The 2030 Agenda at the World Tourism Organization: communicating sustainability
DOI:
https://doi.org/10.25145/j.pasos.2024.22.018Keywords:
International Communication, 2030 Agenda, World Tourism Organization (UNWTO), Tourism, SustainabilityAbstract
Tourism is an international asset that generates incomes that place it among the main economic activities of many countries. There is growing concern about the sustainability of tourism. The World Tourism Organization (UNWTO) is the international reference organization in charge of aligning this economic sector with the 2030 Agenda for Sustainable Development. This research has focused on showing how the UNWTO follows the 2030 Agenda in the design of its campaigns. Through the review of academic sources, UNWTO campaigns and the semi-structured interview conducted with its communication director, the type of communication for social change that the institution carries out to promote sustainable tourism has been identified. The UNWTO has made a great effort to communicate the 2030 Agenda as its effective roadmap, despite not giving the task as concluded. The communication designed and implemented is a tool for sustainable development.
Downloads
References
Arrufat Martín, S. (2024). Marketing y neuromarketing aplicados al sector empresarial y financiero como objeto del campo académico de la comunicación en España: una aproximación a su estudio desde los libros como fuentes bibliográficas. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 29. https://doi.org/10.35742/rcci.2024.29.e291
Barrio-Fraile, E., Barbeito-Veloso, M. L., Fajula-Payet, A., Perona-Páez, J. J. y Enrique-Jiménez, A. M. (2023). Uso del podcast corporativo como herramienta de comunicación de los ODS en el sector bancario español. Revista Latina de Comunicación Social, 81, 97-122. https://doi.org/10.4185/rlcs-2023-2011
Benítez-Coll, L. y Barrio-Menoyo, E. (2021). La medición de las estrategias de marketing experiencial para la generación millennial en el sector hotelero Leisure español. Vivat Academia, 154, 343-360. https://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1355
Bernabé Fraguas, J. (2021) Las redes sociales como herramienta para comunicar los derechos humanos. Caso de estudio: Amnistía Internacional. JANUS.NET e-journal of International Relations - Dossiê temático Relações Internacionais e Redes Sociais, 12(1), 66-83. https://doi.org/10.26619/1647-7251.DT21.5
Caldevilla-Domínguez, D., García-García, E. y Barrientos-Báez, A. (2019). La importancia del turismo cultural como medio de dignificación del turista y de la industria. Mediaciones Sociales, 18, 59-69. https://doi.org/10.5209/meso.65117
Caldevilla-Domínguez, D., Barrientos-Báez, A., Pérez-García, A. y Gallego-Jiménez, M. G. (2021). El uso de las redes sociales y su relación con la decisión de compra del turista. Vivat Academia, 154, 443-458. https://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1360
Calduch Cervera, R. (2014) Métodos y Técnicas de Investigación Internacional. Universidad Complutense de Madrid. https://acortar.link/NtfUYS
Cruz Maceín, J. L. y González Azcárete, M. (2020) La conceptualización del desarrollo sostenible en el marco de la Agenda 2030. Revista Española de Desarrollo y Cooperación, 46, 39-45. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7797771
González-Infante, M. A., Díaz-Pompa, F., Serrano-Leyva, B. y González-Montero, G. (2021). Mapping sustainable tourism through scientific publications: Progress towards the 2030 agenda. Revista Interamericana de Ambiente y Turismo, 17(2), 167-178. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-235X2021000200167
Gumucio-Dagron, A., (2011). Comunicación para el cambio social: clave del desarrollo participativo. Signo y Pensamiento, 30(58), 26-39. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86020038002
Hueso Romero, J. J. (2022). Creación de una red neuronal artificial para predecir el comportamiento de las plataformas MOOC sobre la agenda 2030 y los objetivos para el desarrollo sostenible. Vivat Academia, 155, 61-89. https://doi.org/10.15178/va.2022.155.e1386
León Ramírez, F., Fajardo Chalén, S. y Polet Dick Zambrano, N. (2021). Análisis y manejo del contenido de información turística en medios digitales del cantón General Villamil Playas en tiempos de covid-19. Historia y Comunicación Social, 26(Especial), 95-106. https://doi.org/10.5209/hics.74245
López-Carrión, A. E. y Martí-Sánchez, M. (2023). Análisis de la cobertura y del discurso de los Objetivos de Desarrollo Sostenible y la Agenda 2030 en la prensa digital española (2015-2022). Revista Latina de Comunicación Social, 82, 1-21. https://doi.org/10.4185/rlcs-2024-2057
Martín Martín, V., Galmes Cerezo, M. y Retamosa Ferreiro, M. (2023). La comunicación experiencial como estrategia creativa para promocionar los eventos turísticos españoles. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 28, 77-98. https://doi.org/10.35742/rcci.2023.28.e283
Monsalve-Peláez, M., Tovar-Meléndez, A. y Salazar-Araújo, E. (2023). Revisión Documental sobre el Turismo Sostenible en el Marco de los ODS. Journal of Tourism & Development, 40, 137-153. https://doi.org/10.34624/rtd.v40i0.31483
Moral-Moral, M. (2021). La aplicación del neuromarketing al ámbito del turismo: una revisión bibliográfica. Vivat Academia, 154, 429-442. https://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1359
Organización Mundial del Turismo (2020). Apoyo al empleo y a la economía a través de los viajes y el turismo. https://acortar.link/enUeO1
Organización Mundial del Turismo (2023a). Dashboard de datos turísticos de la OMT. https://acortar.link/Ux8Wk5
Organización Mundial del Turismo (2023b). El turismo en la Agenda 2030.
https://www.unwto.org/es/turismo-agenda-2030
Organización Mundial del Turismo (2023c). Reiniciar el Turismo.
https://www.unwto.org/es/news/reiniciar-turismo
Organización Mundial del Turismo (2023d). #Viajamañana.
https://www.unwto.org/es/viaja-manana
Organización Naciones Unidas (2015). La Asamblea General adopta la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://acortar.link/hA4UFR
Parra-López, E., Barrientos-Báez, A. y Martínez-González, J. A. (2020). La transformación digital del turismo. Revista de Occidente, 464. 52-66. https://acortar.link/w63Yin
Pastor-Marín, F. M., Cabrera González, M. A. y Paniagua-Rojano, F. J. (2021). La comunicación de los grandes destinos urbanos internacionales en Twitter. Vivat Academia, 154, 13-36. https://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1262
Quintana-Gómez, Á., Barrientos-Báez, A. y Vargas-Delgado, J. J. (2020). Atracción de turistas a través de las redes sociales. En S. Liberal Ormaechea y L. Mañas Viniegra (Eds.), Las redes sociales como herramienta de comunicación persuasiva. Mc GrawHill.
Reuters Institute for the Study of Journalism (2023). Digital News Report 2023. https://acortar.link/JBHtWS
Rodríguez-Hidalgo, A. B., Tamayo Salcedo, A. L. y Castro-Ricalde, D. (2023). Marketing de Influencers en el turismo: Una revisión sistemática de literatura. Revista de Comunicación de la SEECI, 56, 99-125. https://doi.org/10.15198/seeci.2023.56.e809
Santos, X. M. (2020). Posibles impactos de la crisis generada por la COVID-19 sobre el Camino de Santiago. En M. Simancas Cruz, R. Hernández Martín y N. Padrón Fumero, Turismo pos-covid-19. Reflexiones, retos y oportunidades (pp. 571-579). Cátedra de Turismo Caja Canarias-Ashotel. Universidad de La Laguna. https://doi.org/10.25145/b.Turismopos-COVID-19.2020
Suárez Rosa, S. y Fumero González, E. (2020). La hora del turismo sostenible y las personas. En M. R. Simancas Cruz, R. Hernández Martín, y N. Padrón Fumero, Turismo pos-covid-19: Reflexiones, retos y oportunidades (pp. 283-291). Cátedra de Turismo Caja Canarias-Ashotel de la Universidad de La Laguna. https://doi.org/10.25145/b.Turismopos-COVID-19.2020
Torres Tricárico, L. (2023). Espacios comunicadores de colectivización para la colaboración en alojamiento rural en Brasil. Revista de Comunicación de la SEECI, 56, 126-148. https://doi.org/10.15198/seeci.2023.56.e818
United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD) (2021). Trade and development. Report 2021. From recovery to resilience: the development dimension. Overview. https://acortar.link/XRteis
Velasco González, M. (2020). Políticas turísticas ante una pandemia. En M. Simancas Cruz, R. Hernández Martín y N. Padrón Fumero, Turismo pos-covid-19. Reflexiones, retos y oportunidades (pp. 134-145). Cátedra de Turismo Caja Canarias-Ashotel. Universidad de La Laguna. https://doi.org/10.25145/b.Turismopos-COVID-19.2020
Yildiz, S., Kutlu, D. y Yildiz, R. (2023). El efecto de la nomofobia en el ciberloafing entre los empleados de las empresas turísticas. Vivat Academia, 156, 173-198. https://doi.org/10.15178/va.2023.156.e1465
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Javier Bernabé Fraguas, Elisa García Lerena
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
I confirm that the work is original (of my/our authorship), and that it will not be submitted to other journals or publications until the final resolution of the review process in PASOS, RTPC.
I authorize the publication of my work by PASOS, PSTN of free and open access in any of the formats that I deem appropriate, for an indefinite period of time and as a non-remunerated collaboration.
Likewise, the author(s) understands that the published work may be linked or deposited on any server or included in other publications (republication), provided that the new place and/or new edition references the original publication and acknowledges the authorship and copyright ownership of PASOS RTPC publications.
Authors understand that a plagiarism-self-plagiarism check will be performed, and the article may be removed at any time from the editorial flow.