Destination management bodies in wine tourism: international success stories

Authors

  • Lola Herrero
  • José Antonio Vidal
  • Alba Fernández Alonso Tourism Innovation Lab (t-Lab)

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2017.15.054

Keywords:

Wine tourism, Destination Management, Organizations, Successful cases in wine tourism, Tourism policy and governance recommendations

Abstract


Wine tourism has developed in Spain at a slower rate than elsewhere, because of a less successful destination management among other reasons. In this framework, it is relevant to identify and analyse successful wine tourism destinations worldwide, as their policy and governance approaches may be inspiring even for destination management organizations and entrepreneurs in Spain. A benchmarking exercise is thus carried out -- taking into consideration cultural and institutional variables as well as geolocation characteristics – for case studies in France, Sonoma County (California, U.S.A.) and Cape Wineland (South Africa). A comparison of best practices there and for wine tourism (enotourism) in Spain permits to enunciate some conclusions and recommendations.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevin – Asociación Española de Ciudades del Vino, 2017. Informe de visitantes a bodegas y museos del vino asociado a las Rutas del Vino de España - Año 2016.

AEE – Asociación Española de Enoturismo, 2017. Disponible en: https://www.enoturismodeespaña.es/web/ [Acceso: 12/02/2017].

AEE – Asociación Española de Enoturismo, 2015. Disponible en https://www.enoturismodeespaña.es/web/text.php?id_section=1467 [Acceso 23/01/2017].

Alebaki, M. y Iakovidou, O. 2011. Market Segmentation in Wine Tourism: A comparison of approaches. An International Multidisciplinary Journal of Tourism. 6(1): 123-140.

Alvira Martín, F. 1986. Cambios en el consumo de bebidas alcohólicas en España. Reis: Revista española de investigaciones sociológicas 34: 111-130.

Birch, S. 2007. Wine Tourism: An efficient and profitable channel of distribution [Conferencia].En Vinexpo Bordeaux. WineTourism: an efficient and profitable channel of distribution. VIinexpo, Bordeaux, 19-6-2007. [Recuperado de nota de prensa accesible en http://www.wine.co.za/news/news. aspx?NEWSID=10322&Source=News].

Cabello, S.A., y Pascual, N. 2015. La construcción del turismo en nuevos destinos: Luces y sombras. El caso de La Rioja (España). Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 24: 30-48.

Carlsen, J. y Charters, S. 2006. Conclusion: The future of wine tourism research, management and marketing. En J. Carlsen y S. Charters (Eds.) Global Wine Tourism: Research Management and Marketing, London: CABI Publishing.

Charters, S. y Carlsen, J. 2006. Introduction. En J. Carlsen y S. Charters (Eds.) Global Wine Tourism: Research Management and Marketing, London: CABI Publishing.

Christou, E. y Nella, A. 2012. Web 2.0 and Networks in Wine Tourism: The Case Studies of greatwinecapitals.com and wineandhospitalitynetwork. com. En Sigala, M., Christou, E. y Gretzel, U. (Eds.) (2012), Social Media in Travel, Tourism and Hospitality: Theory, Practice and Cases. Surrey: Ashgate Publishing.

Cosa, M. 2010. Gestión y estructura organizativa de las Destination Management Organizations: Un enfoque económico-empresarial. Universidad de Bari, Italia

Destination Marketing Association International 2015. How Sonoma County Changed Destination Marketing. [Blog, 07-08-2015. Recuperado de http:// www.destinationmarketing.org/blog/how-sonoma-county-changed-destination-marketing].

Destinate News 2016. Wine Tourism to take center stage in the marketing of South Africa. [Blog. Recuperado el 19 de julio de 2016 de http://www.destinate.co.za/blog/entry/wine-tourism-to-take-center-stage-in-the- -marketing-of-south-africa#.WMpXTTvhDIV].

Díaz Armas, R.J. 2008. Potencialidad e integración del “turismo del vino” en un destino de sol y playa: El caso de Tenerife, Pasos - Revista de Turismo y Patrimonio Cultural 6(2): 199-212.

Domenach, Audrey 2016. Les chiffres-clés du marché de l’oenotourisme en France. Viti Leaders/Mon Viti, 23/02/2016. [Recuperado de https://www.mon-viti.com/articles/commercialisation/les-chiffres-cles-du-marche- -de-loenotourisme-en-france].

Elías Pastor, L. V. 2006. El turismo del vino. Otra experiencia del ocio. Bilbao, Universidad de Deusto.

Fayos-Solà, E., Alvarez, M. D. y Cooper, C. (Eds.) 2014. Tourism as an Instrument for Development: A Theoretical and Practical Study, Londres, R.U. Emerald Group Publishing Limited. Fayos-Solà, E., Ruhanen, L., de Bruyn, C., Muñoz, A., Fuentes, L. y Fernández, A. 2012a. Conclusion: Understanding and Enacting the Strategic Role of Tourism. En E. Fayos-Solà, J. Matos de Silva, y J. Jafari (Eds.) Knowledge Management in Tourism: Policy and Governance Applications, pp.317-27. Londres, R.U.: Emerald Group Publishing Limited.

Fayos-Solà, E., Fuentes Moraleda, L. y Muñoz-Mazón, A. 2012. Elaborando un plan de política turística: consideraciones metodológicas. Papers de Turisme 51: 41-65.

Fayos-Solà, E. García, P. y Moreda, A. 2002. A Modest Proposal on the Tourism Policy and Destination Management Research Programme. UNWTO TedQual 5: 21-25.

FEV - Federación Española del Vino (2017), Memoria 2016, FEV.

Fraser, R. A. y Alonso, A. 2006. Do Tourism and Wine Always Fit Together? A Consideration of Business Motivations. En Carlsen, J. y Charters, S. (Eds.) 2008. Global Wine Tourism: Research, Management and Marketing (pp.19-26), Cambridge: Cabi International.

Gatti, S., Giraud-Héraud, E., y Mili, S. (Eds.) 2003. Wine in the Old World, Franco Angeli, Milano, Italy.

Herrero, M. D. 2014. Diseño y desarrollo de un sistema de Gestión de Calidad para MIPYMES turísticas Centroamericanas (Tesis de doctorado). Universidad Rey Juan Carlos, Madrid (España).

INE – Instituto Nacional de Estadística de España 2017. Encuesta de Turismo de Residentes (ETR/FAMILITUR) 2016 http://www.ine.es/daco/daco42/etr/ etr0416.pdf [Acceso 29/03/2017].

INE – Instituto Nacional de Estadística de España 2017. Estadística de Movimientos Turísticos en Fronteras (FRONTUR) 2016 http://www.ine.es/daco/ daco42/frontur/frontur1216.pdf [Acceso 31/01/2017].

López-Guzmán, T. J., Rodríguez-García, J. y Vieira-Rodríguez, A. 2013. Revisión de la literatura científica sobre enoturismo en España. Cuadernos de Turismo 32(1):171-188.

López-Guzmán, T. J. y Sánchez, S. Mª. 2008. La creación de productos turísticos utilizando rutas enológicas. Pasos - Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 6 (2): 159-171.

López Sánchez, J. A. 2010. Posibilidades de desarrollo del enoturismo en la Denominación de origen Jerez-Xerry-Sherry y Manzanilla de Sanlúcar de Barrameda y Vinagre de Jerez. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles 53: 21-41.

Loubser, S. 2004. Wine tourism needs holistic approach. Wineland, Bussines and Marketing.1, jun. 2004. [Recuperado de http://www.wineland.co.za/wine-tourism-needs-holistic-approach/].

Maduro, A. V., Guerreiro, A., Oliveira, A. 2015. O turismo industrial como potenciador do desenvolvimento local – estudo de caso do Museu do Vinho de Alcobaça em Portugal. Pasos - Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 13 (5), 1129-1143.

Morgenthal, A. 2015. Round table discussion: wine tourism strategy. En Bonet, J.L. (Ponente).Wine Tourism Strategy. Conferencia llevada a cabo en el congreso Wine Tourism, a strategy for everyone, Logroño, 9-10 noviembre 2015.

Muñoz-Mazón, A. y Velasco, M. 2015. Colaboración y gobernanza para el desarrollo turístico. Aranjuez como estudio de caso. Cuadernos de Turismo, 35: 311-334.

Observatorio sobre el Turismo del Vino de la Associazione Nazionale Città del Vino 2017. Disponible en http://www.cittadelvino.it/articolo.php?id=MjMwMQ== [Acceso 12/02/2017].

OEMV - Observatorio Español del Mercado del Vino 2017ª. Informe: Balance vitivinícola. Campaña 2015/2016, Madrid: OEMV.

OEMV - Observatorio Español del Mercado del Vino 2017b. Informe: Superficie de viñedo en España 2016, Madrid: OEMV.

OEMV - Observatorio Español del Mercado del Vino 2017. Informe: Número de bodegas en España – 01.01.2017, Madrid: OEMV.

OIV - International Organisation of Vine and Wine 2017. 2017 World Vitiviniculture Situation OIV Statistical Report on World Vitiviniculture, Paris: OIV.

OMT - Organización Mundial del Turismo 2016. Georgia Declaration on Wine Tourism, Madrid: OMT.

OMT - Organización Mundial del Turismo 2016b. Prototipo de turismo enológico de la OMT. UNWTO Wine Tourism Prototipe. Madrid: OMT.

OMT - Organización Mundial del Turismo 2007. A Practical Guide to Tourism Destination Management. Madrid: OMT.

Ramis Hernández, A. 2010. Turismo y vino en el mundo. El caso de bodegas Enrique Mendoza (Proyecto Fin de Máster). Universidad de Alicante, España. [Disponible en web http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/15168/1/ Turismo%20y%20vino%20en%20el%20mundo_Ramis.pdf].

Recevin (Red Europea de Ciudades del Vino) 2006. Vademecum del Enoturismo Europeo [ProyectoVINTUR-El espacio europeo del enoturismo] Recuperado de [http://www.recevin.net/userfiles/file/VINTUR/VADEMECUM%20ENOTURISMO%20 EUROPEO%20ES.pdf].

Saraceno, E. 2007. Políticas rurales de la Unión Europea y proyectos territoriales de identidad cultural. Revista Opera 7: 167-189.

Secretaria de Estado de Comercio, Turismo y de la Pequeña y Mediana Empresa 1999. Plan Integral de Calidad del Turismo Español (2000-2006). Ministerio de Economía y Hacienda. <http://www.mcx.es/turismo/picte2000> [Acceso: 12/12/2016].

Sheehan, L., Vargas-Sánchez, A., Presenza, A. y Abbate, T. 2016. The Use of Intelligence in Tourism Destination Management: An Emerging Role for DMOs. International Journal of Tourism Reseach, 18 (6): 549–557.

Sigala, M., Christou, E. y Gretzel, U. (Eds.) 2012. Social Media in Travel, Tourism and Hospitality: Theory, Practice and Cases. Surrey: Ashgate Publishing.

Sonoma County Tourism 2016. About Sonoma County Tourism. Recuperado de http://www.sonomacounty.com/about-sonoma- -county-tourism [Acceso el 20-02-2017].

Sonoma Wine Grape 2015. Super Bowl 50 Host Committee Partnership. Recuperado de www.sonomawinegrape.org: http:// www.sonomawinegrape.org/SuperBowl50

Vázquez de la Torre, G.M. y Melián, A. 2008. Rutas turísticas enológicas y desarrollo rural. El caso estudio de la denominación de origen Montilla-Moriles en la Provincia de Córdoba. Papeles de Geografía 47-48: 159-170.

VFW (Visit French Wine) 2017. Wine Tourism in France in 2016, VFW. Acceso https://www.visitfrenchwine.com/en/product/ wine-tourism-france-numbers el 20-02-2017.

Viator Blog: tours and activities around the world. 2013. Top 10 Wine Destinations Around the World. [Blog. Recuperado de http://www.huffingtonpost. com/viator/top-10-wine-destinations_b_3876855.html].

Williams, P. W., Graham, K. y Mathias L. 2006. Land Use Policy and Wine Tourism Development in North America’s Pacific Northwest. En J. Carlsen y S. Charters (Eds.) Global Wine Tourism: Research Management and Marketing, London: CABI Publishing.

WOSA - Wines of South Africa 2015. Cape Wine [International wine trade show]. 15-17 septiembre, 2015. Cape Town International Convention Centre. Ciudad del Cabo. [Acceso en http://www.capewine2015.com/ el 20-02-2017].

Published

2017-10-24

How to Cite

Herrero, L., Vidal, J. A., & Fernández Alonso, A. (2017). Destination management bodies in wine tourism: international success stories. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 15(4), 793–805. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2017.15.054

Issue

Section

Articles

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
55
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)