The impact of the corporate identity design applied to the sustainable development of the tourist destination
DOI:
https://doi.org/10.25145/j.pasos.2021.19.039Keywords:
sustainable development, Corporate identity, Tourist destination, image, positioning, public personalityAbstract
The objective of this article is to highlight the possibilities of using the design of the corporate identity of a tourist destination as a tool for its sustainable development. The development method has been to contextualize the need for sustainable development and relate it to corporate design. This essay takes a look at the need to develop a type of tourism which preserves natural resources. It reviews important initiatives in this sense and explores the option of designing a corporate identity to achieve the goals of sustainable development. It explains how to use the tools which apply to the design of the corporate identity of a tourist destination. The final goal is to achieve the image as a synthesis of the designed corporate action. This essay defends the hypothesis that the image design, the achieved positioning and the exposed public personality of a tourist destination is the first step for a sustainable development of any tourist activity.
Downloads
References
Apolo D. (et al.) 2017 “Gestión de Comunicación Corporativa: consideraciones para el abordaje de su estudio y práctica”. Revista Latina de Comunicación Social, 72, pp. 521 a 539. http://www.revistalatinacs.org/072paper/1177/27es.html DOI: 10.4185/RLCS-2017-1177
Azcárate T., Benayas J., Nerilli G., Justel A. 2019 “Guía para un turismo sostenible. Retos del sector turístico ante la Agenda 2030”, REDS, Madrid.
Boyra, J. 2003 “Sustainable Tourism Development Convergence”. Proceedings of II International Scientific Conference on Sustainable Tourism Development and the Environment, University of the Aegean, Chios. Greece.
Carson, R. (1962) Silent Spring. Boston: Houghton Mifflin.
Casalà Surribas, I. 2016 Comunicación de marca para vender. Los resultados de la construcción valor de marca desde la comunicación. Análisis de los Premios Eficacia (Tesis doctoral). Barcelona: Universidad Ramón Llull.
Costa, J. 1992 Identidad Corporativa. Barcelona: Ceac.
Costa, J. 2009 Imagen Corporativa. Buenos Aires: La Crujía.
De la Fuente Chico, C. 2019 Comunicación e imagen corporativa. Málaga: Elearning.
García-Lavernia G., J. 1998 El caos del medio ambiente. Barcelona: Cims.
García-Lavernia G., J. 2015 El predominio de la levedad en la comunicación posmoderna (Tesis doctoral). Barcelona: Universitat Abat Oliba.
García Palacios, C. 2012 La gestión del turismo en el ámbito de las comunidades indígenas. Barcelona: Astro Uno.
Gómez Martín, M.B. (2017). Retos del turismo español ante el cambio climático. Investigaciones Geográficas, (67), 31-47.
Hardin, G. 1968 The tragedy of the commons. Washington: Science. 162, 1243-1248.
Ind, N. e Iglesias, O. 2016 Brand Desire. How to Create Consumer Involvement and Inspiration. Londres: Bloomsbury Publishing.
IUCN/WWF/UNEP 1980 World Conservation Strategy: Living Resource Conservation for Sustainable Development. Gland, Switzerland.
Jiménez Z., A. I., Martínez L., F. J. 2007 “La auditoría de la imagen. La investigación”. En: Comunicación e imagen corporativa. Barcelona: UOC.
Loio Blesa, A. 2019 Understanding a new tourism market and destination development: The case of Chinese tourism in Spain (Tesis doctoral). Barcelona: Universidad Autónoma de Barceloa.
Lorente García, J. 1991 Casi todo lo que sé de publicidad. Barcelona: Folio. (Primera edición: 1986).
Martí i Masana, G. 2016 ESG Audit: modelo de rating para la ESG. Parametrización de la relación de la empresa con su entorno (Tesis doctoral). Universidad Abad Oliva CEU.
Martínez Guillén, M. C. 2003 La gestión empresarial. Equilibrando objetivos y valores. Madrid: Díaz de Santos.
Meadows, D. H., et al. 1972: Limits to Growth. New York: Universal Books.
Merino S., M. J., Pintado B., T. 2009. “Auditoría y estrategia de imagen”. En: Imagen corporativa. Influencia en la gestión empresarial. Pozuelo de Alarcón (Madrid): Esic.
Miró A. P., Alvado, A., Boyra, J. 2016 Una Aproximació a l’Alt Berguedà com a destinació turística. Barcelona: Escola Universitària Formatic Barcelona.
Moreno Gómez, L. 2019 “La reputación Online del destino turístico de La Rioja”. Repositorio Abierto de la Universidad de Cantabria. http://hdl.handle.net/10902/17540
Naciones Unidas 2015 Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Resolución aprobada por la Asamblea General el 25 de septiembre de 2015. A/RES/70/1, 21 de octubre.
Navajas Corral, O., Fernández Fernández, J. 2019 “La gestión patrimonial desde la responsabilidad social”. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 17(2): 285-298. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2019.17.020
OECD 2020 OECD Tourism Trends and Policies 2020, OECD Publishing, Paris.
Ogilvy, D. 1984 Ogilvy & La Publicidad. Barcelona: Folio.
Pérez Sosa, I. 2016 Maspalomas: una mirada a las políticas de actuación turística en destinos costeros maduros (Tesis doctoral). Barcelona: Universidad Politécnica de Cataluña.
Plumed, M., Iñíguez, T., Elboj, C. 2016 “Place Branding Process: Analysis of Population as Consumers of Destination Image”. Tourismos: An International Multidisciplinary Journal of Tourism. Vol. 11, 4, pp. 31-52.
Ries, A., Trout, J. 1990 Posicionamiento. Madrid: McGraw Hill.
Scaltsa, M., Nitsiou, P., Georgaki, P. 2016 “Educating a new generation of our guides for the forthcoming era, at the Aristotle University of Thessaloniki”. Tourismos: An International Multidisciplinary Journal of Tourism. Vol. 11, 2, pp. 240-261.
Santos Lacueva, R. 2018 La vulnerabilidad de los destinos turísticos de sol y playa ante el cambio climático: Políticas y actores (Tesis doctoral). Tarragona: Universidad Rovira i Virgili.
Sorribes, J., Boyra, J. 2018 “Responsible Management of Cultural Tourism”. Perspectives on Culture, number 23 (4/2018): 55-64. Poland.
Stalman, A. 2014 Bandoffon. Barcelona: Gestión 2000.
Stylos, N., Andronikidis, A. 2013 “Exploring the cognitive image of a tourism destination”. Tourismos: An International Multidisciplinary Journal of Tourism. Vol. 8, 3, pp. 77-97.
Topler, J., Zubanov, V., Gorenak, M., Knezevic, M. 2017 “Communication skills in the tourism sector – The roles of tour guides in presenting attractions “. Tourismos: An International Multidisciplinary Journal of Tourism. Vol 12, 1, pp. 59-78.
Vinyals-Mirabent, S. 2018 Construyendo marcas de destino urbano en Europa: reconceptualizando la relación entre imagen de marca y personalidad de marca en las practices de comunicación de sitios web (Tesis doctoral). Barcelona: Universidad Pompeu Fabra.
WCED 1987 World Commission on Environment and Development. Our Common Future. Oxford: Oxford University Press.
World Economic Forum 2018 The Future of Jobs Report 2018. Geneva. Switzerland.
Zakriya, M. 2020 Empirical Studies on Governance – Performance Interplay: The Investor´s Perspective (Tesis doctoral). Barcelona: Universidad Ramón Llull.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Joaquín R. García-Lavernia Gil
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
I confirm that the work is original (of my/our authorship), and that it will not be submitted to other journals or publications until the final resolution of the review process in PASOS, RTPC.
I authorize the publication of my work by PASOS, PSTN of free and open access in any of the formats that I deem appropriate, for an indefinite period of time and as a non-remunerated collaboration.
Likewise, the author(s) understands that the published work may be linked or deposited on any server or included in other publications (republication), provided that the new place and/or new edition references the original publication and acknowledges the authorship and copyright ownership of PASOS RTPC publications.
Authors understand that a plagiarism-self-plagiarism check will be performed, and the article may be removed at any time from the editorial flow.