Quality of service (personnel in contact and physical support) of the buildings of the municipality Carirubana Estado Falcón

Authors

  • Carolina Tremont
  • José E. Hernández

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2010.08.017

Keywords:

personal contact, support physical, quality of service, servucción

Abstract

The general objective of this research is to evaluate the conditions of the personnel in contact and physical support at lodging establishments of the Municipality of Carirubana on State of Falcón, in order to design an inspection and control program based on the servuccion theory sustained by Pierre Eiglier and Erick Langeard. The data collection techniques were constituted bay de participant direct observation, interviews, questionnaires and a bibliographical revision. With the information collected, the current situation of the personnel in contact as well as of the physical support were determined. The results were analyzed though the WOST analysis. The study will improve the quality of the two features analyzed when its finding are applied.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Tremont

Carolina Tremont: es Licenciada en Hotelería, egresada de la Escuela de Hotelería y Turismo de la Universidad de Oriente, Núcleo de Nueva Esparta, Venezuela.

José E. Hernández

José E. Hernández: Tutor de esta investigación, es profesor Asistente, en la Escuela de Hotelería y Turismo de la Universidad de Oriente, Núcleo de Nueva Esparta, Venezuela. Actualmente cursando estudios doctorales en la Universidad de Málaga (España) en convenio con la Universidad del Zulia (Venezuela). Coordinador del Centro de Investigaciones Turísticas de la Universidad de Oriente.

References

Acerenza, M. A. 1997 Administración del Turismo. Plani- ficación y Dirección. México: Editorial Trillas.

Bavaresco, A. M. 1997 Proceso Metodológico en la Investigación. Venezuela: Editorial de la Universidad del Zulia.

CORPOTULIPA 2002 Manual Corporativo, de la Corporación para la Zona Libre para el Fomento de la Inversión Turística en la Península de Paraguaná.

Fred, D. 1994 La Gerencia Estratégica. Colombia: Editores Legis.

Gallego, J. F. 2002 Gestión de Hoteles. Una nueva visión. España: Editores Thomson.

Gil M., José I. 1998 Administración Moderna. Colombia: Macgraw-Hill. Biblioteca Práctica de Negocios. D´Vinni Editorial Ltda.

Hernández, Baptista Y Collado. 1991 Metodología de la Investigación. México: Editorial Mc Graw – Hill. Ley del Sistema Venezolano para la Calidad. SENCAMER. Octubre 2002.

Martín Rojo, I. 2000 Dirección y Gestión de Empresas del Sector Turístico. España: Ediciones Pirámide.

Norma Venezolana COVENIN 2030-83, Clasificación de las Empresas de Alo- jamiento Turístico.1987.

Mcintosh, R. 1989 Turismo Planeación, Administración y Perspectivas. México: Editorial Limusa.

Pierre, E. y Langeard, E. 1989 SERVUCCION, El Marketing de Servicios. España: Editorial Mc Graw– Hill.

Ramírez, M. 1990 Teoría General del Turismo. México: Editorial Diana.

Serna, H. 2000 Gerencia Estrategia .Planeación y Gestión – Teoría y Metodología. Bogotá: 3r Editores.

Stoner, J. 1996 Administración. México: Editorial Prefice – Holl.

Tamayo Y Tamayo, M. 2001 El Proceso de la Investigación Científica. 4ta Edición. México: Editorial Limusa.

Published

2010-01-15

How to Cite

Tremont, C., & Hernández, J. E. (2010). Quality of service (personnel in contact and physical support) of the buildings of the municipality Carirubana Estado Falcón. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 8(1), 219–235. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2010.08.017