as well as the role played by political, economic and social ideology within the definition of a destination.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

rchivo General de la Nación, colección Abelardo L. Rodríguez exp. 334/309, reanudación de una revista tipo guía para turistas con subsidio gubernamental.

Archivo General de la Nación (1933), colección Abelardo L. Rodríguez exp. 502.2/46, plan de promoción de Wagon-Lits Cook para organizar viajes hacia México pidiendo el apoyo gubernamental en términos económicos y de certidumbre en la seguridad de los grupos.

Archivo General de la Nación (1933), colección Abelardo L. Rodríguez exp.505.2/55, intervención para que el gobierno revoque el acuerdo por el cual se acepten visitantes extranjeros en la zona fronteriza por solo un día.

Archivo General de la Nación (1933), colección Abelardo L. Rodríguez exp. 505.3/50, precios excesivos de los hoteles, discursos públicos del presidente y la medidas para frenar abusos.

Archivo General de la Nación (1933), colección Abelardo L. Rodríguez exp.525.2/33, dificultades encontradas por los turistas en el caso de Nuevo Laredo.

Archivo General de la Nación (1933), colección Abelardo L. Rodríguez exp. 830/196, publicación de “motorists guide to Mexico”.

Archivo General de la Nación (1934-40), colección Lázaro Cárdenas del Río exp. 548/14, propaganda a favor de México en diversos medios impresos

Archivo General de la Nación (1940), colección Lázaro Cárdenas del Río exp. 111/4067, apoyo de la publicación “Modern Mexico” editada por The Mexican Chamber of Commerce of the United States Inc, 1940, New York.

Archivo General de la Nación (1940-46), colección Manuel Ávila Camacho exp. 548.2/1, fomento al turismo en EU, Proyectos diversos en turismo, una publicación del Banco de México, discurso de Ezequiel Padilla y propaganda diversa.

Archivo General de la Nación (1948), colección Miguel Alemán Valdés exp. 548.3/4, condiciones de la industria turística en 1948.

Archivo General de la Nación (1950), colección Miguel Alemán Valdés exp. 545.3/169, diagnóstico del turismo en México elaborado por el Lic. Roberto Amoros, Agencia Mundial de Informaciones “México”.

Assies, W. 2008. “Land Tenure and Tenure Regimes in Mexico: An Overview.” Journal of Agrarian Change 8(1): 33-63.

Bennett, D. and K. Sharpe 1980. “The State as a Banker and Entrepreneur: The Last-Resort Character of Mexican State’s Economic Intervention, 1917-76.” Comparative Politics 12(2): 165-189.

Berger, D. 2006. The Development of Mexico’s Tourism Industry: Pyramids by day, Martinis by night. New York, Palgrave Macmillan.

Bonfil, G. 1990. México Profundo: una civilización negada, México, D.F, Editorial Grijalbo,:

Bringas, N. L. 1991. “Diagnóstico del sector Turismo en Tijuana”. Grupos de Visitantes y Actividades Turísticas en Tijuana. N. L. Bringas and J. C. V. Tijuana, Baja California, El Colegio de la Frontera Norte: 17-46.

Cárdenas, E. 1996. La Política Económica de México, 1950-1994. México, Fondo de Cultura Económica, El Colegio de México.

Cárdenas, E. 2000. The Process of Accelerated Industrialization in Mexico, 1929-82. An Economic History of Twentieth-Century Latin America. E. Cárdenas, J. A. Ocampo and R. Thorp. Oxford, Palgrave, 3.

Cockcroft, J. D. 1983. Mexico. Class Formation, Capital Accumulation, and the State. New York, Monthly Review Press.

Cohn, D. 2002. “La construcción de la identidad cultural en México: nacionalismo, cosmopolitismo e infraestructura intellectual, 1945-1968”, Foro Hispánico, 15 :89-103.

Denzin, N. y Lincoln, Y. 1994. Handbook of qualitative research, London, SAGE.

Escobar, A. 1995. Encountering Development: the making and unmaking of the Third World. Princeton, Chichester, Princeton University Press.

Espinosa, H. 2004. The Politics of Tourism Development in Mexico. Department of Politics. The University of York. hD in Political Science: pp 387.

Flick, U. 2009. An introduction to qualitative research, Los Angeles, California, SAGE,.

FONATUR 1988. “Tourist Resorts: A Mexican Strategy for Development”. México, D.F., Fondo Nacional de Fomento al Turismo.

García, E. 2007. “Sistema Político Mexicano “ Contrapeso.Info 61.

Gledhill, J. 1998. “The Mexican Revolution.” Experience Rich Anthropology Project: Peasants Social Worlds and their transformation. Revisado 25 Febrero, 2014 de: http://www.era.anthropology.ac.uk/era_resources/ era/peasants/mexican_revolution.html

Gómez, F. 1974. “Acapulco: despojo y turismo”, Problemas de Desarrollo, Revista Latinoamericana de Economía, 15(19): 126-147.

Gómez, J. A. 2002. Gobierno y Casinos. El Origen de la Riqueza de Abelardo L. Rodríguez. México, Editorial Mora.

Jiménez, A. 1992. Turismo, Estructura y Desarrollo. Mexico D.F., Mc Graw-Hill.

Long, N. 2001. Development Sociology: actor perspectives. London, Routledge.

Merrill, D. 2009. Negotiating Paradise: U.S. Tourism and Empire in Twentieth-Century Latin America, The University of North Carolina Press.

Merrill, T. L. and R. Miró 1996. Mexico: A Country Study. Washington, GPO for the Library of Congress.

Navarrete, A. 1959. “El Crecimiento Económico de Mexico: Perspectivas y Problemas “ Journal of Inter-American Studies 1(4): 389-404.

Pernecky, T. 2007. Immersing in ontology and the research process: constructivisim the foundation for exploring in (in)credible OBE? The critical turn in tourism studies, Innovative research methods, I. Ateljevic, A. Pritchard and N. Morgan Eds, Oxford, Amsterdam, Elsevier.

Stone, D. 2002. Policy paradox: the art of political decision making New York / London, Norton.

Walton, J. 2009. “Balnearios marítimos, turismo de playa y espacios del ocio: España y México, siglos XIX y XX”, en Contreras Cruz, C.; Pardo Hernández C. P., eds. La modernización urbana en México y España, siglos XIX y XX. Puebla, México: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, pp. 493-511.

Published

2015-02-07

How to Cite

Guerrero Rodriguez, R. (2015). The construction of a cultural identity and the development of tourism in Mexico. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 13(5), 1019–1036. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2015.13.070

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
204
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)