Analysis of the cultural motivation behind visits to World Heritage Sites: Case study of the Medina Azahara Archaeological Ensemble

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2025.23.013

Keywords:

Cultural tourism, Applied research, Archaeological museum, Quantitative analysis , Spain

Abstract

Knowledge of the typology of visitors to a site inscribed as a World Heritage Site by UNESCO is key to the proper management of tourist destinations. This research presents a segmentation of tourists visiting the Archaeological Ensemble of Medina Azahara in Cordoba (Spain), inscribed as a World Heritage Site since 2018, based on the results obtained after fieldwork consisting of a survey to visitors of the Archaeological Ensemble of Medina Azahara, between the months of February and June 2022, obtaining 684 valid surveys. The results are in line with previous research, distinguishing five different motivational dimensions. It is concluded that visitors with a higher cultural and hedonic motivation have a higher satisfaction. The results of the research will be very useful for tourism managers to create products tailored to potential customers.

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Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)

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Minerva Aguilar-Rivero, Universidad de Córdoba

Minerva Aguilar-Rivero es FPU en la Universidad de Córdoba, en el área de Economía Aplicada (España). Sus principales líneas de investigación son la economía del turismo, de la cultura y el medio ambiente

Lucía Castaño-Prieto, Universidad de Córdoba

Lucía Castaño-Prieto es FPU en la Universidad de Córdoba (España) en el área de Economía Aplicada. Ha publicado varios capítulos de libros sobre turismo y algunos artículos en diferentes revistas académicas. Sus principales líneas de investigación son la cultura y el turismo.

Miguel Jesús Medina-Viruel, Universidad de Córdoba

Miguel Jesús Medina-Viruel. Doctor en Ciencias Económicas y Empresariales. Actualmente es Profesor Titular de Universidad de Economía Aplicada en la Universidad de Córdoba, España. Es autor de más de 50 artículos de investigación en revistas científicas, la mayoría indexadas en Journal Citation Research (JCR) y Scimago Journal & Country Rank (SJR), como Journal of Business Research, Journal of Ethnic Food, o Bristih Food Journal. También ha escrito varios libros y capítulos de libros como coautor. Sus principales áreas de interés son la economía del turismo y el comercio electrónico.

Tomás López-Guzmán, Universidad de Córdoba

Tomás López-Guzmán es Catedrático de Universidad del área de Economía Aplicada de la Universidad de Córdoba (España). Es autor de más de 100 artículos publicados en diferentes revistas científicas. También es autor de 25 capítulos de libros. Asimismo, ha sido investigador principal de 9 proyectos que han contado con el apoyo de organismos públicos y privados. Sus principales líneas de investigación son la economía del turismo y el medio ambiente.

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Published

2025-02-06

How to Cite

Aguilar-Rivero, M., Castaño-Prieto, L., Medina-Viruel, M. J., & López-Guzmán, T. (2025). Analysis of the cultural motivation behind visits to World Heritage Sites: Case study of the Medina Azahara Archaeological Ensemble. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 23(1), 199–212. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2025.23.013