Una Aplicación Práctica del Análisis de Brechas Estadísticas en la Gestión de Parques Nacionales en Costa Rica

Autores/as

  • Juan Antonio Aguirre González

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2009.07.012

Palabras clave:

modelo de expectativas-disconfirmación, administración del turismo, parques nacionales, costa rica

Resumen

Si el crecimiento de turismo que se ha predicho se lleva ha cabo en Costa Rica las áreas protegidas verían los aumentos mayores de sus historia en la próxima década. Un estudio realizado en los parques nacionales Volcán Poas y Volcán Turrialba dos de los parques volcánicos mas importante del país con el fin de hacer disponible a los administradores de los parques nacionales y directores de áreas protegidas, un procedimiento, que permitiese identificar las áreas de interés de los visitantes, utilizando una forma adaptada de la teoría de las expectativas y la discon- firmacion de las expectativas de satisfacción de visitantes a los parques nacionales, y evaluar si los resultados podr- ían ser utilizados para establecer las áreas de la infraestructura del parque, los servicios y las opciones recreativas que necesitan mejora y una administración eficaz para aumentar la satisfacción de visitante. La muestra incluyó 1414 encuestas entre visitantes locales y extranjeros en los dos parques. Las conclusiones indican que el procedi- miento se adaptó a los objetivos del trabajo y fue útil en: a) desarrollando la información para ayudar "a enfocar”, las decisiones de la administración en el corto y mediano plazo y para el desarrollo de los Planes de la Administración del Turismo en los 2 sitios, b) indicando al directores de los parques un mejor proceso de asignación del recurso, bajo las condiciones de la escasez de recursos común en países en desarrollo, c) facilitando, con una metodología sencilla y rápida que puede ser utilizada para "día al día" las decisiones de manejo y el análisis estadístico ,d) identificando las áreas en que la administración de las áreas protegidas necesitan el análisis adicional y e) contribuir así al desarrollo de los programas de investigación socioeconómicas a largo plazo en parques nacionales, y f) la importancia "verdadera" del las actividades de la información y educación en parques nacionales, combinación de actividades que parece ser crítica para aumentar la satisfacción entre los visitantes a parques nacionales y especialmente para la comprensión de si las necesidades de los visitantes y sus esperanzas concuerdan con la que se esta haciendo.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Juan Antonio Aguirre González

PhD. Chair. Catedra de Emprendeduria. Escuela de Administracion de Negocios. Universi- dad Interamericana de Costa Rica. Laureate International Universities

Citas

Akama, J.S. and Mukethe Kiety, Damiannah 2002 “Measuring tourist satisfaction with the Kenya’s wildlife safari: a case study of Tsavo West National Park”. Tourism Management. 24: 73-81.

Bitner, M.J., and Hubbert, A.R. 1994 Encounter Satisfaction versus Overall Satisfaction versus Quality: The Customer’s Voice. In Rust, R.T and Oliver, R.L.(Eds.). Service Quality: New Directions in Theory and Practice. Thousand Oak, CA: Sage, 72-92.

Boza, Mario 1993 “Conservation in Action: Past, Present and Future of the National Park System of Costa Rica”. Conservation Biology 7(2): 239-247.

Chang Chia Ming, Chen Chin Tsu and Hsu Chin Hsien 2002 “A Review of Service Quality in corporate and Recreational Sport/Fitness Programs”. United States Sports Academy Journal. 5(3). Reprint.13 pages

Dobles Zeledon, Juan 2001 Personal Communication. Park Director. Volcan Poas National Park.

Erevelles and Leavitt 1992 “A Comparison of Current Models of Consumer Satisfaction/Dissatisfaction”. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, 8: 53-58.

Ham, Sam H y Whipple, Rob 1998. Volcan Masaya National Park Visitor Profile, Nicaragua. Department of Re- source Recreation and Tourism. College of Forestry, Wildlife and Range Science.

University of Idaho. Research Report. AED Order 222429-7P-068).71 pages

Ham, Sam and Weiler, Betty 2000.Perfil de los Turistas en las Areas Protegidas de la Cuenca del Canal de Panama. Eoturismo en la Cuenca del Canal de Panama. Segunda Parte. Department of Resource Recreation and Tourism. College of Forestry, Wildlife and Range Science. University of Idaho. Informe Final de Investigacion. Poyecto 222429-30. 38 pages

Herrera Sibaja, Horacio 2004 Personal Communication. Park Director . Volcan Turrialaba National Park.

Hom, Willard 2000 .An Overview of Customer Satisfaction Models. R P Proceedings . Chancellor’s Office. Calfifornia Community College. Pages 99-110.

Latu, Tavite M and Everett, Andre M. 2000 Review of Satisfaction Research and Measurement Approaches. Science and Research Internal Report No 183. Department of Conservation. Wellington .N.Z. 43 pages

Leminen, Seppo 2001 Gaps in buyer seller-relationships. Management Decisions. London: 2001. Vol.39.Iss. 3; pg 180

Mackoy, R.D and Spreng, R.A. s/f The Dimensionality of Costumer Satisfaction and Dissatisfaction; An Empirical Examination. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Com- plaining Behavior, 9, 104-104.

National Park Services 2001 Visitor Survey Card: VSC Workbook. Survey Instructions and Guidelines and Survey Analysis and Reporting Guidelines. United States Department of the Interior. Report Prepare by the University of Idaho Cooperative Park Studies Unit for the National Park Services. Washington, D.C. 80 pages

National Park Services 1998. National Park System. Visitor Sur- vey Card Report. United States De- partment of the Interior. Report Prepare by the University of Idaho Cooperative Park Studies Unit for the National Park Services. Washington, D.C. 4 pages

National Park Services 1999 National Park System .Visitor Survey Card Report. United States Department of the Interior. Report Prepare by the University of Idaho Cooperative Park Studies Unit for the National Park Services. Washington, D.C. 4 pages

National Park Services 2000 National Park System .Visitor Survey Card Report. United States Department of the Interior. Report Prepare by the University of Idaho Cooperative Park Studies Unit for the National Park Services. Washington, D.C. 4 pages

National Park Services 2001. National Park System .Visitor Sur- vey Card Report. United States Department of the Interior. Report Prepare by the University of Idaho Cooperative Park Studies Unit for the National Park Services. Washington, D.C. 4 pages

National Park Services 2002 National Park System .Visitor Survey Card Report. United States Department of the Interior. Report Prepare by the University of Idaho Cooperative Park Studies Unit for the National Park Services. Washington, D.C. 4 pages

National Park Services 2003 National Park System .Visitor Survey Card Report. United States Department of the Interior. Report Prepare by the University of Idaho Cooperative Park Studies Unit for the National Park Services. Washington, D.C. 4 pages

National Park Services 2004 National Park System .Visitor Survey Card Report. United States Department of the Interior. Report Prepare by the University of Idaho Cooperative Park Studies Unit for the National Park Ser- vices. Washington, D.C. 4 pages

National Quality Research Center 2004 American Consumer Satisfaction Index University of Michigan Business School. Cloes Fornell International Group and Federal Consulting Group. Natural Resource Conservation Service. Environmental Quality Incentives Pro- gram. Customer Satisfaction Study. Fi- nal Report. Michigan. 20 pages

Oliver, R.L. 1994 Conceptual Issues in the Structural Analysis of Consumption Emo- tion.Satisfaction, and Quality: Evidence in a Service Setting. In Allen, C.T and John, D.R. (Eds). Advances in Consumer Ressearch, Vol. 21. Association for Consumer Research. Provo. UT, 16-22.

Oliver, R. 1997 Satisfaction : A Behavioral Perspective on the Consumer. Boston: McGraw- Hill, 1997.

Oliver, R. 1999 Value as Excellence in the Consumption Experience. In M. Holbrook (Ed.), Consumer Value: A framework for Analysis and Research. 43-62, New York: Routledge.

Parasuraman, A., Zeithami, V.A., and Berry, L.L., 1985 A Conceptual Model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49 (Fall) 41-50.

Parasuraman, A., Zeithami, V.A., and Berry, L.L., 1988 SERVQUAL : A multiple items scale for measuring consumer perception of service quality. Journal of Retailing. 64 (1) . 12-37.

Parks Canada. 2003 State of Protected Heritage Areas. Annual Report. (e.g., http://www.pc.gc.ca/apps/links/goto_e.asp?destination=http://www.iccsisac.org/eng/cf-02.htm).

Reynolds, P.C., and Braithwaite, Dick 2002 Toward a conceptual framework for wildlife tourism. Tourism Management.22 (2002), 31-42.

Shazo , I.R. y Monestel Vega, Luis. 1999 Costa Rica. Caracterización de los Visitantes y sus Opiniones para las Principales Areas Protegidas Publicas y Privadas. Development Discussion Papers No 689. Central American Project Series. Harvard Institute for International Development. Harvard University. 33 pages

Swan, J.E., Martin, W.S., and Trawick Jr, Frederick 2003 Compensatory Birding: An EthnograPhy of Avoiding Dissapointment and Producing Satisfaction in Birding. Journal of Consumer Sastifaction , Dissatisfaction and Complaining Behavior. Provo: 2003. Vol.16. pp 157-166

Tian-Cole, Shu., Crompton, J.L., and Will- son., Victor. L. 2002 An Empirical Investigation of the Relationships Between Service Quality, Satisfaction and Behavioral Intentions Among Visitors to a Wildlife Refugees. Journal of Leisure Reearch. 2002. Vol 34, no. 1, pp 1-24.

Yu, Larry and Goulden, Monthuya. 2005 A comparative analysis on international tourist’s satisfaction in Mongolia.

Tourism Management. Article in Press. Accepted for Publication. 16 June 2005. United Nations Environmental Program. 2005 World Data base of Protected Areas. Current Site Summary. Central America. www.sea.unep-wcmc.org/wdbpa/-statistics/region2.cfm?a Region comtains: Belice, Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicargua, Panama. 11/25/2005.

Webb, Dave and Hassall, Kate 2002 Measuring visitor satisfaction in Western Australia’s conservation state. Journal of Consumer Satisfaction, Dis- satisfaction and Complaining Behavior.Provo: 2002.Vol. 15 pg 81

Woodruff, R.B., and Gardial, S.F. 1996 Know Your Customer: New Approaches to Understanding Customer Value Satisfaction. Cambridge, Massachusetts: Blackwell.

Publicado

2009-06-20

Cómo citar

Aguirre González, J. A. (2009). Una Aplicación Práctica del Análisis de Brechas Estadísticas en la Gestión de Parques Nacionales en Costa Rica. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 7(2), 141–161. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2009.07.012