In search of a city branding: the case of Ambato
DOI:
https://doi.org/10.25145/j.pasos.2022.20.066Keywords:
brand, ambato, tourism, image, city, heritage, targetAbstract
When promoting tourism in a locality, it is advisable to previously create a brand-personality. This research focuses on Ambato in order to find a brand with which to transmit an image that allows it to promote itself. A questionnaire was provided to more than 300 people to find out their beliefs and knowledge about the city and the people of Ambato. The objective was to find the basic components with which to create an Ambato brand. The results describe various elements with which to identify the city. Differences are found in the image that visitors and residents have of the city of Ambato based on gender, age, purchasing power and origin (from inside or outside Ambato). It is concluded that it is not possible to speak of a single Ambato brand, but that the different types of citizens must be taken into account in order to create a heterogeneous and genuine brand.
Downloads
References
Aires-Barroso, G., y Nicolau-Mota, K. C. (2010). Marketing Turístico Internacinal. La Marca Brasil. Redalyc, 19(2), 241-267. https://www.redalyc.org/pdf/1807/180713901005.pdf?fbclid=IwAR0JgC-eWjJ5Y8bhSawI7dPsXX_iuKd4m5HKYZWth3sFiOemhgQbiab0IPU
Asamblea, C. (20 de Octubre de 2008). Constitución de la República del Ecuador. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf
Casilda-Béjar, R., y González-Silvestre, E. (2002). La marca país como ventaja competitiva. El valor de la marca españa. Dialnet, (799), 101-114. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=256325
Comite Permanente. (s/f). Comite Permamente. Reseña histórica de la fiesta de la fruta y de las flores. Fiestas de Ambato. http://www.fiestasdeambato.com/LXVII/index.php?option=com_content&view=article&id=8:resena-historica&catid=10&Itemid=155
Costa, J. (2004). La imagén de marca. Barcelona: Paidos.
Cuestionario-Marca-Ambato. (2017). https://drive.google.com/file/d/1bbHabbtcrGa9iPaKKGMP_PzpM8UiaJVy/view?usp=sharing
Echeverri, L. M., Estay-Niculcar, C. A., Herrera, C., y Santamaría-Ossorio, J. (20 de Marzo de 2013). Fundación Dialnet, 22(6), 1121-1139. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5215606
Fernández-Gómez, J. D. (2004). La imagen de marca. Un fenómeno social. En Joan costa, La imagen de marca. Un fenómeno social. Barcelona: Paidós. http://www.revistacomunicacion.org/pdf/n3/resenas/la_imagen_de_marca_un_fenomemo_social.pdf
Ferrán-Fernández, Y., García-López, L., Naranjo-García, M., y Marrero-Marrero, M. (2016). Ecuador Ama la Vida y su incidencia en la matriz productiva y el plan del Buen Vivir. Dialnet, 3(2), 222-240. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6756412
Fuentes-Martínez, S. (2007). Sistema de gestión comunicacional para la construcción de una marca ciudad o marca país. Redalyc, XXVI(51). https://www.redalyc.org/pdf/860/86005108.pdf
Instituto Geofísico. (5 de Agosto de 2012). IG. https://www.igepn.edu.ec/servicios/noticias/456-gran-terremoto-de-pelileo-5-de-agosto-de-1949
Instituto Nacional de Estadística y Censo. (Julio de 2011). INEC. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/CENEC/Presentaciones_por_ciudades/Presentacion_Ambato.pdf
La Hora. (04 de Septiembre de 2011). Tungurahua es la tercera sede del Cooperativismo en Ecuador. La Hora. https://lahora.com.ec/noticia/1101199351/tungurahua-es-la-tercera-sede-del-cooperativismo-en-ecuador
López, R., y Benlloch-Osuna, M. (2005). De la marca comercial a la marca territorio. Recerca: revista de pensament i anàlisi, (5), 87-100. http://www.e-revistes.uji.es/index.php/recerca/article/viewFile/239/221
Lucena-Giraldo, M. (2006). Los estereotipos sobre la imagen de España. Norba, (19), 219-229. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2566428
Meléndez, Á. (2016). Marca país, más allá del logo. Revistasgestion.ec, (261), 20-25. https://revistagestion.ec/sites/default/files/import/legacy_pdfs/261_002.pdf
Rial-Boubeta, A., García-Carreira, A., y Varela-Mallou, J. (2008). Una aplicación metodológica para el estudio de la imagen de marca de un destino turístico. PASOS, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 6(1), 1-19. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2008.06.001
Rizzi, P., y Dioli, I. (2010). From strategic planning to city branding: some empirical evidence in Italy. PASOS, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 8, 39-49. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2010.08.033
Sáez-Vegas, L., Mediano-Serrano, L., y De Elizagarate-Gutiérrez, V. (2011). Creación y desarrollo de marca ciudad. Análisis de los registros de marca de las principales ciudades españolas. Revista de Dirección y Administración de Empresas, (18), 125-156. https://addi.ehu.es/bitstream/handle/10810/9562/125.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sánchez-Guitián, J. M. (2011). Marca País España, una marca líquida. Madrid: ESIC Editorial.
Universo, E. (20 de Agosto de 2006). Resumen de las erupciones históricas del Tungurahua. El Universo. https://www.eluniverso.com/2006/08/20/0001/12/A8579D32A1F04291BCE61E48F13A4925.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Álvaro Jiménez Sánchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
I confirm that the work is original (of my/our authorship), and that it will not be submitted to other journals or publications until the final resolution of the review process in PASOS, RTPC.
I authorize the publication of my work by PASOS, PSTN of free and open access in any of the formats that I deem appropriate, for an indefinite period of time and as a non-remunerated collaboration.
Likewise, the author(s) understands that the published work may be linked or deposited on any server or included in other publications (republication), provided that the new place and/or new edition references the original publication and acknowledges the authorship and copyright ownership of PASOS RTPC publications.
Authors understand that a plagiarism-self-plagiarism check will be performed, and the article may be removed at any time from the editorial flow.