The relevance of NTICs in the strengthening of a museum/destination from a tourism perspective. A hermeneutics perspective in a contempory comunicational setting

Authors

  • Oscar Basulto Gallegos Universidad de Santiago de Compostela
  • Pilar Taboada deZúñiga Romero Universidad de Santiago de Compostela

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2014.12.063

Keywords:

Globalization, Cultural tourism, Museums, NTIC´s, hermeneutic, virtual communication and interaction, Heritage

Abstract

This theoretical article attempts to set out a range of notions and perspectives regarding the sigificance of culture and NTICs. It aims to broaden the scope and work of museums, allowing them to be an integral part of the tourist destination, as well as increasing the importance of cultural tourism in any given destination or territory. It is put forward that cultural difussion and diversification strengthens identity and contributes to social cohesion, which when well conceived, is capable of bringing about the joining of forces over objectives of mutual benefit for a particular place. We refer to the diverse nature of cultural experience as a great social and economic opportunity for tourism. All of the above is alalysed from a socio-hermeneutic perspective, with a focus on virtual communication and interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, Antón. Rego, Gustavo. Leira, José. Gomis, Alfonzo. Caramés, Rosa. y María José Andrade. 2008. “Innovación turística: perspectivas teóricas y objetos de estudio”. Revista de ocio y turismo (ROTUR) I (1): 19-50. Tórculo Artes gráficas S.A. Universidade da Coruña, España.

Ayala, Héctor. Martín, Ramón. y Masiques, Jorge. 2003. “El turismo de sol y playa en el siglo XXI”. Ponencia presentada en la XXIII Convención de Turismo de Cuba, Varadero.

Barker, Chris. 2003. Televisión, Globalización e Identidades Culturales. Barcelona: Páidos Ibérica S.A.

Jones, Steven G. (Ed). 1998. Cybersociety 2.0. Revisiting Computer­-mediated Communication and Community. University of Illinois at Chicago, United States of America: SAGE Publications Ltd.

Baym, Nancy K 2000. The emergence of online community. Thou­sand Oaks, United States of America: Sage Publications Ltd.

Blumer, Herbert. 1969. Symbolic Interactionism. Perspective and Method. Berkeley and Los Angeles, California: University of California Press.

Castells, Manuel. 1999. La Era de la Información: Economía, Sociedad y Cultura. La Sociedad Red. México: Siglo XXI

Coreth, Emerich. 1972. Cuestiones Fundamentales de Hermenéutica. España: Editorial Herder.

Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS). 2005. Globalización y relaciones Internacionales. Estudio Nº 2606. Revisado en marzo 2013 en: http://www.cis.es/cis/opencms/Archivos/Margi­nales/2600_2619/2606/Es2606.pdf

Cohen, Erik. 1979. “Rethinking the sociology of tourism”. Annals of Tourism Research, 6(1):18-35.

Echeverría, Rafael. 1997. El Búho de Minerva. Santiago: Editorial Dolmen.

Enzesberger, Hans Magnus. 1992. La gran migración (treinta y tres acotaciones). Barcelona: Editorial Anagrama.

Estudio The Social Profile. 2010. Revisado en enero 2013 en: http://www. brandinred.com/los-doce-magnificos-perfiles­-en-las-redes-sociales/

European Tecnographips Benchmark Survey Q2. 2010. Revisado en enero 2013 en: http://www. forrester.com/ER/Research/Survey/Ex­cerpt/1,10198,779,00.html

Giones-Valls, Aina. Serrat-Brustenga-Marta. 2010. “La gestión de la identidad digital: una nueva habilidad informacional y digital”. Bid, n.º 24. Textos Universitarios de economía y documentación de la universidad de Barcelona.

Google Look inside Travel Spain. 2010. Revisado en diciembre 2012 en: http://www. lookinside.travel/travelthink/

Giannini, Humberto. 1998. Breve Historia de la Filosofía. Santiago: Editorial Universitaria.

Gadamer, Hans-Georg. 2000. Verdad y Método. Vol I y II. Madrid: Editorial Sígueme.

Giddens, Anthony. 1984. The constitution of society. Outline of the theory of structuration. Berkeley and Los An­geles: University of California Press.

Hoffman, Donna L. Novak, Thomas. y Peralta, Marcos. 1999. “Building consumer trust in online envi­ronments: the case for information privacy”. Communications of the ACM, 42(4): 80-85.

ICOMOS. 1999. Carta internacional sobre turismo cultural. La gestión del turismo en los sitios con patri­monio significativo. Revisado en abril 2012 en: http://www.international.icomos.org/charters/ tourism_sp.pdf

Instituto de Estudios Turísticos de España (IET). 2012. Revisado en mayo de 2012 en: http://www. iet.tourspain.es/es-ES/estadisticas/familitur/ Paginas/default.aspx.

Instituto Nacional de Estadística de España (INE). 2012. Revisado en octubre de 2012 en: http://www. ine.es/

Informe de Competitividad Turística: España segunda potencia mundial por la riqueza de sus recursos culturales. 2011. Revisado en mayo 2012 en: http://www.booz. com/es/home/41300341/articulos/49442389

Ioannides, Dimitri. 1997. “Post-fordism and flexibility: The travel industry polyglot”. Tourism Managemet, 18(4): 229-241.

Jens, Kristian. y Steen, Jacobsen. 2000. “Anti-tourist attitudes: mediterranean charter tourism”, Annals of Tourism Research, 27(2): 284-300.

Jansen-Verbeke, Myriam. 1997. “Urban Tourism. Managing resources and visitors”. En Salah, Wahab. y Pigram, Jhon J. (Eds.), Tourism, development and growth: the challenge sustainability. Londres y Nueva York: Routledge.

Jensen, Rolf. 1999. The dream society. How de coming shift from information to imagination will trans­form your business. United States of America: McGraw- hill.

Martyniuk, Claudio E. 1994. Positivismo, Hermenéutica y Los Sistemas Sociales. Argentina: Editorial Biblos.

Marchena. Manuel. 1987. “Un ejercicio prospectivo: de la industria del turismo fordista al ocio de producción flexible”, Papers de Turisme: 14-15. Valencia: ITVA, Ins­titut Turistic Valencià.

Martínez, Francisco. Ortigueira, Manuel. y Pérez, Mario. 2006. “Confianza del consumidor en la compra a través de Internet: una propuesta de modeli­zación basada en la jerarquía de aprendizaje estándar”. Cuadernos de Gestión, 6(2): 59-79.

McLuhan, Marshall. y Fiore, Quentin. 1987. El medio es el mensaje. Barcelona: Ediciones Paidós, Ibérica S.A.

McLuhan. Marshall. 1972. La Galaxia Gutenberg (Génesis del Homo Typographicus). Madrid: Aguilar, S.A. Ediciones.

McLuhan, Marshall. Fiore, Quentin. y Angel, Jerome. 1971. Guerra y Paz en la Aldea Global. Barcelona: Ediciones Martínez Roca, SA.

Museo del Prado. 2013. Revisado en enero de 2013 en: http://www. iet.tourspain.es/es-ES/estadisticas/otrasesta­disticas/museodelprado/paginas/default.aspx

Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones y de la sociedad de la Información (ONTSI) 2012. Estudio sobre Comercio electrónico B2C. 2011. Revisado en abril de 2012 en: http://www. ontsi.red.es/ontsi/sites/default/files/presenta­cion_estudio_b2c_2011.pdf.

Pereiro, Xerardo. 2012. “Turismo Cultural. Una visión antropológica”. Colección PASOS, (2). Revisado en enero de 2013 en: http://www.pasosonline.org/Publicados/ pasosoedita/PSEdita2.pdf.

Perrilla, Leonor. y Zapata, Bárbara. 2009. “Redes sociales, participación e interacci­ón social”. Trabajo Social n.º 11, Bogotá. Pp. 147-158. Universidad nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas, departamento de trabajo social. Revisado en abril de 2012 en: www.humanas.unal.edu.co/tsocial/index.php/ download_file/.../105/

Ramos. Manuel. 2007. El turismo cultural, los museos y su planifi­cación. España: Ediciones Trea, S.L.

Richards, Greg (Ed.). 1996. Cultural Tourism in Europe. Wallingford, UK: Cabi Publishing. Revisado en abril de 2012 en: www.atlas-euro.org.

Richards, Greg. 2001. “El desarrollo del turismo cultural en Eu­ropa”. Revista de Estudios Turísticos, (150): 129-150.

Santana. Agustín. 2007. “Imaginando la imagen en turismo: un viaje de ida y vuelta” Seminario sobre la imagen en Andalucía en el discurso turístico. Sevilla. Centro de Estudios Andaluces, pp.1-22. Revisado en marzo de 2012 en: www.centrodeestudio­sandaluces.es/datos/paginas/factoria/ideas/ ponenciasimagenandalucia-turismo.pdf

SEGITTUR. 2012. Plan de Promoción Internacional del Turismo Cultural 2010-2012. Revisado en noviembre de 2012 en: http://www.minetur.gob.es/es-es/ gabineteprensa/notasprensa/documents/plan­promocionturismointern.pdf

Silberberg, Ted. 1995. “Cultural tourism and business opportuni­ties for museums and heritage sites”. Tourism Management 16 (5): 361-365.

Swarbrooke. John. 1996. “Towards a sustainable future for cultural tourism: a European perspective”. En Robinson, Mike. et al (Eds). Tourism and Culture: Towards the 21st Century Conference Proceedings one of the 4 volumes – Culture as the tourism product. Sunderland: Centre of Travel and Tourism and Business Education Publishers.

Schmitt, Melanie. 2003. Issues in Cultural Tourism Studies. London: Routledge.

Smith, Valene. (Ed.). 1989. Hosts and guests: The Anthropology of Tourism. Second Edition. Philadelphia, Pa: University of Pennsylvania Press.

Smith, Valene. 1996. “The Inuit as Hosts: Heritage and Wilderness Tourism in Nunavut”. En Price, Martin (Ed.), People and Tourism in Fragile Environments. London; Wiley: 33-50.

Taboada-de-Zúñiga, Pilar, y Basulto, Oscar. 2012. “Destination Branding, Heritage and Au­thenticity. Santiago de Compostela”. University of Santiago de Compostela.

TNS Digital Life. 2011. Revisado en noviembre de 2012 en: http:// worldwide.tns-global.com/groupmarketing/ enewsletter/spain/rdps/Dossierdeprensa_digi­tallife2012.pdf.

Toledo, Ulises. 1997. “Giambatista Vico y la Hermenéutica Social”. Cuadernos de Filosofía (15). Chile: Universidad de Concepción.

UNESCO 2012(a). Revisado en marzo de 2012 en: http://portal.unesco.org/culture/es/ev. php-URL_ID=34324&URL_DO=DO_TOPIC&URL_ SECTION=201.html.

UNESCO 2012(b). Revisado en abril de 2012 en: http://www.unesco.org/new/es.

Urry. John. 1996. “How Societies Remember the Past”. En MacDonald, Sharon. y Fyfe, Gordon. (Eds), Theorizing Museums, Representing Identity and Diversity in a Changing World. Oxford: Blackwell: 145–167.

Vukonic, Boris. 1996. “Marketing culture as a tourist commodity”. En Robinson, Mike. et al. (Eds.), Tourism and Culture: Managing Cultural Resources for the Tourist. Great Britain: The Centre for Travel and Tourism in association with Business Education Publisher Ltd.: 289-296.

World Tourism Organization (UNWTO). 1995. The State´s Role un Projecting and promoting Culture as a factor of tourism Development and the Proper use and Exploitation of the National Cultural heritage of Sites and Monuments for tourism. Madrid: UNWTO.

Published

2014-05-18

How to Cite

Basulto Gallegos, O., & Taboada deZúñiga Romero, P. (2014). The relevance of NTICs in the strengthening of a museum/destination from a tourism perspective. A hermeneutics perspective in a contempory comunicational setting. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 17(4), 859–874. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2014.12.063

Issue

Section

Articles