The Cathedral of Mallorca seen by the 19th century travellers. Comparative study
DOI:
https://doi.org/10.25145/j.pasos.2022.20.028Keywords:
Cathedral of Mallorca, Travellers, Nineteenth Century, Travel literature, Cultural heritageAbstract
This article presents a comparative analysis of views expressed on the Cathedral of Mallorca in travel literature written in the first half of the 19th century. Based on a selection of seven authors of different nationalities we have extracted several items in common, in order to assess the similarities and differences between them. These items are linked to the treatment offered by each traveller of certain elements of the temple. By means of this study we will be able to determine which elements or aspects of the Cathedral were the most commented, analysing the way in which they were approached by each author. In addition, these travel books constitute clear antecedents of future tourist guides.
Downloads
References
Alzaga Ruiz, A. 2005–2006. “El viaje a Mallorca en el siglo XIX: la configuración del mito romántico y de sus itinerarios artísticos”, Espacio, Tiempo y Forma. Serie VII, 18–19: 163–193. Disponible en: <https://doi.org/10.5944/etfvii.18-19.2005.1500>.
Bayart, P. “Grasset de Saint-Sauveur, André”, Enciclopèdia d’Eivissa i Formentera. Disponible en: <https://tinyurl.com/5ahrmubh>.
Cantarellas Camps, C. 1975. “La intervención del arquitecto Peyronnet en la Catedral de Palma”, Mayurqa, 14: 185–213. Disponible en: <https://tinyurl.com/dw9mmfz5>.
Casadesús Bordoy, A. 2009. “Un científico, un viaje, una isla, un libro. El viaje de Pagenstecher a Mallorca”, Revista de Filología Románica, 26: 135–152. Disponible en: <https://tinyurl.com/2gr674sc>.
Christmas, H. 1851. The Shores and Islands of the Mediterranean, including a visit to the seven churches of Asia. Vol. I. London: Richard Bentley. Disponible en: <https://tinyurl.com/4jjnyd72>.
Cortada i Sala, J. 1845. Viaje a la isla de Mallorca en el estío de 1845. Barcelona: Imp. de A. Brusi. Disponible en: <https://tinyurl.com/3tt2fllp>.
Dembowski, C. 1841. Deux ans en Espagne et en Portugal pendant la guerre civile, 1838–1840. Paris: Libraire de Charles Gosselin. Disponible en: <https://tinyurl.com/fqndmm1y>.
Dodd, W. 1863. Three Weeks in Majorca. London: Chapman and Hall. Disponible en: <https://tinyurl.com/g17taxjo>.
Domenge i Mesquida, J. 1995. “Una obra excepcional però controvertida: els canelobres de l’argenter Joan Matons”. En Pascual, A. (coord.), La Seu de Mallorca (pp. 272–283). Palma: José J. de Olañeta.
Fiol Guiscafrè, J. M. 1992. Descobrint la Mediterrània: viatgers anglesos per les illes Balears i Pitiüses al segle XIX. Palma: Miquel Font editor.
Fullana Puigserver, P. 2012. “Viatgers, erudits i historiadors romàntics davant la tomba de Jaume II, a la Seu de Mallorca”. En Fullana Puigserver, P. y Gambús Saiz, M. (coords.), Jaume II i la Catedral de Mallorca (pp. 273–291). Palma: Publicacions Catedral de Mallorca.
Gambús Saiz, M. 2007. “La incidencia artística del taller de Damián Forment en Mallorca: Fernando de Coca (1512–15), Antoine Dubois (1514), Philippe Fullau (1514–1519) y Juan de Salas (1526–1536)”, Bolletí de la Societat Arqueològica Lul·liana, 63: 63–92. Disponible en: <https://tinyurl.com/1nbbklkp>.
Gambús Saiz, M. 2015. La Catedral de Mallorca és el document. La reforma de Gaudí cent anys després. Les fonts de la reforma. Volum 1. Palma: Publicacions Catedral de Mallorca.
Grasset de Saint-Sauveur, A. 1807. Voyage dans les Iles Baléares et Pithiuses; fait dans les années 1801, 1802, 1803, 1804 et 1805. Paris: Leopold Collin. Disponible en: <https://tinyurl.com/2n4rxc2j>.
Jovellanos, G. M. de 1832. Carta histórico–artística sobre el edificio de la Iglesia Catedral de Palma de Mallorca. Palma: Imprenta Guasp. Disponible en: <https://tinyurl.com/lu975m98>.
Laurens, J.-J. B. 1840. Souvenirs d’un voyage d’art a l’Ile de Majorque. París: Arthus Bertrand. Disponible en: <https://tinyurl.com/fbpi5glv>.
Llompart, G., Mateo, I. y Palou, J. M. 1995. “El cor”. En Pascual, A. (coord.), La Seu de Mallorca (pp. 107–121). Palma: José J. de Olañeta.
Medel, R. 1849. Manual del viajero en Palma de Mallorca. Palma: Imprenta Balear de Pedro José Umbert.
Navascués Palacio, P. 1995. “La façana nova de la seu (1852–1888)”. En Pascual, A. (coord.), La Seu de Mallorca (pp. 187–197). Palma: José J. de Olañeta.
Pagenstecher, H. A. 1867. La Isla de Mallorca. Reseña de un viaje (libremente traducida del alemán por Pablo Bouwy de Shorrenberg. Palma: Establecimiento tipográfico de Felipe Guasp. Disponible en: <https://tinyurl.com/5yvtg4wq>.
Sand, G. 1868. Un hiver à Majorque. Paris: Édition J. Hetzel. Disponible en: <https://tinyurl.com/w89xul6p>.
Sanz de la Torre, A. 1993. “Jovellanos y la reivindicación de la arquitectura gótica de Palma”, Espacio, Tiempo y Forma. Serie VII, 6: 433–470. Disponible en: <https://doi.org/10.5944/etfvii.6.1993.2223>.
Sastre Alzamora, P. 2013. “Los inicios historiográficos de la Catedral de Mallorca. Ciencia y método en Jovellanos”. En Fullana Puigserver, P. y Gambús Saiz, M. (coords.), El bisbe Nadal i la Catedral de Mallorca en el bicentenari de la Constitució de 1812 (pp. 411–445). Palma: Publicacions Catedral de Mallorca.
Seguí Llinàs, M. 1992. “Bibliografía sobre los libros de viajes a las Baleares en el siglo XIX”, Revista de geografia, 26 (1): 129–136. Disponible en: <https://tinyurl.com/v9epjar4>.
Tugores Truyol, F. 2008. La descoberta del patrimoni: viatgers decimonònic i patrimoni historicoartístic a Mallorca. Palma: L’Hiperbòlic Edicions.
Villalonga de Cantos, P. 1989. “Los libros de viajes y la ilustración litográfica como medio difusor del romanticismo en Mallorca”, Bolletí de la Societat Arqueològica Lul·liana, 45: 343–356. Disponible en: <https://tinyurl.com/3ptkf9cy>.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Maria del Mar Escalas Martín
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
I confirm that the work is original (of my/our authorship), and that it will not be submitted to other journals or publications until the final resolution of the review process in PASOS, RTPC.
I authorize the publication of my work by PASOS, PSTN of free and open access in any of the formats that I deem appropriate, for an indefinite period of time and as a non-remunerated collaboration.
Likewise, the author(s) understands that the published work may be linked or deposited on any server or included in other publications (republication), provided that the new place and/or new edition references the original publication and acknowledges the authorship and copyright ownership of PASOS RTPC publications.
Authors understand that a plagiarism-self-plagiarism check will be performed, and the article may be removed at any time from the editorial flow.