El turismo psicodélico en México, una tendencia en auge.

Authors

  • Arturo Laure Vidriales
  • Diego Hannon Ovies

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2018.16.072

Keywords:

industria del turismo, psicodelico, neochamanismo, neocolonialismo, decolonizacion

Abstract

En este documento se muestra cómo recientemente un considerable flujo de turistas están llegando a México para experimentar nuevos encuentros en la industria turística, a pesar de la falta de una estructura de atención adecuada en el sector, el consumo de plantas y sustancias psicodélicas entre los turistas modernos está emergiendo en países como México y otros países en América Latina. El propósito de este estudio es demostrar cómo una nueva tipología del turismo está creciendo en México. Los materiales que se utilizaron fueron de carácter cualitativo, además de entrevistas, algunas de estas se aplicaron a la población local en 2016. Los resultados que se encontraron fueron interesantes, debido a la creciente cantidad de personas que quieren experimentar nuevas experiencias alrededor de eco-áreas y también estar en contacto con los pueblos indígenas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acero, I. 2016. Permiten a pueblos indígenas uso y transporte de peyote. La Jornada. Retrieved from: http:// www.lja.mx/2016/01/permiten‑a‑pueblos‑indigenas‑uso‑y‑transporte‑de‑peyote/

Aguilar, M. 2015. Lugares para probar hongos alucinógenos. Cultura Colectiva. Retrieved from: http://culturacolectiva. com/lugares‑para‑probar‑hongos‑alucinogenos/

Alper, K. 2001. Alkaloids Chem Biol. Retrieved from: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0099959801560058.

Arregi, J. 2011. Chamanes de plástico, colonialismo intelectual y apropiación intelectual entre movimientos de nueva era. EUMED. Retrieved from: http://www.eumed.net/rev/cccss/12/jia2.htm

Bain, K. 2015. Meet magic mushroom, ayahuasca and ibogaine enthusiasts at L.A’s first visionary convergence. LaWeekly. Retrieved from: http://www.laweekly.com/arts/meet‑magic‑mushroom‑ayahuasca‑and‑ibogaine‑enthusiasts‑at‑las‑first‑visionary‑convergence‑6089924

Barsuglia, J. 2016. Psychedelic Research with Ibogaine and 5‑MeO‑DMT: An Interview with Dr. Joseph Barsuglia. West T. (Eds.) PsychedelicTimes.com. Retrieved from: http://psychedelictimes.com/iboga/psychedelic‑research‑with‑ibogaine‑and‑5‑meo‑dmt‑an‑interview‑with‑dr‑joseph‑barsuglia/

Bastianns, E. 2004. Life after Ibogaine. An exploratory study of the long‑term effects of ibogaine treatment on drug addicts. Science Internship Report. Vrije Universiteit Amsterdam. Faculty of Medicine. Retrieved from: http://www.ibogaine.desk.nl/ibogaine_udi_bastiaans.pdf

Bernard‑Mena, A. 1998. Turismo mistico‑esoterico en México. Estudios y Perspectivas en Turismo. Retrieved from de http:// www.estudiosenturismo.com.ar/search/PDF/v7n3y4.pdf

Bocco, G. 2014. Centro de Investigaciones en Geografía Ambiental de la UNAM. Retrieved from http://www. sinembargo.mx/29‑02‑2012/ 165749

Broze, D. 2015. From Psilocybin to MDMA: Researchers Are In the Throes of a Psychedelic Revival. Mint Press News. Retrieved from: http://www.mintpressnews.com/from‑psilocybin‑to‑mdma‑researchers‑are‑in‑the‑throes‑of‑a‑psychedelic‑revival/ 210550/

Burge, B. 2015. The psychedelic science and medicine in the xxi century. Drogas Mexico‑Brasil. Multidisciplinary Association for Psychedelics Studies. MAPS. (Eds.) Horacio Guevara. Retrieved from: http://drogasmexicobrasil. mx/index.php/2015/10/15/the‑psychedelic‑science‑and‑medicine‑in‑the‑xxi‑century/

Castañeda, C. 1974. Las enseñanzas de Don Juan. México. Fondo de Cultura Económica.

CDI [Comisión Nacional para el Desarrollo de los Pueblos Indígenas] 2004–2007. “Mazatecos ‑ Ha shuta Enima”. Información: Los pueblos indígenas de México (in Spanish). CDI. Archived from the original on 2007‑06‑09. Retrieved 2007‑05‑02.

Clancy, M. 2001. Exporting Paradise: Tourism and Development in Mexico. New York: Pergamon.

CNN November, 2015. El peyote va por el camino legal de la marihuana. Retrieved from: http://www. cnnexpansion.com/economia/2015/11/11/el‑peyote‑va‑por‑el‑camino‑legal‑de‑la‑marihuana

Cohen, E. 2005. Major trends in contemporary tourism. The Hebrew University of Jerusalem. Department of Sociology and Anthropology. Retrieved from. http://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/ POSO0505130011A/22986

Crest 2015. The Case for Responsible Travel: Trends and Statistics. Retrieved from https://ecotourism.app. box.com/s/rxiyp65744sqilmrybfk8mys3qvjbe9g

Crick, M. 1989. "Representations of International Tourism in the Social Sciences. Apostolopoulos (pp. 15-43)"., Y., Leivadi, S. & Yiannakis, A. (Eds.), Sociology of Tourism. New York: Routledge

De la Garza, R; Ruiz, M. Sueño y éxtasis visión. 2012. Chamánica de los Nahuas y los Mayas. México. Universidad Nacional Autónoma de México. Instituto de Investigaciones Filológicas. Fondo de Cultura Económica.

Demanget, M. 2001. Reconstruction of the shamanic space and mystical tourism in the Mazatec region (Mexico), Biblioteca shamanistica ‑ ISSSR, n° 10, 2001, p. 305‑330 , Articles et actes dans des colloques et chapitres d’ouvrages,

Esquivel, S. 2014. Terapia ancestral del sapito otac (bufo alvarius) de Sonora, México con el Dr. Octavio Retting Hinjosa en Valencia (Trincheras). Retrieved from: http://allevents.in/events/terapia‑ancestral‑del‑sapito‑otac‑bufo‑alvarius‑de‑sonora‑m% C3%A9xico‑con‑el‑dr‑octavio‑rettig‑hinojosa‑e/ 628085833881073

Estrada, M. 2009. El cambio sociocultural del rito en el consumo de hongos alucinógenos en Huahutla de Jiménez, Oaxaca: de los fines curativos a los lúdicos para su comercio. Mind Suf. Retrieved from: http://www. mind‑surf. net/drogas/peyote/Ponencias/Gabriel%20Estrada%20cambio%20sociocultural%20del%20 rito.pdf

Feinberg, B. 2009. A Symbol of Wisdom and Love? Counter‑Cultural Tourism and the Multiple Faces of Maria Sabina in Huautla, Oaxaca. Retrieved from: https://books.google.com.mx/books?id=s‑‑lFZ5RKwcC& pg=PA93&lpg=PA93&dq=Tourism+and+the+Multiple+Faces+of+Maria+Sabin a+en+Huautla&source=bl&ots=fhLU9sYFkI&sig=6GuZ1pjta4klBhDhSCoRcQn3bLs&hl=es‑419& sa=X&ved=0ahUKEwjWqv6hv6DLAhUil4MKHbxpDR4Q6AEIITAB#v=onepage&q=Tourism%20 and%20the%20Multiple%20Faces%20of%20Maria%20Sabina%20en%20Huautla&f=false

Grunwell, J. 1998. Ayahuasca Tourism in South America. Newsletter of the Multidisciplinary Association for Psychedelic Studies (8). pp. 59‑62. Retrieve from: https://www.maps.org/news‑letters/ v08n3/08359gru.html

Gómez, S. 2005. El Desarrollo Turístico Imaginario. Ensayos sobre un destino mexicano de litoral. Universidad de Guadalajara. Retrieve from: http://www.cuc.udg.mx/sites/default/files/publicaciones/2015%20‑% 20 Desarrollo,%20crisis%20y%20turismo.pdf

Griffiths, R. et al. 2006. Psilocybin can occasion mystical‑type experiences having substantial and sustained personal meaning and spiritual significance. Springer‑Verlag. DOI 10.1007/s00213‑006‑0457‑5. Retrieved from: http://www.csp.org/psilocybin/Hopkins‑CSP‑Psilocybin2006. pdf

Héau, C. 2006. El ecoturismo como sustitio problemático de las responsabilidades redistributivas del estado. Revista Nuevas Tendencias en Antropología. Escuela Nacional de Antropología e Historia ‑ México. Retrieved from: http://www.revistadeantropologia.es/Textos/N2/El%20ecoturismo%20como%20 sustituto%20problematico.pdf

Hofmann, A. Preface. Moksha. Aldous Huxley’s Classic Writings on Psychedelics and the Visionary Experience. Michael Horowitz & Cynthia Palmer (Eds.) Park Street Press. Rochester, Vermont.

Huxley, A. 2014. Las puertas de la percepcion. Cielo e infierno. Editores Mexicanos Unidos.

Jesso, J. 2013. Decomposing the shadow. Lessons from the psilocybin mushroom. Calgary: SoulsLantern Publishing.

Labate, B.; Clancy, C. 2016. Summary. Peyote: History, Traditions, Politics, and Conservation. Drogas Mexico Brasil. Retrieved from: http://drogasmexicobrasil.mx/wp‑content/ uploads/2016/01/Summary‑English. pdf

Lyon, A. 2014. How psychedelics saved my life.Reset.me. Retrieved from: http://reset.me/story/howpsychedelicssavedmylife/

Mckenna, D. AYA2014 ‑ Sustainability: Dennis McKenna, Roldan Rojas, Rick Doblin, Joshua Wickerham. ICEERS. [Video Archive]. 2014. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=l4lrRFE1mz4 Mexican Tourism Policy 1946. El Turismo en México, pg. 46. . Retrieved from: http://catarina.udlap.mx/u_dl_a/tales/documentos/ lri/linares_c_c/capitulo2.pdf

Oroc, J. 2009. Tryptamine Palace: 5‑MeO‑DMT and the Sonoran Desert Toad. Park Street Press. Rochester, Vermont.

Palhano, F; Alchieri, J.C; Oliveira, J.P. 2013. The Therapeutic Potentials of Ayahuasca in the Treatment of Depression. Springer Berlin Heidelberg. Retrieved from: http://link.springer.com/chapter/10.1007/978‑3‑642‑40426‑9_ 2

Polanco, M. October, 2016. Ibogaine: Dr. Martin Polanco Talks Psychedelic Therapy for Addiction. Psychedelic Times. Wes T. Retrieved from: http://psychedelictimes.com/iboga/ibogaine‑5‑meo‑dmt‑dr‑martin‑polanco‑talks‑psychedelic‑therapy‑for‑addiction/ RESET.ME. How psychedelics are saving lives. Video Igniter.2014,MAY 1. [Video Archive]. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=3uqBGTnUukg

Roberts, T; Winkelman, M. 2013. Psychedelic Medicine. Gaia Medicine. [Video Archive] Retrieved from: https://www.youtube.com/ watch?v=SlQZy9‑KagY

Rojas, M; Flores, J. 2016. An overview of cacti and the controversial peyote. (Eds.) Summary: Peyote: History, Traditions, Politics, and Conservation. Beatriz Labate and Clancy Cavnar. Retrieved from: http://drogasmexicobrasil. mx/wp‑content/ uploads/2016/01/Summary‑English. pdf

Rowse, A. 2012. The boom of Ibogaine clinics in Mexico. WordPress. Retrieved from: https://ibogainebest.wordpress. com/2012/05/18/the‑boom‑of‑ibogaine‑clinics‑in‑mexico/

Ruiz, P. J. Chamanismo. 2006. Puerta entre dos mundos. FAPA Ediciones.Barcelona, Spain.

Santos R.G; et al. 2007. Effects of ayahuasca on psychometric measures of anxiety, panic‑like and hopelessness in Santo Daime members. Journal of Ethnopharmacology. Vol. 112 , P. 507–513. Retrieved from: http://www. sciencedirect.com/science/article/pii/S0378874107002139

Schultes, R.E; Hofmann, A. 1979. Plantas de los Dioses. Fondo de Cultura Económica.

Seer, B. 2017. The Beginner’s Guide to Ayahuasca Healing. Retrieve from: https://entheonation.com/blog/ ayahuasca‑healing‑guide/

SECTUR. Programa de Turismo Sustentable en Mexico. 2012. Retrieved from: https://www.google.com.mx/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ca d=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjr97Cq‑7HLAhXB4SYKHRl_ BCgQFggaMAA&url=http%3A%2F%2 Fwww.sectur.gob.mx%2FPDF%2Fplaneacion_estrategica%2FPTSM.pdf&usg=AFQjCNFZD9ZFc1O wf65Pm3AApNlwFk6_sw&sig2=WOLRqui2_avIRFSfdfH8hQ

Shroomery. 2004. Psilocybe Toxicity Information. Shroomery.org. Retrieved from: https://www.shroomery.org/6297/ Psilocybe‑Toxicity‑Information

Tupper,K. W. 2006. The globalization of ayahuasca: Harm reduction or benefit maximization? International Journal of Drug Policy doi:10.1016/j.drugpo.2006.11.001. Retrieved from: http://www.encod.org/info/IMG/ pdf/Ayahuasca.pdf

World Bank Group 2014. La pobreza rural en México. Pg 69. Retrieved from: http://siteresources.worldbank.org/INTMEXICO/ Resources/La_Pobreza_Rural_en_Mexico.pdf

World Tourism Organization 2015. Affiliate Members Global Reports, Volume twelve – Cultural Routes and Itineraries, UNWTO, Madrid.

WTO 1995. Technical manual: Collection of Tourism Expenditure Statistics. Ginebra: World Tourism Organization.

Downloads

Published

2018-10-19

How to Cite

Laure Vidriales, A., & Hannon Ovies, D. (2018). El turismo psicodélico en México, una tendencia en auge. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 16(4), 1037–1050. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2018.16.072

Issue

Section

Articles