The Feigned City. Representations and Memories of Tourist Barcelona
DOI:
https://doi.org/10.25145/j.pasos.2006.04.002Keywords:
Cultural tourism, Performances, Images, Idenfication, BarcelonaAbstract
The current article is focused on tourist pictures of Barcelona. Those highly sponsored pic- tures of the city that some times match the reality and some others do not; however true or false they share the same stereotyped and fake image. The picture of the tourist Barcelona shows a general image (an ideal representation) of the city, and this idealization creates several clichés that provide the city with its own special flavour and identity. This widely spread picture of Barcelona selects and presents several pieces and corners of the city that naturally become direct associations to it. This procedure of making reference points out of the resources the city has is not only efficient but can also confuse its real façade. A façade that most tourists can only glance at turning it as superficial and ephemeral as it is portrayed and assuming this sponsored image of Barcelona. The gap between such tourist pictures and the reality damages the identity of the city as this type of imposed pictures aid the creation of such clichés.
Downloads
References
Antich, X. 2004 “On són les ferides? Post - imatges inficcions de la rosa de foc”. En VVAA Tourismes. La derrota de la dissensió. Itineraris crítics. Barcelona: 78-85
Augé, M. 1998: El viajero subterráneo. Un etnólogo en el metro. Barcelona: Gedisa
Bauman, Z. 2001 “Turistas y vagabundos: héroes y víc- timas de la posmodernidad”. En Bau- man, Z. La posmodernidad y sus descon- tentos. Madrid: Akal: 107-120
Bosch, G. (ed.) 1999 Una cambra pròpia (catàleg de l’exposició). Girona: Museu d’Art de Girona
Bendix, R. 1997 "The tourist image - Selwyn,T." Annals of Tourism Research 24(4): 1026-1027
Bourdieu, P. 1998 La dominación masculina. Barcelona: Anagrama
Bordas Rubies, E. 2004 “Promoció i comercialització turístiques (tercerca ponència)” [en línea], Estudis de Turisme de Catalunya 15 <http://www.gencat.net/turisme/etc/etc15.htm> [consulta 17 de octubre de 2004]
Borja, J. & Muxí, Z. 2003 El espacio público: ciudad y ciudadanía. Barcelona: Electa
Crick, M. 1992 “Representaciones del turismo inter- nacional en las ciencias sociales”. En Jurado, F. (ed) Los mitos del turismo. Madrid: Ediciones Endymion: 339-403
De Certeau, M. et al 1999 La invención de lo cotidiano 2.. Habi- tar, cocinar [nueva edición revisada y aumentada presentada por Luce Giard]. México: Universidad Iberoamericana
Delgado, M. 2004 “Ciutat de mentida. El turisme cultural com a estratègia de desactivació urbana”. Dins VV.AA. Tourismes. La derrota de la dissensió. Itineraris crítics. Barcelona: 52-66
Delgado, M. 1999 El animal público. Barcelona: Anagrama
Durkheim, E. 1987 [1912] Les formes elementals de la vida religiosa. El sistema totèmic a Austràlia. Barcelona: edicions 62
Enguita Mayo, N. et al 2004 “Tourismes. La derrota de la dissensió”. En VV.AA. Tourismes. La derrota de la dissensió. Itineraris crítics. Barce- lona: 11-27
Farreras, A. 1973 El turisme a Catalunya del 1931 al 1936. Barcelona. Pòrtic.
Frances A. Yates 1974 El arte de la memória. Madrid: Taurus
Goody, J. 1997 Representaciones y contradicciones. La ambivalencia hacia las imágenes, el teatro, la ficción, las reliquias y la sexualidad. Barcelona: Paidos
Goffman, E. 1963 Estigma. La identidad deteriorada. Buenos Aires: Amorrortu
Hacking, I. 1983 Representing and Intervening: intro- ductory topics in the philosophy of natural science. Cambridge
Hughes, G. 1995 “Authenticity in tourism”. Annals of Tourism Research, 22 (4): 781-803
Lagunas, D. 2005 “Turismo, espacio y representación del patrimonio en el sistema mundial”. Dins Santana A, i Prats, Ll. (eds.), El encuentro del turismo con el patrimonio cultural: concepciones teóricas y modelos de aplicación. Sevilla: Asociación Andaluza de Antropología.
Lèvi-Strauss, C. 1969 Tristos tròpics. Barcelona: Anagrama
Luckmann, T. i Berger, P. 1996 [1966] La construcció social de la rea- litat. Un tractat de sociologia del coneixement. Barcelona: Editorial Herder
Prats, LL. 2003 “Presentació del dossier”. Revista d’Etnologia de Catalunya, 22: 8-11
Prats, LL. 1998 “El concepto de patrimonio cultural”. Política y sociedad, 27: 63-76
Pujadas, J. & Comas, D. 1982 “Identitat catalana i símbols cultu- rals”. Ciencia, 15: 28-33
Santana, A. 1997 Antropología y turismo, ¿Nueva hordas, viejas culturas? Barcelona: Ariel.
Santana, A. 2003a “Jugant a ser amfitrions: trobades i impactes en el sistema turístic”. Revista d’Etnologia de Catalunya, 22: 46-53
Santana, A. 2003b “Mirando culturas: la antropología del turismo”. Dins RUBIÓ, A. (ed) Sociología del turismo. Barcelona: Ariel: 103-125
Simonicca, A. 1997 Antropologia del turismo. Strategie di ricerca e contesti etnografici. Roma: editorial Carocci
Sperber, D. 1978 El simbolismo en general. Barcelona: Promoción cultural
Sternberg, E. 1997 "The iconography of the tourism experience." Annals of Tourism Research, 24 (4): 951-969.
Terradas, I. 2000 “La contradicción entre identidad cultural e identificación política”. Demófilo, 33-34: 31-42
Urry, J. 1990 The tourist gaze. Londres: Sage
Urry, J. 1995 Consuming places. Londres: Routledge
Wirth 1988 “El urbanismo como forma de vida”.
En Fernandez Martorell, M. Leer la ciudad. Ensayos de antropología urbana. Barcelona: Icaria: 29-53
Memoria de Turisme de Barcelona 2003 Material promocional editado por Turisme de Barcelona relativo al año 2003, www.barcelonaturisme.com
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I confirm that the work is original (of my/our authorship), and that it will not be submitted to other journals or publications until the final resolution of the review process in PASOS, RTPC.
I authorize the publication of my work by PASOS, PSTN of free and open access in any of the formats that I deem appropriate, for an indefinite period of time and as a non-remunerated collaboration.
Likewise, the author(s) understands that the published work may be linked or deposited on any server or included in other publications (republication), provided that the new place and/or new edition references the original publication and acknowledges the authorship and copyright ownership of PASOS RTPC publications.
Authors understand that a plagiarism-self-plagiarism check will be performed, and the article may be removed at any time from the editorial flow.