Analysys of El Último Tren (Corazón de Fuego)

Authors

  • Bruno Arteaga Robinson

Keywords:

Cultural Heritage, Uruguay, development

Abstract

The present document is an analysis of the film The Last Train directed by Diego Arsuaga with a script written by himself in collaboration with Fernando León de Aranoa; the story, which was written by Andrea Pollio and Andrés Scarnone is brought to the screen with the photography of Hans Burmann and set to music by Hugo Jasa.

The perspective of analysis is briefly cinematic although the aim is mainly to identify the cultural aspects involved. The set of documents used for this analysis brings together discursive arguments around the link between the preservation of cultural heritage and the somewhat antagonistic role of the issue of economic development posed by the paradigm of globalization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asociación Uruguaya Amigos del Riel. Mon­tevideo, Uruguay. Recuperado el 15 de enero de 2014: http://www.trenesavapor.com/index.html

Bienes protegidos. Patrimonio Uruguay. Comisión del Patrimonio Cultural de la Nación. Montevideo, Uruguay. S. f. Recuperado el 15 de enero de 2014: http://www.patrimoniouru­guay.gub.uy/innovaportal/v/33491/35/mecweb/ piezas_artisticas?breadid=null&3colid=33490

Bienes impedidos de salir del país. Patrimonio Uruguay. Comisión del Patrimonio Cultural de la Nación. Montevideo, Uruguay. S. f. Recuperado el 15 de enero de 2014: http://www.patrimoniou­ruguay.gub.uy/innovaportal/v/33491/35/mecweb/ piezas_artisticas?breadid=null&3colid=33490

Faulkner S. Literary Adaptations in Spanish Cinema. Boydell & Brewer Ltd. (pp. 64)

Historia. Administración de Ferrocarriles del Estado, Uruguay, s. f. Recuperado el 15 de enero de 2014, de http://www.afe.com.uy/ contenidos/historia.htm

Huellas de la Represión. Identificación de cen­tros de detención del autoritarismo y la dictadura (1968-1985). Investigación. Centro de Fotografía de Montevideo, Uruguay. Recuperado el 16 de enero de 2014 en: http://cdf.montevideo.gub.uy/investi­gaciones/huellas-de-la-represion/identificacion-de­-centros-de-detencion-del-autoritarismo-y

Jasa, Hugo (s. f.) Labiografía.com. HGM Network S. L., 2000-2014. Recuperado el 15 de enero de 2014: http://www.labiografia.com/ ver_biografia.php?id=29404

La capacidad de gestión cultural. Agenda Iberoamericana de la Cultura. Antecedentes y perspectivas de la cooperación cultural en Iberoamérica. 18 y 19 de julio. Santiago de Chile.

Listur J. M. Entrevista a la Presidenta de la Comisión del Patrimonio Cultural de la Nación, Ing. María Simon. Patrimonio. Comisión del patrimonio cultural de la nación. Ministerio de educación y cultura. Núm. 1 (pp. 6 – 17). Uruguay.

Moneta, C. J. Identidades y políticas cultu­rales en procesos de globalización e integración regional. En N. García & C. J. Moneta (Coords.), Las industrias culturales en la integración latinoamericana (pp. 21-34). México: Grijalbo.

Patrimonio. Comisión del patrimonio cultural de la nación. Ministerio de educación y cultura. Núm. 1. Uruguay.

Published

2014-07-31

How to Cite

Arteaga Robinson, B. (2014). Analysys of El Último Tren (Corazón de Fuego). PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 17(4), 927–934. Retrieved from https://ojsull.webs.ull.es/index.php/Revista/article/view/400

Issue

Section

Reseñas de Publicaciones