Methodological proposal for the preparation of Heritage Guides: The example of Santa Lucía de Tirajana (Gran Canaria, Spain)

Authors

  • Antonio Angel Ramón Ojeda Universidad de Las Palmas de Gran Canaria
  • Alejandro González Morales Universidad de Las Palmas de Gran Canaria
  • Claudio Moreno Medina Universidad de Las Palmas de Gran Canaria

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2018.16.006

Keywords:

guide, Trekking, interpretation, methodology, natural and cultural heritage

Abstract

The aim of this work is to develop a methodological guide to help potentials walkers to prepare their own trails. It is about providing fitting tools to the users of nature trails, in order to enable them to know properly the natural and cultural patrimony of the island. In fact, there are natural and anthropic areas, which can only be known by walking off the beaten track, (as they are far away from paved roads). Furthermore, another major goal of this paper is to increase awareness of the rich and valuable patrimony of Santa Lucía de Tirajana (Gran Canaria). It is, therefore, necessary that potential walkers making use of the recommended routes in this article should know how to use the technical tools with the aim of having an adequate interpretation of the observed landscapes

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambientarte 2012: Proyecto INTEPA: Interpretación del patrimonio, una herramienta eficaz para la conservación. Ambientarte S.L. España.

De Bolos, M. 1992: Manual de Ciencia del Paisaje. Teoría, métodos y aplicación. Barcelona: Masson.

Grupo de Estudios Turísticos 1998: 10 passejades i excursions, a peu i en bicicleta: Costa Daurada. Patronato de turismo de la Diputació de Tarragona.

Ham, S.h. 2014: La Interpretaciónde nuestro patrimonio. Madrid: Asociación para la Interpretación del Patrimonio.

Martínez García, J. 1995: Rutas de Montaña. 50 itinerarios por Gran Canaria. Las Palmas de Gran Canaria: Edit Graphos Canarias. 3ª Edición.

Morales, J. y Ham, S.H. 2008: “¿A qué interpretación nos referimos?”. Boletín de Interpretación 19: 4-7.

Panadera Clopés, J.M. 1984: Cómo interpretar el mapa topográfico. Madrid: Técnicas Didácticas Anaya/2.

Rodríguez Fariña, A. 1993: Los Caminos de la Palma. Excmo. Cabildo Insular de La Palma. Madrid: Edic. La Palma.

Santana Santana, A. Y Moreno Medina, C. 1994: Guía de Senderos de Gran Canaria. Las Palmas de Gran Canaria: Excmo. Cabildo Insular de Gran Canaria.

Tesser Obregón, C. 2000: “Algunas reflexiones sobre los significados del paisaje para la Geografía”. Revista de Geografía Norte Grande, 27: 19-26. Santiago de Chile.

Tilden, F. 2015: Interpretación. Para marcar la diferencia intencionadamente. Madrid: Asociación para la Interpretación del Patrimonio.

Underwood, John Y Pat 1993: Paisajes de Madeira. Rutas automovilísticas, excursiones a pie y picnics. Guía de Paisajes. Londres: Sunflower. 4ª edición.

VV.AA. 1983: Cómo explicar los mapas. Ideas y ejercicios para la interpretación y realización de mapas. Aula práctica CEAC. Madrid.

VV.AA. 1988: El Hierro paso a paso. Sta. Cruz de Tenerife: Editorial Globo.

VV.AA. 1988: Trabajar Mapas. Madrid: Biblioteca de recursos Didácticos Alhambra.

VV.AA. 1995: Excursiones a pie por El Hierro. Sta. Cruz de Tenerife: Edit. Globo.

Published

2018-01-19

How to Cite

Ramón Ojeda, A. A., González Morales, A., & Moreno Medina, C. (2018). Methodological proposal for the preparation of Heritage Guides: The example of Santa Lucía de Tirajana (Gran Canaria, Spain). PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 16(1), 87–98. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2018.16.006

Issue

Section

Articles

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
345
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)