Tourism and power. Transformations of a popular holiday in Morocco

Authors

  • María Jesús Berlanga Adell

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2004.02.003

Keywords:

Morocco, Bereber, Popular festival, Change, Tourism, Power relations

Abstract

In the High Eastern Atlas mountains of Morocco every year there is a traditional celebration commonly known as Imilchil Moussem. The word moussem refers to a collective pilgrimage around the tomb of a saint which people practice regularly at a specific time of year. The one which takes place in the village called Imilchil has undergone a series of transformations over the years. These changes are connected not only to the power relations of this Berber region, but also to the increased amount of tour- ists coming to this area. It is these connections we attempt to analyse in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Jesús Berlanga Adell

Realiza su tesis doctoral sobre los efectos del turismo rural en el Alto Atlas de Marruecos desde una perspectiva de género, habiendo realizado su trabajo de campo en la zona de estudio

References

Aixelá, Y. 2000 Mujeres en Marruecos, Barcelona: Bellaterra.

Bastart, J. 1990 “Bereberes, nómadas y pastores. Atlas (Marruecos)” en Tiempo de viajar, Madrid, nº 56, pp. 40-47.

Berriane, M. 1992 Tourisme national et migrations de loisirs au Maroc, Rabat: Publications de la Faculté des Lettres et des Sciences Humaines – Université

Mohammed V. 2002 “Organisation politique et administrative du Maroc” en TROIN, Jean- François et al. Maroc. Régions, pays, territoires, París: Maisonneuve & Larose, pp. 38-40.

Mohammed V. 2002 “La montagne au Maroc” en TROIN, J.F. et al. Maroc. Régions, pays, territoires, París: Maisonneuve & Larose, pp. 342-344.

Bennouna, M. 2002 Heros sans gloire. Échec d’une révolu- tion 1963-1973, Casablanca: Tarik Editions.

Bessis, S.; Belthassen, S. 1994 Mujeres del Magreb. Lo que está en juego, Madrid: Horas y horas.

Hart, D. 1978 “Les institutions des Aït Morhrad et Aït Haddidou”, Bulletin Economique et Social du Maroc, 138-139: 57-83.

Hart, D. 1997 Estructuras tribales precoloniales en Marruecos bereber, 1860-1933: Una reconstrucción etnográfica en perspectiva histórica, Granada: Universidad de Granada

Kasriel, M. 1989 Libres femmes du Haut Atlas? Dynamique d’une microsocieté au Maroc, Paris: L’Harmattan.

Laouina, A. 2002 “Le Haut Atlas” en TROIN, J.F. et al. Maroc. Régions, pays, territoires, París: Maisonneuve & Larose, pp. 345-363.

Montagne, R. 1930 Les berbéres et le makhzen dans le Sud du Maroc. Essai sur la transformation politique des berbères sédentaires (Groupe chleuh), Paris: Librairie Félix Alcan.

Morilla, F. 1994 Ritos nupciales del pueblo bereber, Córdoba: Universidad de Córdoba.

Nash, D. 1992 “El turismo considerado como una forma de imperialismo” en SMITH, V. Anfitriones e invitados, Madrid: Endymion, pp. 69-95.

Santana, A. 1997 Antropología y Turismo, Barcelona: Ariel, pp. 9-16.

Santana, A. 2000 “La apropiación escénica. Espacios, usos e imagen del turismo” en VV.AA., Procesos de apropiación y gestión de recursos comunales, Tene- rife: Asociación Canaria de Antropo- logía, pp. 183-195.

Santana, A. 2002 “Desarrollos y conflictos en torno al turismo rural: claves y dilemas desde la antropología social” en Prepublicación del IIIº Congreso Internacional sobre Turismo Rural e Desenvolvimento Sustentável- Citurdes o Rural como nova opçao de oferta para o turismo.

Published

2004-01-07

How to Cite

Berlanga Adell, M. J. (2004). Tourism and power. Transformations of a popular holiday in Morocco. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 2(1), 25–45. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2004.02.003

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
5774
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)