The Feigned City. Representations and Memories of Tourist Barcelona

Authors

  • Saida Palou Rubio

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2006.04.002

Keywords:

Cultural tourism, Performances, Images, Idenfication, Barcelona

Abstract

The current article is focused on tourist pictures of Barcelona. Those highly sponsored pic- tures of the city that some times match the reality and some others do not; however true or false they share the same stereotyped and fake image. The picture of the tourist Barcelona shows a general image (an ideal representation) of the city, and this idealization creates several clichés that provide the city with its own special flavour and identity. This widely spread picture of Barcelona selects and presents several pieces and corners of the city that naturally become direct associations to it. This procedure of making reference points out of the resources the city has is not only efficient but can also confuse its real façade. A façade that most tourists can only glance at turning it as superficial and ephemeral as it is portrayed and assuming this sponsored image of Barcelona. The gap between such tourist pictures and the reality damages the identity of the city as this type of imposed pictures aid the creation of such clichés.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Saida Palou Rubio

Saída Palou Rubio es doctoranda del departamento de antropologia social de la Universitat de Barcelona.

References

Antich, X. 2004 “On són les ferides? Post - imatges inficcions de la rosa de foc”. En VVAA Tourismes. La derrota de la dissensió. Itineraris crítics. Barcelona: 78-85

Augé, M. 1998: El viajero subterráneo. Un etnólogo en el metro. Barcelona: Gedisa

Bauman, Z. 2001 “Turistas y vagabundos: héroes y víc- timas de la posmodernidad”. En Bau- man, Z. La posmodernidad y sus descon- tentos. Madrid: Akal: 107-120

Bosch, G. (ed.) 1999 Una cambra pròpia (catàleg de l’exposició). Girona: Museu d’Art de Girona

Bendix, R. 1997 "The tourist image - Selwyn,T." Annals of Tourism Research 24(4): 1026-1027

Bourdieu, P. 1998 La dominación masculina. Barcelona: Anagrama

Bordas Rubies, E. 2004 “Promoció i comercialització turístiques (tercerca ponència)” [en línea], Estudis de Turisme de Catalunya 15 <http://www.gencat.net/turisme/etc/etc15.htm> [consulta 17 de octubre de 2004]

Borja, J. & Muxí, Z. 2003 El espacio público: ciudad y ciudadanía. Barcelona: Electa

Crick, M. 1992 “Representaciones del turismo inter- nacional en las ciencias sociales”. En Jurado, F. (ed) Los mitos del turismo. Madrid: Ediciones Endymion: 339-403

De Certeau, M. et al 1999 La invención de lo cotidiano 2.. Habi- tar, cocinar [nueva edición revisada y aumentada presentada por Luce Giard]. México: Universidad Iberoamericana

Delgado, M. 2004 “Ciutat de mentida. El turisme cultural com a estratègia de desactivació urbana”. Dins VV.AA. Tourismes. La derrota de la dissensió. Itineraris crítics. Barcelona: 52-66

Delgado, M. 1999 El animal público. Barcelona: Anagrama

Durkheim, E. 1987 [1912] Les formes elementals de la vida religiosa. El sistema totèmic a Austràlia. Barcelona: edicions 62

Enguita Mayo, N. et al 2004 “Tourismes. La derrota de la dissensió”. En VV.AA. Tourismes. La derrota de la dissensió. Itineraris crítics. Barce- lona: 11-27

Farreras, A. 1973 El turisme a Catalunya del 1931 al 1936. Barcelona. Pòrtic.

Frances A. Yates 1974 El arte de la memória. Madrid: Taurus

Goody, J. 1997 Representaciones y contradicciones. La ambivalencia hacia las imágenes, el teatro, la ficción, las reliquias y la sexualidad. Barcelona: Paidos

Goffman, E. 1963 Estigma. La identidad deteriorada. Buenos Aires: Amorrortu

Hacking, I. 1983 Representing and Intervening: intro- ductory topics in the philosophy of natural science. Cambridge

Hughes, G. 1995 “Authenticity in tourism”. Annals of Tourism Research, 22 (4): 781-803

Lagunas, D. 2005 “Turismo, espacio y representación del patrimonio en el sistema mundial”. Dins Santana A, i Prats, Ll. (eds.), El encuentro del turismo con el patrimonio cultural: concepciones teóricas y modelos de aplicación. Sevilla: Asociación Andaluza de Antropología.

Lèvi-Strauss, C. 1969 Tristos tròpics. Barcelona: Anagrama

Luckmann, T. i Berger, P. 1996 [1966] La construcció social de la rea- litat. Un tractat de sociologia del coneixement. Barcelona: Editorial Herder

Prats, LL. 2003 “Presentació del dossier”. Revista d’Etnologia de Catalunya, 22: 8-11

Prats, LL. 1998 “El concepto de patrimonio cultural”. Política y sociedad, 27: 63-76

Pujadas, J. & Comas, D. 1982 “Identitat catalana i símbols cultu- rals”. Ciencia, 15: 28-33

Santana, A. 1997 Antropología y turismo, ¿Nueva hordas, viejas culturas? Barcelona: Ariel.

Santana, A. 2003a “Jugant a ser amfitrions: trobades i impactes en el sistema turístic”. Revista d’Etnologia de Catalunya, 22: 46-53

Santana, A. 2003b “Mirando culturas: la antropología del turismo”. Dins RUBIÓ, A. (ed) Sociología del turismo. Barcelona: Ariel: 103-125

Simonicca, A. 1997 Antropologia del turismo. Strategie di ricerca e contesti etnografici. Roma: editorial Carocci

Sperber, D. 1978 El simbolismo en general. Barcelona: Promoción cultural

Sternberg, E. 1997 "The iconography of the tourism experience." Annals of Tourism Research, 24 (4): 951-969.

Terradas, I. 2000 “La contradicción entre identidad cultural e identificación política”. Demófilo, 33-34: 31-42

Urry, J. 1990 The tourist gaze. Londres: Sage

Urry, J. 1995 Consuming places. Londres: Routledge

Wirth 1988 “El urbanismo como forma de vida”.

En Fernandez Martorell, M. Leer la ciudad. Ensayos de antropología urbana. Barcelona: Icaria: 29-53

Memoria de Turisme de Barcelona 2003 Material promocional editado por Turisme de Barcelona relativo al año 2003, www.barcelonaturisme.com

Published

2006-01-18

How to Cite

Palou Rubio, S. (2006). The Feigned City. Representations and Memories of Tourist Barcelona. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 4(1), 13–28. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2006.04.002