"Gaucho Land" or "Gaucholandia"? Authenticity in San Antonio de Areco (Argentina)

Authors

  • Cecilia Pérez Winter

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2016.14.086

Keywords:

San antonio de Areco, Gaucho, Authenticity, Tradition

Abstract

Among the works that aim to investigate the question of authenticity, three perspectives can be distinguished. Firstly, there are those studies that prioritize its significance in terms of the tourist experience; secondly, those that take into account the context of use by the different actors involved in tourism practice; and finally, those that analyze authenticity as a quality that can be acquired after some time. In this article, it is interesting to define authenticity as a process of social construction. In the process of heritage and tourism valuation, different actors participate and negotiate the characteristics or requirements that a certain element or site may have in order to be considered authentic. The analysis of the case of San Antonio de Areco, province of Buenos Aires, Argentina, will allow us to analyze how authenticity is constructed and used discursively and materially, through time, by different social actors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Béjar, María. 1992. “Altares y banderas en una educación popular. La propuesta del gobierno de Manuel Fresco en la provincia de Buenos Aires, 1936-1940”. Estudios Investigaciones 12: 83-130.

Bertoncello, Rodolfo. 2006. “Turismo, territorio y sociedad. El “mapa turístico de la Argentina””. En: Geraiges de Lemos, Arroyo y Silveira, Laura. (Eds.), América Latina: ciudades, campo e turismo (pp. 317-336). Buenos Aires: CLACSO-USP.

Bertoncello, Rodolfo, Castro, Hortencia y Zusman, Perla. 2003. “Turismo y patrimonio: una relación puesta en cuestión”. En Bertoncello, Rodolfo y Fani, Ana (Eds.), Procesos Territoriales en Argentina y Brasil (pp. 277-291). Buenos Aires: Instituto de Geografía.

Blache, Martha. 1979. “Dos aspectos de la tradición en San Antonio de Areco”. Folklore americano 27:163-194.

Blasco, María. 2013. “El peregrinar del gaucho: del Museo de Luján al Parque Criollo y Museo Gauchesco de San Antonio de Areco”. Quinto Sol 17 (1): 1-22.

Bourdieu, Pierre. 1972. “The economics of linguistic Exchanges”. Social Sciences Information 16 (6): 645-668.

Bruner, Edward. 1994. “Abraham Lincoln as Authentic Reproduction: A Critique of Postmodernism”. American Anthropologist, 96 (2): 397-415.

Bruner, Edward. 2001. “The Maasai and the Lion King: authenticity, nationalism, and globalization in African tourism”. American Ethnologist 28(4): 881-908.

Chamosa, Oscar. 2012. Breve historia del folclore argentino. 1920-1970: identidad, política y nación. Buenos Aires: Edhasa.

Chhabra, Deepack, Healy, Robert y Sills, Erin. 2003. “Staged authenticity and heritage tourism”. Annals of Tourism Research 30 (3): 702–719.

Choay, Fraçoise. 2001. A alegoría do Patrimônio. San Pablo: Unesp.

Cohen, Erik 1988. “Authenticity and commoditization in tourism”. Annals of Tourism Research 15: 371-386.

Félix Castells, Eduardo. 2010. “El patrimonio en cuestión. Lo tangible y lo intangible en el patrimonio de una ciudad histórica”. En: Hernández López, Juan, Rotman, Mónica y González de Castells, Alicia (Eds.), Patrimonio y cultura en América Latina: Nuevas vinculaciones con el estado, el mercado y el turismo y sus perspectivas actuales (pp. 35-58). Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

Handler, Richard. 1986. “Authenticity”. Anthropology today 2 (1): 2-4.

Harvey, David. 2007. “El arte de la renta: la globalización y la mercantilización de la cultura”. En: Harvey, David. (Ed), Espacios del capital. Hacia una Geografía crítica (pp. 417- 445). Madrid: Akal.

Hughes, George. 1995. “Authenticity in tourism”. Annals of Tourism Research 22 (4): 781-803.

INDEC. 2010. Censo 2010. Instituto Nacional de Estadística y Censos Censo Nacional de Población y Viviendas. Disponible en: http://www.censo2010.indec.gov.ar/.

Lecot, Alberto. 1967. Parque Criollo y Museo Gauchesco “Ricardo Güiraldes” de San Antonio de Areco. Historia de su fundación. La Plata: Dirección de Museos, Monumentos y Lugares Históricos.

MacCannell, Dean. 1973. “Staged Authenticity: Arrangements of Social Space in Tourist Settings”. American Journal of Sociology 79 (3): 589-603.

Montaldo, Graciela. 1993. De pronto, el campo. Literatura argentina y tradición rural. Buenos Aires: Viterbo.

Autor. 2013. “Patrimonio, turismo y los discursos de autenticidad en Capilla del Señor, Exaltación de la Cruz”. Revista Estudios y perspectivas en Turismo 22 (4): 785-804.

Autor. 2014. “El legado Güiraldeano en San Antonio de Areco”. Actas XI Congreso Argentino de Antropología Social. Disponible en: http://www.11caas.org/conf-cientifica/ comunicacionesActasEvento.php.

Prats, Lorenç. 2006. “La mercantilización del patrimonio: entre la economía turística y las representaciones identitarias”. PH Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico 58: 72-80.

Reisigner, Yvette y Steiner, Carol. 2006. “Reconceptualizing object authenticity”. Annals of Tourism Research 33 (1): 65–86.

Rockwell, Elsie. 2009. La experiencia etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós.

Sánchez Fernández, Antonio. 2013. “Patrimonio auténtico, turismo auténtico. Influencia de la cultura postmoderna en el concepto de Restauración”. Pasos 11 (4): 603-614.

Silverman, Helaine. (Ed.). 2011. Contested Cultural Heritage. Religion, Nationalism, Erasure, and Exclusion in a Global World. New York: Springer.

Spooner, Brian. 1986. “Tejedores y comerciantes: La autenticidad de una alfombra oriental”. En: Appadurai, Arjun. (Ed), La vida social de las cosas. Perspectiva cultural de las mercancías (pp.243-294). México: Grijalbo.

Wang, Ning. 1999. “Rethinking authenticity in tourism experience”. Annals of Tourism Research 26 (2): 349-370.

Zusman, Perla. 2012. “La Revista Geográfica Americana en la década de 1930: entre el modelo de la National Geographic y la invención de los paisajes argentinos orientados a la práctica turística”. Revista Registros 9: 81-96.

Published

2016-10-22

How to Cite

Pérez Winter, C. (2016). "Gaucho Land" or "Gaucholandia"? Authenticity in San Antonio de Areco (Argentina). PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 14(5), 1281–1296. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2016.14.086

Issue

Section

Articles

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
813
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)