Do we know the visitors of Castilla-La Mancha? A comparative analysis of tourists versus day-trippers

Authors

  • Águeda Esteban Talaya
  • Carlota Lorenzo Romero
  • María Encarnación Andrés Martínez
  • María del Carmen Alarcón del Amo

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2011.09.052

Keywords:

tourism, Castilla-La Mancha, Dav-trippers, tourists, tourist habits

Abstract

The tourist sector is the least affected by the economic crisis. The quality of this sector is improving every year, which is impacting positively on aspects such as: tourism experience, travel habits and demand of tourist services by tourists and same-day visitors. In this work, based on the analysis of socio-demographic profile, the travelling experience, the habits and the expenditure, we try to study in depth the knowledge of the differences and similarities that arise between tourists and same-day visitors during the tourist trip to Castilla-La Mancha in 2009. This knowledge permits a better understanding of tourist demand and to adapt the tourist supply to the needs of same-day visi- tors and tourists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Águeda Esteban Talaya

Área de Comercialización e Investigación de Mercados. Facultad de CC. Jurídicas y Sociales de Toledo. Uni- versidad de Castilla-La Mancha.

Carlota Lorenzo Romero

Área de Comercialización e Investigación de Mercados. Facultad de CC. Jurídicas y Sociales de Toledo. Universida Castilla La Mancha

María Encarnación Andrés Martínez

Área de Comercialización e Investigación de Mercados. Facultad de CC. Jurídicas y Sociales de Toledo.

María del Carmen Alarcón del Amo

 Área de Comercialización e Investigación de Mercados. Facultad de CC. Jurídicas y Sociales de Toledo.

References

Altes, M. C. 1993 Marketing y Turismo, Introducción al Marketing de Empresas y Destinos Turísticos, Sintesis. S.A., Madrid.

Borg, J. y Gotti, G. 1995 “Tourism an Cities of Art. The impact of tourism and visitors flow management in Aixan Provence Amsterdam, Bruges, Florence. Oxford, Salzburg and Venice. Unesco Roste, Venecia.

Calle, V. M. 2006 La ciudad histórica como destino histórico, Edito- rial Ariel.

Esteban, A 2005 “La demanda de servicios culturales: aspectos mo- tivacionales y funcionales del consumidor de turis- mo cultural”. En Sevilla, C., Móndejar, J.A., y Borja, M.A. (Eds.), Gestión del turismo cultural y de ciu- dad, pp. 95-114.

España. EXCELTUR 2010 Perspectivas Turísticas. Balance empresarial del primer trimestre y la Semana Santa de 2010 y pers- pectivas para el resto de 2010, nº 32, abril.

Instituto de Estudios Turísticos 2010a Balance del Turismo (año 2009), Secretaría de Estado de Turismo y Comercio, Ministerio de Indus- tria, Turismo y Comercio, Madrid.

Instituto de Estudios Turísticos 2010b Encuesta de Movimientos turísticos en Fronteras (FRONTUR) y Encuesta de Gasto Turístico (EGA- TUR) (año 2009), Secretaría de Estado de Turismo y Comercio, Ministerio de Industria, Turismo y Co- mercio, Madrid.

Instituto de Estudios Turísticos 2009 Movimientos Turísticos de los Españoles (FAMI- LITUR) en Castilla-La Mancha (año 2008), Secreta- ría de Estado de Turismo y Comercio, Ministerio de Industria, Turismo y Comercio, Madrid.

Instituto de Estudios Turísticos 2006 Comportamientos Turísticos de los Residentes en la Unión Europea (año 2006), Secretaría de Estado de Turismo y Comercio, Ministerio de Industria, Turismo y Comercio, Madrid.

Martín, B. 2003 “Nuevos turistas en busca de un nuevo producto: el patrimonio cultural”, PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 1 (2):155-160.

Organización Mundial de Turismo 1998 “Introducción al turismo”.En http://www.gastroes- trategias.com/Introducci_n_al_turismo.pdf

Santana, A. 1997 “Antropología y turismo ¿Nuevas hordas, viejas culturas?”.Barcelona: Editorial Ariel.

Tremont, C. y Hernández, J. E. 2010 “Calidad de servicio (personal en contacto y so- porte físico) de los establecimientos de alojamiento del municipio Carirubana Estado Falcón”, PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 8 (1):219- 235.

Troitiño, M. A. 2005 “Retos y oportunidades en la gestión del turismo cultural y de ciudad”. En Sevilla, C., Mondéjar, J.A., y Borja, M.A. (Eds.), Gestión del turismo cultural y de ciudad, pp. 15-27.

Published

2011-10-16

How to Cite

Talaya, Águeda E., Lorenzo Romero, C., Andrés Martínez, M. E., & Alarcón del Amo, M. del C. (2011). Do we know the visitors of Castilla-La Mancha? A comparative analysis of tourists versus day-trippers. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 9(04), 531–542. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2011.09.052

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
2831
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)