Flamenco as a patrimonial concept. Social representations and methodological approaches

Authors

  • Cristina Cruces Roldán

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2014.12.060

Keywords:

Cultural Heritage, Flamenco, Cultural Politics, Tourism, UNESCO

Abstract

This text describes the recent process of incorporation of flamenco to culture management policies and to the representative list of UNESCO’s oral and immaterial heritage. The work analyzes how these notable events have contributed to the creation of a new language in its category. It presents opinions and conflicts derived of the process related to the symbolic appropriation of this immaterial heritage, which transcends towards an artistic genre of international projection, particularly in the area of tourism. Commencing at a redefinition of the concept “heritage” and proceeding from an analysis of the structure related to social value, the author presents a methodological, clasificationary and holistic proposal towards flamenco’s response to the safeguard actions required from the recent institutional impulses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abric, Jean Claude. Prácticas sociales y represen­taciones. México: Ediciones Coyoacán, 1994.

Agudo Torrico, Juan, “Cultura, Patrimonio Etnoló­gico e Identidad”, Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 29, Sevilla, 1999, págs. 36-45.

Baudrillard, Jean, El Espejo de la Producción. Barcelona, Gedisa, 1980.

Benjamin, Walter, La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica, Itaca, México DF, 2003 /1936/.

Bourdieu, Pierre y Jean-Claude Passeron, La reproducción, Editorial Laia, Barcelona, 1979. Bourdieu, Pierre, La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Madrid, Taurus, 1987.

Carrera Díaz, Gemma, “Atlas del Patrimonio Inmaterial de Andalucía. Puntos de partida, objetivos y criterios técnicos y metodológicos”, Revista PH, Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, número 71, Sevilla, 2009, págs. 18-41.

Cote Montes, Eva y Rosa Satué López, “El flamenco en el Atlas del Patrimonio Inmaterial de Anda­lucía. Bases teóricas y metodológicas para su estudio y registro”. I Congreso Internacional de Flamenco, Libro Blanco del Flamenco, 2011 http://www.juntadeandalucia.es/culturaydeporte.

Cruces Roldán, Cristina

“El flamenco y la política de patrimonio en Andalucía “, Boletín del Instituto andaluz del Patrimonio Histórico, 30, págs. 130-143. Junta de Andalucía, Sevilla, 2000.

“El flamenco como objeto de deseo. Auten­ticidad, mercado y políticas culturales”, en Junta de Andalucía, Patrimonio Inmaterial y gestión de la diversidad, Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, PH Cuadernos, 17, 2005, págs. 142-156.

“El flamenco como objeto de estudio: la perspectiva patrimonial”, Díaz-Báñez, José Miguel y Francisco Javier Escobar Borrego, Investigación y Flamenco, Signatura Ediciones, Sevilla, 2012, págs. 31-53, 2011.

“El aplauso difícil. Sobre la “autenticidad”, el “nuevo flamenco” y la negación del padre jondo”, Aguilera, Miguel de, Joan E. Adell y Ana Sedeño (eds.), Comunicación y música, vol. II, Tecnología y Audiencias, UOC Press, Comunicación, 6, Barcelona, 2008, pp. 167­-211.

“Hacia una redefinición del concepto “nuevo flamenco”. La intelectualización del arte”, Actas del III Congreso INFLA, Investigación y Flamenco, Universidad de Sevilla, 2012.

Danto, Arthur C., El abuso del arte, Paidós, 2009.

Débord, Guy, La sociedad del espectáculo, Barce­lona, Pre-textos, 1999 /1967/.

Díaz Viana, Luis, Los guardianes de la tradición. Ensayos sobre la “invención” de la cultura po­pular, Sendoa, Guipúzcoa, 1999.

García Canclini, Néstor (coord.), El consumo cul­tural en México, CNCA, México, 1993.

García Canclini, Néstor, Imaginarios urbanos, Buenos Aires, Eudeba, 1997.

García Linera, Álvaro, Forma valor y forma comu­nidad. La Paz, CLACSO, 2009.

Giménez, Gilberto. “Cultura, Patrimonio y Política Cultural”, en Estudios sobre las culturas y las identidades sociales. México: Instituto de Inves­tigaciones Sociales: IIS-UNAM, 2005.

Guerrero Valdebenito, Rosa María, “Patrimonio cultural mundial, territorio y construcción de ciudadanía. Construcción y apropiación social del patrimonio cultural de la ciudad de Valparaíso-Chile”, Scripta Nova, Vol. XVI, 388, Universidad de Barcelona.

Horkheimer, Max y Theodor Adorno, “La industria cultural. Iluminismo como mistificación de masas”, en Dialéctica del iluminismo, Suda­mericana, Buenos Aires, 1988.

Machado y Álvarez, Antonio, Colección de Cantes Flamencos recogidos y anotados por Demófilo, Sevilla, 1881.

Pagura, Nicolás G., “La teoría del valor-trabajo y la cuestión de su validez en el marco del llamado “post-fordismo”, Trabajo y Sociedad, n.º 15, vol. XIV, Otoño 2010.

Pahl, Ray E. (ed.), On Work. Historical compara­tive and theoretical approaches. Oxford, Basil Blackwell, 1988.

Perujo Serrano, Francisco, “El Flamenco y su internacionalización”, Retos de nuestra acción exterior. Democracia Pública y Marca España, Colección Escuela Diplomática, 18, Ministerio de Asuntos Exteriores y Cooperación, 2012, págs. 225-233.

Prott, Lyndel, “Definición del concepto del “pa­trimonio intangible”: retos y perspectivas, Informe Mundial sobre la Cultura, 2000-2001. Diversidad cultural, conflicto y pluralismo, Madrid, 2001.

Quintero Morón, Victoria, “El patrimonio intangible como instrumento para la diversidad cultural, ¿una alternativa posible?”, en Junta de Anda­lucía, Patrimonio Inmaterial y gestión de la diversidad, Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, PH Cuadernos, 17, Sevilla, 2005, págs. 69-83.

Scott, James, The Moral Economy of the Peasant: Rebellion and Subsistence in Southeast Asia, Yale University Press, 1976.

Waisman, Marina, “El patrimonio en el tiempo”, Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 6, Sevilla, 1999, págs. 10-14.

Published

2014-02-10

How to Cite

Cruces Roldán, C. (2014). Flamenco as a patrimonial concept. Social representations and methodological approaches. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 17(4), 819–835. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2014.12.060

Issue

Section

Articles

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
90
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)