Characteristics of web pages related to community tourism in American countries. An approach using content analysis and thematic mapping methodologies

Authors

  • Enrique Armando Cabanilla Universidad Nacional del Sur
  • Jorge O. Gentili

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2015.13.011

Keywords:

Community tourism, tourism and Internet, content analysis, experiential tourism, rural tourism

Abstract

The aim for the present research is to evaluate objective features of Internet pages which have information related to provision of community tourism services in countries of the American continent. Whereas current web presence is a must-have feature for any tourism service provider, whose objective is to have a minimum visibility for its potential customer contact, this study reflects what was found in the pages related to community tourism about their performance and utility for tourists. This article is the result of a review, with basic indicators, resulting from the application of the methodology of content analysis together with express service request to each website that relates to community tourism. It shows great territorial advance about community tourism, but also not very encouraging indicators of response and quality of the pages tested.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bartholo, R. Sansolo, D. Bursztyn, I. 2008. Turismo de Base Comunitária diversidade de olhares e experiências brasileiras. Editorial Letra e Imagem, Brasil.

Borman, R. 2008. Ecotourism and Conservation: the Cofan Experience. Ecotourism and Conservation in the Americas, CABI, Reino Unido. Buades, J. Cañada, E. Gascón, J. 2012. El turismo en el inicio del milenio: una lectura crítica a tres voces. Foro Turismo Responsable, España.

Buhalis, D. Zoge, M. 2007. The Strategic Impact of the Internet on the Tourism Industry. ENTER, (pp. 481-492), Springer Open Books, Reino Unido

Buhalis, D. Leung, D. Law, R. 2011. 13 eTourism: Critical Information and Communication Technologies for Tourism Destinations. Tourism Destination Marketing and Management: Collaborative Stratagies, (pp. 205-224), CABI. Londres, Reino Unido.

Bustos, C., Cruz, M., Yufla, C. 2013. Turismo comunitario y patrimonio en el desierto de Atacama. Revista America Patrimonio, Chile.

Bursztyn, I. Bartholo, R. 2012. O processo de comercialização do turismo de base comunitária no Brasil: desafios, potencialidades e perspectivas. Sustentabilidade em Debate, V. 3, n. 1, p. 97-116, Brasília, Brasil.

Braun, J. 2008. Community-based Tourism in Northern Honduras: Opportunities and Barriers. Thesis degree of Honors in Environmental Studies in the Faculty of Environment, Earth and Resources, University of Manitoba, Canadá.

Autor. 2004. El Turismo Comunitario en Ecuador Situación y Tendencias Actuales. Universidad de Especialidades Turísticas, Quito, Ecuador

Autores. 2013. Directorio de páginas de la Internet con referencia a turismo comunitario. http://www.academia.edu/4666541/DIRECTORIO_DE_PAGINAS_DE_INTERNET_CON_REFERENCIA_A_TURISMO_COMUNITARIO. Departamento de Geografía y Turismo, Programa Doctorado en Geografía. Universidad Nacional del Sur, Documento de trabajo, Revisado octubre 2013.

Cadena, G. Cabrera, E. 2012. Turismo Comunitario ¿desarrollo u utopía? Caso la Esperanza. Revista Kalpana, Quito, Ecuador

Cañada, E. 2011. Comunicación masiva para el Turismo Rural Comunitario (ACTUAR, Costa Rica). Opiniones en desarrollo, Programa Educación y Comunicación para el Desarrollo, ALBASUD, España.

Cox, R. 2009. Turismo indígena y comunitario en Bolivia Un instrumento para el desarrollo socio-económico e intercultural. Plural editores, La Paz, Bolivia.

Di Placido, A. 2010. Interactividad usuario-usuario y redes sociales online en el sector turístico. Análisis de las páginas web turísticas oficiales de las administraciones andaluzas. Departamento de Periodismo, Universidad de Málaga. VIII Congreso Turismo y Tecnologías de la Información y las Comunicaciones-Turitec, España.

Enríquez, F. Blanco, R. 2002. El ecoturismo como estrategia de desarrollo rural en América Latina: caso de la aldea indígena Plan Grande Quehueche (Izabal, Guatemala). Espacio, Tiempo y Forma, Serie VI, Geografía, t. 15, 2002, págs. 109-127, España.

Estévez, J. 2012. Las Páginas Web De Los Países De América Latina: Una Aproximación A La Web 2.0 En Los Destinos Turísticos Latinoamericanos. Turismo y Desarrollo Local, TURyDES, Vol. 5 Issue 13, p1-19. 19p, Universidad de Málaga, España.

Federación Plurinacional de Turismo Comunitario en Ecuador FEPTCE. 2004. Proyecto de Expansión. Promoción, Difusión y Comercialización del Turismo Comunitario del Ecuador. FEPTCE – IICD, Quito, Ecuador.

Harb, A. Saavedra, C. Navi, A. Capiona, G. Navi, Z. Fleck, L. 2007. El efecto Chalalán: Un ejercicio de valoración económica para una empresa comunitaria. Conservation Strategy Fund, La Paz, Bolivia.

Hays, S., Page, S. Buhalis, D. 2013. Social media as a destination marketing tool: its use by national tourism organisations. Current Issues in Tourism, Volume 16, Issue 3. pp 211-239, Reino Unido.

Höckert, E. 2009. Sociocultural Sustainability of Rural Community-Based Tourism. Case Study of Local Participation in Fair Trade Coff ee Trail, Nicaragua. Lapland University Press, Finlandia.

Instituto Guatemalteco de Turismo INGUAT. 2006. Estadísticas Turismo Comunitario. INGUAT, Ciudad de Guatemala, Guatemala.

Ministerio de Turismo de Perú. 2013. Programa de turismo comunitario. http://peru-turismorural.com/mincetur/ Revisado octubre 2013.

Ministerio de Turismo de Argentina. 2013. Red Argentina de Turismo Rural Comunitario. RATURC. http://raturc.desarrolloturistico.gov.ar/institucional Revisado octubre 2013

Morgado, H. 2006. Turismo comunitario: una nueva alternativa de desarrollo indígena. AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana, V1, p249–264, España.

Neuhofer, B. Dimitrios, B. 2012. Understanding and managing technology-enabled enhanced tourist experiences. Proceedings of the 2nd Conference on Hospitality and Tourism Marketing & Management. 6P. ISBN 978-960-287-139-3. Corfu, Greece

Organización Internacional del Trabajo. 2001. Declaración de Otavalo sobre Turismo Comunitario sostenible, competitivo y con identidad cultural. 2 p. Otavalo, Ecuador.

Organización Internacional del Trabajo. 2003. Declaración de San José sobre turismo rural comunitario. 3 p. San José, Costa Rica.

Porta, L. Silva, M. 2003. La investigación cualitativa: El análisis de contenido en la investigación educativa. Red Nacional Argentina de Documentación e Información Educativa, 17 p, Mar del Plata, Argentina.

Sánchez, E. Navarro, D. Talaya, Á. 2008. Evaluación de la eficacia de las páginas web: un análisis de contenido de las principales compañías aéreas. Universidad, Sociedad y Mercados Globales, Asociación Española de Dirección y Economía de la Empresa (AEDEM), ISBN 978-84-691-5667-4, pp. 279-293, España.

Secretaria de Medio Ambiente y Recursos Naturales SEMARNAT. 2006. Introducción al ecoturismo comunitario. SEMARNAT, México.

Smith, R. 2003. Manual de ecoturismo para la Amazonía ecuatoriana. Ediciones Abya-Yala, Quito, Ecuador.

Skewes, J. Zuñiga, C. Vera, M. 2012. Turismo comunitario o de base comunitaria: una experiencia alternativa de hospitalidad vivida en el mundo mapuche. Tralcao sur de Chile. CULTUR, Revista de Cultura e Turismo, Brasil

The Caribbean Tourism Organization CTO. 2006. Competing with the Best: Good Practices in Community Based Tourism in the Caribbean. Organisatio. The Caribbean Tourism Organization CTO, St. Michael, Barbados

World Wildlife Foundation. WWF 2011. Estudios de Mercado: la demanda del turismo comunitario. Encuentro Nacional de Turismo Comunitario, Valle de Elicura. Chile.

Zorn, E. Farthing, L. 2007. Communitarian tourism hosts and mediators in Peru. Annals of Tourism Research, 34(3), p:673–689. Gran Bretaña.

Published

2014-07-07

How to Cite

Cabanilla, E. A., & Gentili, J. O. (2014). Characteristics of web pages related to community tourism in American countries. An approach using content analysis and thematic mapping methodologies. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 14(3), 157–174. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2015.13.011

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
195
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)