The language of the institutional tourism promotion. A study of the web portal www.spain.info
DOI:
https://doi.org/10.25145/j.pasos.2012.10.058Keywords:
discursive gender, tourism discourse, institutional tourism promotion, corpus linguisticsAbstract
The aim of this study is to determine the principal characteristics of the discursive genre of web portal. Moreover, our proposal is to identify the essential linguistic mechanisms used to promote Spain as a tourist destination, through the application of quantitative and qualitative techniques of analysis to a corpus of 661 promotional documents extracted from the web portal www.spain.info.
Downloads
References
Adam Jean- Michel / Bonhomme, Marc 2000 La argumentación publicitaria: retórica del elogio y de la persuasión. Madrid, Cátedra.
Albaladejo Mayordomo, Tomás 2005 “La comunicación retórica en los sitios web”. En Fernando Garrido (coord.), ¿Hacia qué sociedad del cono- cimiento?, Actas electrónicas del 2º Congreso On Line del Observatorio para la Cibersociedad, Barcelona, Generalitat de Catalunya – Diputació de Barcelona.
Antonioli Corigliano, Magda / Baggio, Rodolfo 2002 Internet & Turismo (Tecnologie per competere). Mi- lán, Egea.
Calvi, Maria Vittoria 2010 “Los géneros discursivos en la lengua del turismo: una propuesta de clasi?cación”. Ibérica, 19.
Cortés Gónzalez, Alfonso 2011 “La publicidad institucional en España. Una década en perspectiva”. Razón y palabra, 75.
El País 1993 Libro de estilo. Madrid, Ediciones El País.
Febas Borra, José Luis 1978 “Semiología del lenguaje turístico: Investigación so- bre los folletos españoles de turismo”. Estudios turísticos, 57-58: 17-204.
Feliu Albadalejo, Ángels 2009 “Los ámbitos de la publicidad institucional”. En Feliu, E. (Ed.), Comunicación. Memoria, historia, modelos (pp. 428-436). Madrid, Edipo.
Fernández, Eduardo 2006 Retórica clásica y publicidad. Logroño, Ediciones Instituto de Estudios Riojanos.
Fuentes Luque, Adrián 2005 La traducción en el sector turístico. Granada, Editorial Atrio.
Fuentes Rodríguez Catalina / Alcaide Lara Esperanza 2002 Mecanismos lingüísticos de la persuasión. Madrid, Arco/Libros.
Fuentes Rodríguez Catalina / Alcaide Lara Esperanza 2007 La argumentación lingüística y sus medios de expresión. Madrid, Arco/Libros.
Fumero, Antonio / Roca Genís 2007 Web 2.0. Fundación Orange, Url: http://fundacionorange.es/areas/25_publicaciones/WEB_DEF_COM- PLETO.pdf (1/02/2012).
García López, Marcial 2001 Publicidad Institucional: el estado anunciante. Má- laga, Universidad de Málaga.
Gullón Palacios, Germán 2010 El sexto sentido: la lectura en la era digital. Vigo, Editorial Academia del Hispanismo.
Jiménez, Miguel Ángel 2008 “Caracterización del género «sitio web corporativo» en español”. En Fernández Sánchez, M. M. / Muñoz Martín, R. (Eds.), Aproximaciones cognitivas al estudio de la traducción y la interpretación (pp. 259-300). Granada, Comares, 259-300.
Labiano, Javier 2004 “Entrevista a Jorge Rubio Navarro, Director de Es- trategia y Tecnología de SEGITUR”. Sociedad de la información, Septiembre 2004.
Madrid Cánovas, Sonia 2000 “Palabra e imagen. Problemas semióticos del texto publicitario”, Revista de Investigación Lingüística, Vol 3, 1: 113-155.
Organización Mundial del Turismo 1999 Promoción de Destinos Turísticos en el Ciberespacio, Retos del Marketing Electrónico. Madrid, Consejo Empresarial de la OMT.
Pike, Steven / Ryan, Chris 2004 “Destination Positioning Analysis Through a Comparison of Cognitive, Affective, and Conative Perceptions”, Journal of Travel Research, vol. 42, 4: 333-342.
Ministerio de la Presidencia 2011 Plan de Publicidad y Comunicación Institucional 2011. Madrid.
Rodríguez Aramberri, Julio 2011 Turismo de masas y modernidad: un enfoque sociológico. Madrid, Centro de Investigaciones Sociológicas.
Rizzo, Maria Virginia / Bordi Alberto 2009 La comunicazione istituzionale sul web (Alla ricerca del sito perfetto). Milán, Il Sole 24 ore.
San Martín Gutiérrez, Héctor / Rodríguez del Bosque Ro- dríguez, Ignacio / Vázquez Casielles, Rodolfo 2005 “Análisis de la imagen en turismo mediante técnicas estructuradas y no estructuradas: implicaciones com- petitivas para los detinos turísticos”. RAE: Revista As- turiana de Economía, 35: 69-91.
Santini, Marina 2007 “Characterizing Genres of Web Pages: Genre Hybridism and Individualization”. En Proceeding of the 40th Hawaii International Conference on System Sciences.
Shepherd, Michael / Watters, Charles 1998, “The Evolution of Cybergenres”. En Proceedings of the 31 Annual Hawaii International Conference on System Science. www.ineedspain.com www.mityc.es www.segittur.es www.spain.info
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I confirm that the work is original (of my/our authorship), and that it will not be submitted to other journals or publications until the final resolution of the review process in PASOS, RTPC.
I authorize the publication of my work by PASOS, PSTN of free and open access in any of the formats that I deem appropriate, for an indefinite period of time and as a non-remunerated collaboration.
Likewise, the author(s) understands that the published work may be linked or deposited on any server or included in other publications (republication), provided that the new place and/or new edition references the original publication and acknowledges the authorship and copyright ownership of PASOS RTPC publications.
Authors understand that a plagiarism-self-plagiarism check will be performed, and the article may be removed at any time from the editorial flow.