The centrality of public administrations in the social networks of industrial tourism. A comparison between Bages-Berguedà and Haut-Rhin.

Authors

  • José María Prat Forga
  • Gemma Cànoves Valiente

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2013.11.047

Keywords:

industrial tourism, social networks, governance

Abstract

Changes in the habits and motivations of tourists have served in recent years to modify the supply of tourism products. One of them is industrial tourism, based on putting the industrial heritage in tourist value. The agents involved in the development of this tourism have created social networks where, due to their situation, centrality and power of intermediation, public bodies stand out. In the present work, through Ucinet 6, an analysis of these social networks is carried out in some areas of Catalonia and Alsace with a significant industrial heritage; confirming that these organisations play a fundamental role as the driving force behind these social networks and the development of this type of tourism in a given territory.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albacete, C. A. y Herrera, M. 2012 Las tecnologías de la información y comunicación en el sector turístico. Una aproximación al uso de las redes sociales. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.

Arnason, A., Shucksmith, M. y Vergunst, J. (ed.) 2009 Comparing Rural Development. Continuity and Change in the Countryside of Western Europe. Perspectives on rural policy and planning Series. London: Ashgate.

Ávila, R. y Barrado, D. A. 2005 “Nuevas tendencias en el desarrollo de destinos turísticos: marcos conceptuales y operativos para su planificación y gestión”. uadernos de Turismo, 15: 27 -43.

Borgatti, S. P. 2002 NetDraw: Graph Visualization Software. Harvard: Analytic Technologies.

Borgatti, S. P., Everett, M. G., y Freeman, L. C. 2002 Ucinet 6 forWindows. Software for Social Network Analysis. Harvard: Analytic Technologies.

Borgatti, S. P. y Foster, P. 2003 “The network paradigm in organizational research: A review and typology”. Journal of Management, 29: 991 -1013.

Caravaca, I. y González, G. 2009 “Las redes de colaboración como base del desarrollo territorial”. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias sociales. Barcelona: Universidad de Barcelona, vol. XIII, núm. 289. Disponible en: (consultado: 13/9/2012).

Easley, D. y Kleinberg, J. 2010 Networks, Crowds, and Markets: Reasoning about a Highly Connected World. Cambridge: Cambridge University Press.

Erickson, B. H., Nosanchuck, T. A, y Lee, E. 1981 “Network Sampling in Practice: Some Second Steps”. Social Networks, 2(3): 127- -136.

Fernández, G. y Guzmán, A. 2005 “Patrimonio industrial y rutas turísticas culturales: algunas propuestas para Argentina”. Cuadernos de Turismo, 15: 97 -112.

Frank, O. y Snidjers, T. 1994 “Estimating the Size of Hidden Populations Using Snowball Sampling”. Journal of Official Statistics, 10(1): 53 -67.

Freeman, L. C. 1992 Research Methods in Social Network Analysis. New Brunswick, NJ: Transaction Publishers.

Glaser, B. y Strauss, A. 1967 The discovery of grounded theory: Strategies or qualitative research. New York: Aldine Publishing Company.

Granovetter, M. 1976 “Network sampling: some first steps”. American Journal of Sociology, 83: 727 -729.

Hanneman, R. A. y Riddle, M. 2005 Introduction to Social Network Methods. Riverside, CA: University of California Riverside Press. Insee 2011 Datos estadísticos. Paris: Institut Nacional de la Statistique des Études Économiques.

Jansen -Verbeke, M.; Priestley, G. y Russo, A. (eds.) 2008 Cultural Resources for Tourism: Patterns, Processes and Policies. Hauppauge: Nova Science.

Kruskal, J. B. 1964 “Nonmetric Multidimensional Scaling: A Numerical Method”. Psychometrika, 2: 115 -129.

Kruskal, J. y Wish, M. 1978 Multidimensional Scaling. Beverly Hills: Sage.

Llurdés, J. C. 1999 “Patrimonio Industrial y Patrimonio de la Humanidad. El ejemplo de las colonias textiles catalanas. Potencialidades turísticas y algunas reflexiones”. Boletín de la AGE, 28: 147 -160.

Martí, J. y Lozares, C. 2008 “Redes Organizativas Locales y Capital Social: enfoques complementarios desde el Análisis de las Redes Sociales”. Portularia, vol. VIII (1): 23 -39.

Merinero, R. 2011 “Redes de actores y desarrollo turístico: estudio de caso en Portugal”. Revista de Análisis Turístico, 11: 9 -21.

Molina, J. L. 2001 El Anàlisis de Redes Sociales: una Introducción. Barcelona: Edicions Bellaterra.

Pardo, C. 2004 “La reutilización del patrimonio industrial como recurso turístico: Aproximación geográfica al turismo industrial”. Treballs de la Societat Catalana de Geografia, 57: 7 -32.

Peña, D. 2002 Análisis de Datos Multivariantes. Madrid: McGraw -Hill.

Priestley, G. y Llurdés, J. C. 2007 “Reflexión final”. En: Estrategia y gestión del municipio. Bellaterra: Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera. UAB.

Quiroga, A. 2003 Introducción al análisis de datos reticulares. Barcelona: Universidad Pompeu Fabra.

Rifkin, J. 1995 The End of Work: The Decline of the Global Labor Force and the Dawn of the Post -Market Era. New York: Putnam Publishing Group.

Rodríguez, J. A. y Mérida, F. 2009 Guía práctica de redes sociales. Bellaterra: Edicions UAB.

Wellman, B. 2001 “Physical Place and Cyber -place: The rise of networked individualism”. International Journal for Urban and Regional Research, 25: 227 -252.

Westlund, H. 1999 “An Interaction -Cost perspective on networks and territory”. The Annals of Regional Science, 33: 93 -121.

Published

2013-04-18

How to Cite

Prat Forga, J. M., & Cànoves Valiente, G. (2013). The centrality of public administrations in the social networks of industrial tourism. A comparison between Bages-Berguedà and Haut-Rhin. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 11(4), 513–524. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2013.11.047

Issue

Section

Articles

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
108
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)