An approach to language tourism in Mexico: the case of the University of Guadalajara
DOI:
https://doi.org/10.25145/j.pasos.2025.23.051Keywords:
Internationalisation, Higher Education, Language Tourism, Spanish as a Foreign LanguageAbstract
A study of language tourism in Mexico is presented with a view to showing its possibilities as a tourism segment within the framework of the internationalisation of Higher Education, with the University of Guadalajara as a case study. The design of the study was qualitative and, therefore, a survey was applied to foreign students who were on exchange at the university during the winter of 2023, in order to gauge their perceptions of their stay in the city, the university and their motivations for the exchange. It was concluded that the institution and Guadalajara are at an early stage in language tourism but possess all the necessary requirements to become an attractive destination. Therefore, it is necessary to promote strategies towards internationalisation in the institution in order to generate a positive impact on the number of incoming foreigners, such as measures taken by the Ministry of Tourism to promote language tourism in Mexico, due to the lack of a national agenda in this respect.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
- Academic society
- PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural
- Publisher
- Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)
References
Adriani H.L., Leighton G., Schlüter R. (2011). El Turismo Idiomático Como Industria Cultural. Estado de la Cuestión en la Argentina, Revista Geográfica de América Central, vol. 2. 1-12. https://www.redalyc.org/pdf/4517/451744820322.pdf
Barboza Retana A. (2022). Turismo idiomático como herramienta de reactivación económica en las comunidades rurales y costeras: una propuesta para la promoción y articulación en los procesos de gestión de los entes rectores en las embajadas y consulados costarricenses [tesis de maestría]. Universidad de Costa Rica. https://www.kerwa.ucr.ac.cr/handle/10669/87745
Barolo M. (2015). El valor del idioma como recurso turístico, económico y cultural, Signos Universitarios, 34 (51), 35-61. https://core.ac.uk/download/pdf/233947846.pdf
Barra Hernández P., Navalón García R. (2011). Turismo idiomático: conceptualización y valor estratégico en destinos consolidados, Cuadernos de Turismo, (48), 153–181.DOI: https://doi.org/10.6018/turismo.492701
Caamaño A. L., Beatriz Calvete B. M. (2020). La enseñanza del inglés como lengua de comunicación internacional desde la perspectiva de las políticas culturales y lingüísticas. Entramados, 7(8). 230-236. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/entramados/article/view/4546
Chaloner J., Evans A., Pragnell M. (2015). Supporting the British economy through teaching English as foreign language. An assessment of the contribution of English language teaching to the Unided Kingdom economy. Capital Economics Limited. https://www.englishuk.com/uploads/assets/news/2016/Economic_impact_report_v2_WEB.pdf
Castillo Arredondo, M. I., Rodríguez Zapatero, M. y López-Guzmán Guzmán, T. J. (2017). El importante papel del estudiante universitario internacional como motor para el fomento y desarrollo del turismo educativo internacional, como modalidad dentro del turismo idiomático. PASOS Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 15(2), 471–480. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/16974/PS_15_2_%282017%29 _13.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Coordinación de Relaciones y Asuntos Internacionales (CRAI),Universidad Autónoma de México. (2019). Política de Internacionalización de la UNAM. https://www.unaminternacional.unam.mx/archivos/doc/documentos/politicas_estrategias_internacionalizacion_crai_dgeci_cepe.pdf
Coordinación de Internacionalización. Universidad de Guadalajara (5 de noviembre de 2023). Funciones de la Coordinación de Internacionalización. http://ci.cgai.udg.mx/es/acerca-de/funciones
European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, Erasmus+ annual report 2022, Publications Office of the European Union, 2023. https://data.europa.eu/doi/10.2766/211791
Foreign Language Program (5 de noviembre de 2023). Política Institucional de Lenguas Extranjeras. https://flip.cga.udg.mx/?page_id=206
Gacel-Ávila J. y Rodríguez Rodríguez S. (2019). Internacionalización de la educación superior en América Latina y el Caribe: un balance. Universidad de Guadalajara. http://obiret-iesalc.udg.mx/es/publicaciones-propias/internacionalizacion-de-la-educacion-superior-en-america-latina-y-el-caribe-un#:~:text=Inicio,Internacionalizaci%C3%B3n%20de%20la%20Educaci%C3%B3n%20Superior%20en%20Am%C3%A9rica%20Latina%20y%20el,Un%20balance&text=Detalles%3A,global%2C%20multicultural%20y%20altamente%20competitiva
Iglesias M. (2016). The Language Tourism Market System: conceptualising language tourism. International Journal of Scientific Management and Tourism, Vol.2, 1, pp 25-40. https://www.researchgate.net/publication/308920107_The_Language_Tourism_Market_System_Conceptualising_Language_Tourism_International_Journal_of_Scientific_Management_and_Tourism_21_25-40_httpwwwijosmtcomindexphpijosmtarticleview6979
Iglesias, M. (2018). Turismo Idiomático En España. Marco Teórico, International Journal of Scientific Management and Tourism (2018), 4(1), 29-59. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6358765
Instituto Cervantes. (2021). Guía de centros acreditados por el Instituto cervantes. Sistema de Acreditación de Centros Instituto Cervantes. https://acreditacion.cervantes.es/guia.pdf
Instituto Cervantes (2022). El español una lengua viva. Informe 2022. https://cvc.cervantes.es/lengua/espanol_lengua_viva/pdf/espanol_lengua_viva_2022.pdf
Institute for Economics & Peace. (2024). Global Peace Index. IEP. https://www.wto.org/library/events/event_resources/tfp_2007202313/233_819.pdf
Isenrath C. (2015). 20 Años del Turismo Idiomático en Mendoza. Signos Universitarios: Revista de la Universidad del Salvador, 34(51), 231-240. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5385267
Novella M. A. (2023). Daños colaterales: algunos factores que intervienen
en el turismo idiomático en México y un esbozo de propuesta para su mejor posicionamiento. Decires, 24, 71-86. Doi: 10.22201/cepe.14059134e.2023.24.30.361
Organización Mundial del Turismo. (5 de noviembre de 2023). Glosario de términos turísticos. https://www.unwto.org/es/glosario-terminos-turisticos
Ortega Muñiz L. G., Gayosso- Mexia S., Cazzizal Alonso A.M. y Benitez Leal F. (2018). Turismo idiomático como mecanismo de internacionalización y movilidad académica en la UAEH. Estudio de caso: español para extranjeros. Boletín Científico INVESTIGIUM De La Escuela Superior De Tizayuca, 4(7). DOI: https://doi.org/10.29057/est.v4i7.3365
Pardo Abad, C.J. (2011). El turismo idiomático en España como potenciador cultural
en ciudades patrimoniales: el caso de Salamanca y Alcalá de Henares, Cuadernos de Turismo, nº 27, pp. 701-724.
Piédrola Ortiz, I., Artacho Ruiz, C. (noviembre de 2011). El turismo idiomático: una oportunidad de desarrollo local para Córdoba. XVI Congreso AECIT. Málaga, España. https://www.aecit.org/uploads/public/congresos/16/Comunicaciones/Sesion%204/5.%20Turismo%20idiomatico.%20Una%20oportunidad%20de%20desarrollo%20cultural%20para%20Cordoba.pdf
Pineda Martínez A. (2011). El turismo idiomático en México vinculado a la demanda del Español en los Estados Unidos de Norteamerica: periodo 200-2010 [Tesis de licenciatura]. Universidad Nacional Autónoma de México. https://repositorio.unam.mx/contenidos/el-turismo-idiomatico-en-mexico-vinculado-a-la-demanda-del-espanol-en-los-estados-unidos-de-norteamerica-periodo-2000-2-347244?c=812QX2&d=false&q=*:*&i=1&v=1&t=search_1&as=0
Ramos Galarza C. (2020). Los alcances de una investigación. CienciAmérica, Vol. 9 (3), pp. 1-5. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i3.336
Samperio Sánchez L. M. (2019). El turismo idiomático en la oferta educativa del Centro de Enseñanza para Extranjeros de la UNAM. Decires, Revista del Centro de Enseñanza para Extranjeros, vol. 19(23), 7-16. DOI: https://doi.org/10.22201/cepe.14059134e.2019.19.23.24
Sánchez Menéndez J. E. (2019) El turismo idiomático en Xalapa: un estado de la cuestión, Decires, Revista del Centro de Enseñanza para Extranjeros, vol. 19, núm. 23, primer, pp. 17-36. DOI: https://doi.org/10.22201/cepe.14059134e.2019.19.23.25
Secretaría de Turismo del Gobierno de México. (2021).Tercer informe de labores. Disponible en: https://sistemas.sectur.gob.mx/sectur/3er_informe_de_labores_turismo_ 2020_2021_baja.pdf
Secretaría de Turismo. (5 de noviembre de 2023). Documentos. https://www.gob.mx/sectur/archivo/documentos?idiom=es&filter_origin=archive
SECRETUR. (2013). Agenda de Competitividad de destinos turísticos de México. Guadalajara, JALISCO. https://www.cucea.udg.mx/include/publicaciones/coorinv/pdf/GDL_3eras.pdf
SECRETUR. (2021). Tercer informe de labores 2020 2021. https://www.gob.mx/stps/documentos/tercer-informe-de-labores-de-la-secretaria-del-trabajo-y-prevision-social-2020-2021
Taboada de Zuñiga Romero, P. (2010). Una aproximación al turismo idiomático en España. EL caso particular de las ciudades históricas. En Nuevas perspectivas del turismo para la próxima década: III Jornadas de investigación en turismo (757-782), Sevilla: Escuela Universitaria de Estudios Empresariales. https://idus.us.es/handle/11441/53353
Teichler, U. (2004). Temporary study abroad: The life of ERASMUS students. European Journal of Education, 39(4), 395–408. 10.1111/j.1465-3435.2004.00193.x
Universidad de Guadalajara. ( 5 de noviembre de 2023). Coordinación de internacionalización. http://ci.cgai.udg.mx/
Zúñiga Coronado M. (2009). La movilidad internacional de estudiantes universitarios neoleoneses. Un recuento de las dificultades y las ganancias. Revista Perspectivas Sociales, 11(1 y 2), 133-154. https://eprints.uanl.mx/8723/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sabrina Nigra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
I confirm that the work is original (of my/our authorship), and that it will not be submitted to other journals or publications until the final resolution of the review process in PASOS, RTPC.
I authorize the publication of my work by PASOS, PSTN of free and open access in any of the formats that I deem appropriate, for an indefinite period of time and as a non-remunerated collaboration.
Likewise, the author(s) understands that the published work may be linked or deposited on any server or included in other publications (republication), provided that the new place and/or new edition references the original publication and acknowledges the authorship and copyright ownership of PASOS RTPC publications.
Authors understand that a plagiarism-self-plagiarism check will be performed, and the article may be removed at any time from the editorial flow.


