How to bring heritage assets closer to citizens? Heritage Education, an emerging field in the management of cultural heritage

Authors

  • Zaida García Valecillo

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2009.07.019

Keywords:

Heritage education, Heritage management, Pedagogical dimensions

Abstract

The cultural heritage is a space for "social complicity" and meaning construction. Unfortu- nately, cultural heritage leads far from the memory of the citizens in the contemporary society. On this basis, heritage management seeks the participation of social actors, so Heritage education can be used as an important tool in this process. Such process implies the development of specific theoretical and me- thodological basis, which integrates citizens in the sustainability of their communities and legacy assets. In this sense, we propose to analyze heritage education as an emergent field through four pedagogical dimensions which enable the systematization of their ranges and strategies in order to articulate them in three educational performance areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Zaida García Valecillo

Zaida García Valecillo es profesora de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto del Patrimonio Cultural.

References

Ballart, J. y Tresserras, J. 2001 Gestión del patrimonio cultural. Barcelona: Ariel.

Calvo. A. 2002 La animación sociocultural. Una es- trategia educativa para la participación. Madrid: Alianza.

Caraballo, C. 2006 Xochimilco: de caso problema a experiencia piloto. En Programa de fortale- cimiento de la gestión municipal. Patrimonio cultural una herramienta capital. México: UNESCO.

Carrión, F. s/f. Balance del proyecto de Sostenibilidad social del centro Histórico de Quito. [Documento en línea]. Disponible: http://works.bepress.com/cgi/viewcontent.cgiarticle=1003&context=fernando_carrion. [Consulta: 2008. Febrero 03].

Castells, M. 2004 Aproximación al centro de visitants de Artà. Descubre, comparte, disfruta y sueña Artà, un patrimonio vivo. Boletín GC: Gestión Cultural. [Documento en línea], 8. Disponible: http://www.gestioncultural.org/gc/boleti n/2004/boletinInterpretacion.htm. [Con- sulta 2008, Mayo 8]

Colom, A y otros. 1998 Educación no formal. Barcelona: Ariel.

Delors, J. 1999 La educación encierra un tesoro. París: UNESCO.

Flecha, R. 1999 Aprendizaje dialógico y participación social. Comunidades de aprendizaje. [Documento en línea] Disponible: http://www.concejoeducativo.org/nsp/pre/3partsoc.htm. [Consulta: 2006. Mayo 03].

Fontal, O. 2003 Educación Patrimonial. Teoría y Práctica en el Aula, el Museo e Internet. Asturias: Trea.

García Canclini, N. 1987 ¿Quiénes usan el patrimonio?. Políti- cas culturales y participación social. An- tropología. Boletín oficial del Instituto Nacional de Antropología e Historia, México, (15-16), 11-24.

Consumidores y Ciudadanos. Conflic- tos Multiculturales de la Globalización. México: Grijalbo.

García, Z. 2008 Educación y apropiación en Ciudades Patrimonio Mundial: Espacios para un aprendizaje dialógico. Iber. Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia. Barcelona: España, (55), 72-78.

Lipovetsky, G. 1996 La era del vacío. Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. 9 ed. Barcelona: Anagrama.

Lipovetsky, G. y Charles, S. 2006 Los tiempos hipermodernos. Barcelona: Anagrama

Londoño, R. 2003 “Líneas de investigación e intervención en los programas de cultura ciudadana de Bogotá (1995-1997, 2001-2004)". Pensar Iberoamérica. Revista de Cultu- ra.[Revista en línea],4. Disponible:

http://www.oei.es/pensariberoamerica/ri c04a08.htm. [Consulta 2008, Abril 20]

Morales, J. 1998 La interpretación del patrimonio na- tural y cultural: Todo un camino por recorrer. PH. Boletín del Instituto Anda- luz del Patrimonio Histórico. Sevilla: España, 6(25), 150-157.

Pastor, M. 2004 Pedagogía museística. Nuevas pers- pectivas y tendencias actuales. Barcelona: Ariel.

Schulze, N. 2006 Valores del patrimonio cultural: componente de identidad y herramientas de manejo desde las instancias municipales. En Programa de fortalecimiento de la gestión municipal. Patrimonio cultural una herramienta capital. México: UNESCO.

Riegl, A. 1987 El Culto Moderno a los Monumentos. Madrid: Visor.

UNESCO 1998 Patrimonio Mundial en Manos Jóvenes. Chile: UNESCO.

Published

2009-09-16

How to Cite

García Valecillo, Z. (2009). How to bring heritage assets closer to citizens? Heritage Education, an emerging field in the management of cultural heritage. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 7(2), 271–280. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2009.07.019