Turismo interno en Uruguay: un enfoque matricial

Authors

  • Magdalena Domínguez Pérez

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2016.14.053

Keywords:

turismo entrante, viajes, matriz, coeficientes de atracción

Abstract

En este trabajo se analiza el turismo interno en Uruguay mediante la introducción de un enfoque matricial Origen-Destino, y se calcula un coeficiente de atracción. Se muestra que Montevideo es un destino atractivo pero para sí mismo (aunque emita más viajes de los que recibe), siendo la región Sudeste el principal destino. Otro resultado importante es la importancia de los patrones intrarregionales, asociados a los viajes a los departamentos limítrofes. Los resultados proporcionan a los gestores de los destinos un conocimiento práctico útil para reducir la estacionalidad y atraer más turistas nacionales durante todo el año, así como para ofrecer una mejor oferta de servicios, que atraiga tanto a los visitantes habituales como a los nuevos de los destinos competitivos.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaral, E., Alves, A. and Rabahy, W. 2013. Domestic tourism and regional inequality in Brasil. Tourism Economics, 19, 1, pp. 173-186.

Archer, B. 1978. Domestic Tourism as a development factor. Annals of Tourism Research, 5, 1, 126-141.

De la Mata T. and Llano-Verduras, C. 2012. Spatial pattern and domestic tourism: an econometric analysis using inter-regional monetary flows by type of journey. Papers in Regional Science, 91, 2, pp. 437-470.

Deng M. and Athanasopoulos, G. 2011. Modelling Australian domestic and international inbound travel: a spatial-temporal approach. Tourism Management, 32, pp. 1075-1084.

Guardia Gálvez, T., Muro Romero, J. and Such Devesa, M.J. 2014. Measuring and analyzing domestic tourism: the importance of an origin and destination matrix. Tourism Economics, 20, 3, pp. 451-472.

Garin-Muñoz T. 2009. Tourism in Galicia: domestic and foreign demand. Tourism Economics, 15, pp. 753-769.

Larruina, K. 2013. An assessment of the Tourism Impact in the Uruguayan Economy. IV Jornadas Académicas, FCEA, UdelaR. Uruguay.

Llano-Verduras, C. and De la Mata, T. 2009. El comercio interregional en España: una estimación de los flujos bilaterales del sector turismo. ICE, 848, pp. 67-87.

Marrocu E. and Paci, R. 2013, Different tourists to different destinations. Evidence from spatial interaction models. Tourism Management, 39, pp. 71-83.

Martínez García, E. 2002. Regional flows of Domestic Tourism in Spain. Girona, Spain.

Massidda C. and Etzo, I. 2012, The determinants of Italian domestic tourism: a panel data analysis. Tourism Management, 33, pp. 603-610.

Ministry of Tourism 2011. Domestic Tourism Report, 2010. Montevideo, Uruguay.

Ministry of Tourism 2012. Domestic Tourism Report, 2011. Montevideo, Uruguay.

Ministry of Tourism 2013. Domestic Tourism Report, 2012. Montevideo, Uruguay.

Ministry of Tourism 2014. 2013 yearbook. Montevideo, Uruguay.

Otero-Giráldez, M.S., Álvarez-Díaz, M. y González-Gómez, M. 2012. Estimating the long-run effects of socioeconomic and meteorological factors on the domestic tourism demand for Galicia, Spain. Tourism Management, 33, 6, pp. 1301-1308.

Pearce, D. 1993. Domestic Tourism travel patterns in New Zealand. GeoJournal, 29, pp. 225-232.

Rogerson, C. y Lisa, Z. 2005. ‘Sho’t Left’: Changing Domestic Tourism in South Africa. Urban Forum, 16, pp. 88-111.

Seckelmann, A. 2002. Domestic tourism: a chance for regional development in Turkey? Tourism Management, 23, 1, pp. 85-92.

Sindinga, I. 1996. Domestic tourism in Kenya. Annals of Tourism Research, 23, 1, pp. 19-31.

Usach Domingo, J. 1998. Análisis de los flujos interregionales de la demanda turística interna española. Estudios turísticos, 136, pp.27-45.

Zhang, W. 1997. China’s domestic tourism: impetus, development and trends. Tourism Management, 18, 8, pp. 565-571.

Downloads

Published

2016-07-24

How to Cite

Domínguez Pérez, M. (2016). Turismo interno en Uruguay: un enfoque matricial. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 14(4). https://doi.org/10.25145/j.pasos.2016.14.053

Issue

Section

Articles