Video mapping: an opportunity as a dynamic factor of cultural tourism in Malaga.
DOI:
https://doi.org/10.25145/j.pasos.2018.16.063Keywords:
videomapping, cultural tourism, Walll paintingAbstract
Buildings with mural paintings from XVIII century in Malaga represent one of the resources with most tourist potential that the city can offer and are not yet exploited. In this study, we propose how to select the most appropiate buildings according to the requirements of videomapping and cultural tourism. We have studied which methodology is suitable for choosing the location of the videomapping. To this end, a number of criteria have been proposed: some technical and inherent toe Videomapping technology, but most of them tourist. in line with the work of Sust X. (1975) on architectural values in tourism and others based on cultural tourists demands. We concluded that after applying the proposed criteria, only five out of the sixteen buildings included in the study satisfied both technical and tourist criteria satisfactorily. Furthermore, a first methodologic approach to assist tourism agents with location of this technology for the cultural dynamisation of our heritage has been provided.
Downloads
References
Acciona. 2012. Espectáculo de Video Mapping en la Catedral de Santiago en el año 2012.. [imagen]. Recuperado el 31 Jul. 2017, de: https://www.youtube.com/watch?v=uWi44jKQUjc .
Asenjo Rubio, E, Lanzas Burgos, J. 1999. Las arquitecturas pintadas del Barroco de Málaga. Cd‑Rom Multimedia, Boletín de Arte nº 20, Málaga. 2004. En torno a las posibilidades culturales de las fachadas pintadas en Málaga: un patrimonio emergente. Baetica 24: 7-26. 2008. Urbs Picta. El legado cultural de las arquitecturas pintadas de Málaga. Málaga: Servicios de publicaciones de la Universidad de Málaga.
Camacho, R. 1992‑1993. Cuando Málaga no era blanca. La arquitectura pintada del siglo XVIII, Boletín de Arte nº 13-14: 143-170.
Catanese R. 2013. 3D Architectural Videomapping. International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, Volume XL‑5/ W2,XXIV International CIPA Symposium, 2 – 6 September 2013, Strasbourg, France.
Cluzeau, C.O. 2000. Le Tourisme culturel 2o ed., Paris: Presses Universitaires de France – PUF. 2002. «Le tourisme culturel, un concept pour le XXIème siècle». En D. Vidal (Eds.), Cultura i turisme. Actes del Seminari dut a terme a Barcelona el novembre de 1999, pp. 173-188. Girona: Universitat Girona.
Donaire, J.A. 2002. Les noves tèndencies en el posicionament de la cultura en els escenaris inmediats. En D. Vidal, ed. Cultura i turisme. Actes del Seminari dut a terme a Barcelona el novembre de 1999, pp.111-122. Girona: Universitat Girona.
Duran, P. 2002. La cultura en la promoció turística de les ciutats metropolitanes. En D. Vidal (Ed.), Cultura i turisme. Actes del Seminari dut a terme a Barcelona el novembre de 1999, Girona: Universitat Girona. Fachadas recuperadas en el centro de Málaga. Itinerarios, 2010. Ayuntamiento de Málaga. Recuperado de: http://www.malaga.eu/recursos/economia/vivienda/permanente/Pinturas_murales_Rutas_1_2_3. pdf
García S. 2013. Flujos turísticos en destinos de ciudad. El caso de Málaga. Riuma. Portal Académico. Universidad de Málaga.
Greffe, X. 2002. "Les rapports entre l’offre culturelle et le public touristique: une opportunité pour la culture, le tourisme et l’économie, pp. 55-74". En D. Vidal (Ed.), Cultura i turisme. Actes del Seminari dut a terme a Barcelona el novembre de 1999, Girona: Universitat Girona. 1999. Le tourisme culturel, un concept pour le XX Ième siècle. En D. Vidal (Eds.), Cultura i turisme. Actes del Seminari dut a terme a Barcelona el novembre de 1999, Girona: Universitat Girona: 173‑188.
Guirao Cases F., García Sánchez G., Folgar Batista K., Brotons Giner M., Ledgard Majidi N., Perruca
Jaén I., 2012. Videomapping interactivo. Recuperado de: http://sm.ingenieriamultimedia.org/lib/exe/fetch.php/ memoriaproyeccion.pdf.
López García, I y Navarro Jurado, E. 2007. El patrimonio arqueológico como dinamizador del turismo cultural: actuaciones en la ciudad de Málaga. Baetica, 29: 155-171.
McKercher, B. y Cros, H.D. 2002. Cultural tourism: the partnership between tourism and cultural heritage management, Routledge.
Monerés M. 2012. Nuevos instrumentos para la difusión y promoción del turismo cultural. XXXII Reunión de asociaciones y entidades para la defensa del patrimonio cultural y su entorno. Pamplona.
Openstreemaps. (s.f) Mapa del centro histórico de Málaga (España) en Openstreemaps. Recuperado el 31 Jul. 2017, de: https://www.openstreetmap.org/search?query=M%C3%A1laga#map=17/36.72035/‑4.42012.
Prats, Ll. 2011. La viabilidad turística del patrimonio. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural 9 (2): 249‑264.
Richards, G. 2001. Cultural attractions and European tourism, Wallingford: CABI. 2006. "Introduction: Global Trends in Cultural Tourism. pp.1-24". En G. Richards (Ed.), Cultural Tourism: Global and Local Perspectives, Haworth Press Inc.
Romero, J. 2008. Bienes, paisajes e itinerarios. I PH Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico I, 67: 30-69. I agosto 2008.
Sust, Xavier. 1975. Las estrellas de la arquitectura. Barcelona. Tusquets. Cuadernos ínfimos 58.
Valero, Estefanía. 2012. Fachadas mediáticas: libro de producción para video mapping sobre una estructura arquitectónica de la ciudad de Caracas. Universidad Católica Andrés Bello. Caracas.
Vidal, D. 2002. "El marc del turisme cultural (pp.21-26)". En D. Vidal (Ed.), Cultura i turisme. Actes del Seminari dut a terme a Barcelona el novembre de 1999, Girona: Universitat Girona.
Weaver B.D, y Oppermann M. 2000. Tourism Management. Australia: John Wiley & Sons.
Zamudio Vega, L. S. 2012. "La arquitectura en los imaginarios turísticos". RIPS. Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, vol., 11 (2): 145-158.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I confirm that the work is original (of my/our authorship), and that it will not be submitted to other journals or publications until the final resolution of the review process in PASOS, RTPC.
I authorize the publication of my work by PASOS, PSTN of free and open access in any of the formats that I deem appropriate, for an indefinite period of time and as a non-remunerated collaboration.
Likewise, the author(s) understands that the published work may be linked or deposited on any server or included in other publications (republication), provided that the new place and/or new edition references the original publication and acknowledges the authorship and copyright ownership of PASOS RTPC publications.
Authors understand that a plagiarism-self-plagiarism check will be performed, and the article may be removed at any time from the editorial flow.