Popular food sales in Santa Marta, the tourist city of informality

Authors

  • Alvaro Alfonso Acevedo Merlano

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2015.13.080

Keywords:

Culture, Informality, Resistance, Orality, Santa Marta

Abstract

This paper deals with the sales and street vendors in the historical centre of the tourist, cultural and historical district of Santa Marta Colombia. It is partially framed in the field of anthropology of food and emphasizes the popular resistance involved in these informal practices in relation to a process of urban renewal and "social cleansing" of the center of Santa Marta. The document has an analysis of the ethnographic content in a conceptual framework that articulates the categorical dimensions of culture and food, subalternity, informality, resistance, identifications, memory, and semantics of valuation and communication. All this, with the purpose of describing and analyzing the personal, labor and social trajectories that have generated the gastronomic manifestations of informal food sales in the city of Santa Marta.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, M. 2002. “El gusto es nuestro. Modelos alimentarios y políticas de patrimonialización”. En revista Catauro, Nº 3. Fundación Fernando Ortiz. Cuba.

Cantarero A. 1999. “Cultura alimentaria italiana en Zaragoza”. Volumen I, La Val de Onsera. Huesca.

Carrasco, S. 1992. “Antropología y alimentación. Una propuesta para el estudio de la cultura alimentaria”. Universidad Autónoma de Barcelona. Barcelona.

Contreras, J. 1993. “Antropología de la alimentación”. Eudema, Madrid.

De Lazzari, G. 2005. “Carbón, kerosene y gas. Artefactos de cocina en la publicidad (1940/1970)”. En revista Opción, Nº 046. Universidad de Zulia. Venezuela; pp. 39 – 54.

De soto, H. 1987. “El otro sendero”. Diana. México, D.F.

Farb, P.; Armelagos, G. 1985. “Anthropologie des coutumes alimentaires”. Denöel. París.

Fischler, C. 1995. “El (h)omnívoro. El gusto, la cocina y el cuerpo”. Anagrama. Barcelona.

Fuentes, N. 2006. “Nos damos por convidados: la voz de los esclavos en la hacienda El Paraíso”. En Revista de Humanidades Tabula Rasa. N° 4. Universidad colegio mayor de Cundinamarca. Bogotá. Colombia.

Goody, J. 1995. “Cocina, cuisine y clase”. Gedisa. Barcelona.

Kohan, N. 2004. “Gramsci para principiantes”. Era naciente. Buenos aires.

Narayan, U. 1997. “Eating cultures: incorporation, identity and Indian food, citado” en D. Bell y G. Valentine: Consuming Geographies: We Are Where We Eat, Routledge, London & New York.

Prakash, G. 2001. “La imposibilidad de la historia subalterna”. En convergencia de tiempos. Ed. Ileana Rodríguez. Amsterdam: Rodopi, 61-70.

Tarrés, M. 2001. Reseña de “los dominados y el arte de la resistencia” de james Scott. En revista de estudios Sociológicos, Nº 003. El Colegio de México Distrito Federal. México; pp. 857-860.

Published

2015-02-07

How to Cite

Acevedo Merlano, A. A. (2015). Popular food sales in Santa Marta, the tourist city of informality. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 13(5), 1183–1198. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2015.13.080

Issue

Section

Articles

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
263
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)