Urban regeneration, strategic planning and conflict management in tourist destinations. The case of Calpe.

Authors

  • JOSÉ FRANCISCO PERLES RIBES Ayuntamiento de Calp

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2014.12.007

Keywords:

Urban regeneration, strategic planning, destinations tourism, competitiveness conflict management.

Abstract

The territorial and environmental dimension is a determining factor in the configuration and competitiveness of tourist destinations. Urban regeneration is a tool to restructure mature destinations, however, the scale and strategic nature of such projects inevitably causes friction in the day-to-day performance of the actors and users affected by the actions involved. In this context, strategic planning and conflict management become key to the success of projects. This article exposes the experience of urban regeneration in Calpe, through an ambitious project developed between 2008 and 2012 co-funded between the European Regional Development Fund (ERDF) and the City of Calpe, from the point of view of the project management, highlighting the achievements made as well as the main difficulties in achieving them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antón Clavé S. 2004 “De los procesos de diversificación y cualificación a los productos turísticos emergentes. Cambios y oportunidades en la dinámica reciente del turismo litoral”. en Papeles de Economía Española n.º 102, pp. 316 -333.

Argawal S. 1997 “The Public Sector: Planning for Renewal”. En The Rise and Fall of British Coastal Resorts. G Shaw and A. Williams, eds. Pp:117 -158. London: Cassell.

Argawal S. 2002 “Restructuring seaside tourism. The resort lifecyle”. En Annals of Tourism Research, Vol. 29, N.º 1, pp. 25 -55.

Bagguley P., J. Mark -Lawson, D. Shapiro, J. Urry, S. Walby, and A. Warde 1990 Restructuring Place, Class and Gender. London: Sage.

Baños Castiñeira C. J. 1998 “La oferta turística complementaria en los destinos turísticos alicantinos: implicaciones territoriales y opciones de diversificación”.Investigaciones geográficas n.º 19, pp. 85 -103

Baños Castiñeira C. J. 1999 “Modelos turísticos locales: análisis comparado de dos destinos de la Costa Blanca”. Investigaciones geográficas n.º 21, pp:35 -58

Bigné Alcañiz E. Font Aulet X y Andreu Simó L. 2000 Marketing de destinos turísticos. Análisis y Estrategias de Desarrollo. Ed. ESIC.

Bueno Campos 1991 Dirección estratégica de la empresa: Metodología, técnicas y casos. Ed. Pirámide.

Butler R. 1980 “The Concept of a Tourist Area Cycle of Evolution: Implications for Management of Resources”. En Canadian Geographer 24: 5 -12.

Consejo de Cámaras de la Comunidad Valenciana 2001 Plan de Acción Comercial de Calpe.

Curtis S. 1997 “Seaside Resorts: Spanish Progress and British Malaise”. En Insights C9 -18 London: British Tourist Authority/English Tourist Board.

Debbage K. 1990 “Oligopoly and the Resort Cycle in the Bahamas.” Annals of Tourism Research 17: 513 -527.

Díaz Pérez F. M, Bethencourt Cejas M. Y. y González Morales O. 2003 “Diversificación de productos y segmentación de la demanda turística en la isla de La Palma: aplicaciones de cara a la política turística. PASOS Revista de Turismo y patrimonio cultural. Col 1 n.º 2, pp. 195 -204.

Duro Moreno J. A. 2002 Índice UAB de actividad turística. Escola Universitaria de Turisme i Direcció Hotelera. Vía Internet.

Ferradas S. 2002 “El turismo náutico en el Mediterráneo”. Cuadernos de Turismo, 9, pp. 19 -32

Fourneau, F. 1994 “Des nouvelles motivations des touristes aux nouveaux produits touristiques: unde difficile réadaptation permanente”. En Desarrollo regional y crisis del turismo en Andalucía: Actas del simposio hispano ‑francés. Almería 25 -29 junio de 1991 / Coord. Por Francis Fourneau, Andrés Miguel García Lorca.

Grant R. M. 1996 Dirección Estratégica. Conceptos, técnicas y aplicaciones. Ed. Civitas.

Ivars Baidal, J. A. 2003 Planificación turística de los espacios regionales en España. Ed. Síntesis. Junta de Andalucía

Plan DIA. Plan de Desarrollo Intergral del turismo en Andalucía. Sevilla.

López F. J. 2000 “Chiclana de la Frontera” en La actividad turística española en 1999. AECIT 468 -471

Marchena Gómez M. 1995 “Los procesos de restructuración de la industria turística a escala global.” Estudios Regionales n.º 43, pp. 239 -259.

Marchena Gómez, M., Vera Rebollo F. 1995 “Coastal Areas: Processes, Typologies, Prospects.” En European Tourism: Regions, Spaces and Restructuring. A.Montarai and A.Williams, eds, pp. 111 -126. Chichester: Wiley.

Mundet L. L. 1995 “Torroella -l’Estartit. El turisme i els seus cicles”. Revista de Girona n.º 173, novembre desembre 1995.

Perelli, O. 2002 “Ordenación territorial y turismo” en Economistas, 92: 55 -56.

Perles Ribes 2004 Turismo, ventaja competitiva y desarrollo local. Tesis Doctoral. Departamento Análisis Económico Aplicado. Universidad de Alicante.

Porter M. 1990 The Competitive Advantage of Nations,Free Press

Roberts P. 2007 Guía de gestión de proyectos. Obtener beneficios perdurables a través de cambios efectivos. Ed. Gestión 2000. Barcelona.

Vera Rebollo J. F y Baños Castiñeira C. J. 2004 “Turismo territorio y medio ambiente. La necesaria sostenibilidad”. En Papeles de Economía Española nº 102 (2004) pp. 271 -286.

Vera Rebollo J. F. y Monfort Mir V. M. 1994 “Agotamiento de modelos turísticos clásicos. Una estrategia territorial para la cualificación: la experiencia de la Comunidad Valenciana.” en Estudios Turísticos, 123: 17 -45.

Vera Rebollo J. F Cruz Orozco J y Baños Castiñeira C. J. 1995 “Turismo y organización del territorio: desajustes de un modelo de implantación y nuevas estrategias.” Cuadernos de Geografía n.º 58, pp. 439 -474.

Vives Bishop J. 2006 Estudio de Accesibilidad y elminación de barreras arquitectónicas en Calpe. No publicado.

Published

2013-09-14

How to Cite

PERLES RIBES, J. F. (2013). Urban regeneration, strategic planning and conflict management in tourist destinations. The case of Calpe. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 12(1), 95–105. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2014.12.007

Issue

Section

Articles