Tourism and mobile apps. Tourists and service providers’ preferences in Tena, Napo, Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.25145/j.pasos.2022.20.006Keywords:
Information and communication technology, tourism services, smart travel, mobile apps, EcuadorAbstract
Smarthphones and mobile apps have changed not only human communication, but also travelling habits. For this reason, mobile apps influences in the tourism in Tena, Ecuador were analysed. First, exploratory research was carried ou to identify the mobile apps available on Google Play. Later, a survey of the apps preferred by tourists was applied. Finally, 140 service providers were interviewed about their mobile app use. As result, 150 tourism apps were identified for Ecuador, mainly for Pichincha (36) and only 4 for Tena. Tourists prefer web sites (67%) as a source of tourism information, use social media frequently (73%), and 39% used mobile apps during their visit, with Google Maps the most used. service. Providers use social media for promotion (57%), mainly Facebook, but 69% of them do not know how to or do not use mobile tourism apps.
Downloads
References
Albacete Sáez, C. A., & Herrera Fernández, M. (2012). Las Tecnologías de la Información y Comunicación en el Sector Turístico. Una aproximación al uso de las redes sociales. Mdrid: Centro de Estudios Ramón Areces, S.A.
Aplicación Annie. (2016). Ingresos mundiales de la tienda de aplicaciones móviles en 2015, 2016 y 2020 (en miles de millones de dólares estadounidenses). Disponible en URL: https://www.statista.com/statistics/220186/total-global-in-app-revenue-forecast/
Aplicación Annie. (2018). Número de descargas de aplicaciones móviles en todo el mundo en 2017, 2018 y 2022 (en miles de millones). Disponible en URL: https://www.statista.com/statistics/271644/worldwide-free-and-paid-mobile-app-store-downloads/
Bauzá, M. (2015). Turismo del Siglo XXI, análisis de un nuevo segmento, los Millennials. Universitat de les Illes Balears.
Baelo Álvarez, R., & Cantón Mayo, I. (2009). Las tecnologías de la información y la comunicación en la educación superior. Estudio descriptivo y de revisión. Revista Iberoamericana de Educación, 50(7), 1-12.
Blanco, J. (2015). Libro Blanco de los Destinos Turísticos Inteligentes. Estrategias y soluciones para fomentar la innovación en el turimo digital. Madrid, España: LID Editorial Empresarial.
Cámpora Espí, E. (2013). “Estudio del impacto de las TIC en el turismo: análisis de su influencia en los habitantes de la ciudad de Gandía durante la planificación de un viaje”. Universidad Politecnica de Valencia. Gandia.
Carrera Miranda, A. (2018). Estudio del comportamiento de la demanda turística nacional e internacional en la Provincia de Napo. Universidad Central del Ecuador.
Castro Recalde, D.; Peñaloza Suárez, L. & Tamayo Salcedo, A. (2018). Tecnologías en línea populares para viajar ¿Cuáles utilizan los jóvenes universitarios para hacer turismo? Actualidades investigativas en educación, 18(2), 1-30.
GADM TENA. (2017b). Consolidado de Afluencia de Turistas en el Cantón Tena 2006 – 2017, Tena.
GADM TENA. (2017a). Catastro Turístico del Cantón Tena 2017. Tena
HOSTELTUR. (2017). El verdadero sentido de las Redes Sociales en Turismo. Disponible en URL: https://www.hosteltur.com/comunidad/00557_el-verdadero-sentido-de-las-redes-sociales-en-turismo.html
Junta de Andalucía. (2018). Andalucía es Digital. Turismo y Nuevas Tecnologías: Tendencias 2018 y Recursos TIC para el Impulso de un sector clave. Disponible en URL: https://www.blog.andaluciaesdigital.es/turismo-y-nuevas-tecnologias/
Maschini, S. (2012). Claves del Marketing Digital. La nueva comunicación empresarial en el mundo 3.0. Barcelona: Vanguardia Ediciones, S.L.
MINTEL. (2018a). Libro Blanco de la Sociedad de la Información y del Conocimiento. Quito: Asesoría ministerial.
MINTEL. (2018b). Observatorio TIC. Disponible en URL: https://observatoriotic.mintel.gob.ec/estadistica/
MINTEL. (2019). Indicadores y Estadística. Disponible en URL: https://www.telecomunicaciones.gob.ec/estadistica/index.html
Moreno, G. (2017). Statista. Obtenido de Android e iOS dominan más del 99% del mercado. Disponible en URL: https://es.statista.com/grafico/8203/android-e-ios-dominan-mas-del-99-del-mercado/ [Consultado 09 de agosto de 2018]
Molano, A., Álvarez, E., Urrego, J., Herrera, C., & González, M. (2014). Generaciones y tecnologías. Bogotá: Corporación Digital Colombia
Muñoz Prieto, M.M., Fragueiro Barreiro, M.S., & Ayuso Manso, M.J. (2013). La importancia de las redes sociales en el ámbito educativo. Escuela Abierta, 16, 91-104.
Muñoz, R. (2018). El número de líneas móviles supera por primera vez a la población mundial. Los usuarios alcanzaron los 5.000 millones en 2017, pero las tarjetas SIM se elevaron a 7.800 millones. El País. Disponible en URL: https://elpais.com/tecnologia/2018/02/27/actualidad/1519725291_071783.html
Segovia Borray, C. E., Bermeo Andrade, H. P., & González Bañales, D. L. (2014). La integración de las tecnologías de la informacion y la comunicacion (TIC) como estrategia para generar competitivdad en el sector turismo: una investigación en la región de Tolima (Colombia). Revista Universidad y Empresa, 16(27), 137-156. http://dx.doi.org/10.12804/rev.univ.empresa.27.2014.05
Sanz Blas, S., Parreño, J., & Ruiz Mafé, C. (2012). Aplicaciones publicitarias para móvil: conocimiento, actitudes, motivos de uso y valoración por parte de los adolescentes españoles. Pensar la Publicidad. Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, 6(1), 255 - 270.
Statista . (2017). Market reach of the most popular Android app categories worldwide as of September 2017.
Urvina Alejandro, M.A. (2019). Propuesta de una aplicación móvil celular turística para el cantón Tena. Universidad Central del Ecuador.
UNWTO. (2018a). Organización Mundial del Turismo. DMT & Innovación. Turismo en la Era Digital. Disponible en URL:: http://wtd.unwto.org/es/content/dmt-2018-la-cuarta-revolucion-industrial
UNWTO. (2018b). Organización Mundial del Turismo. El Turismo y la Transformación Digital. Disponible en URL: http://wtd.unwto.org/es/content/dmt-2018-tecnologia-en-el-turismo
Vieira Soares, A. L., Mendes-Filho, L., & do Nascimento Barbosa Cacho, A. (2017). Evaluación de la Información de una Aplicacion Turística. Un análisis realizado por profesionales del turismo sobre la e-Guía Find Natal (Brasil). Estudios y Prespectivas en Turismo, 26(4), 884-904.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Marco Andrés Urvina Alejandro, Xavier Bolìvar Lastra-Bravo, Cecilia Jaramillo Moreno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
I confirm that the work is original (of my/our authorship), and that it will not be submitted to other journals or publications until the final resolution of the review process in PASOS, RTPC.
I authorize the publication of my work by PASOS, PSTN of free and open access in any of the formats that I deem appropriate, for an indefinite period of time and as a non-remunerated collaboration.
Likewise, the author(s) understands that the published work may be linked or deposited on any server or included in other publications (republication), provided that the new place and/or new edition references the original publication and acknowledges the authorship and copyright ownership of PASOS RTPC publications.
Authors understand that a plagiarism-self-plagiarism check will be performed, and the article may be removed at any time from the editorial flow.