Travel trophies. For an anthropology of souvenirs

Authors

  • Saida Palou Rubio

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2006.04.033

Keywords:

souvenirs, trips, symbols

Abstract

The souvenir object is an undisputed, though not exclusive, ingredient of the tourist landscape both present and past; in fact, the souvenir product is universally associated with tourism. It is well known that the consumption of souvenirs is a very widespread act in tourist activity and, therefore, can be analysed from its two main dimensions: that which has to do with economic consumption and that which has to do with symbolic consumption.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Augé, M. 1995 Hacia una antropología de los mundos contemporáneos. Barcelona: Gedisa.

Augé, M. 1998 [1977] El viaje imposible. El turismo y sus imágenes. Barcelona: Gedisa.

Bendix, R. 1997 "The tourist image - Selwyn,T." Annals of Tourism Research 24(4): 1026-1027

Cohn, K.-S. 1992 "Self – image / destination image congruity." Annals of Tourism Research 19(2): 360-363.

Crick, M. 1992 “Representaciones del turismo inter- nacional en las ciencias sociales”. En Jurdao, F. (ed) Los mitos del turismo. Madrid: Ediciones Endymion. Pp. 339-403.

Graburn, N. H. H. 1992 [1989] “Turismo: viaje sagrado”. En Smith, V. (comp) Anfitriones e invitados. Antropología del turismo. Madrid: Ediciones Endymion. Pp. 45-68.

Halbwachs, M. 2004 Los marcos sociales de la memoria. Rubí: Fondo de Cultura Económica.

Leroi-Gourhan, A. 1993 Le religioni della preistoria. Milano: Adelphi

Littrell, M. et al. 1994 “Souvenirs and tourism styles”. Journal of Travel Research. 33(1): 3-11.

Loeb, L. D. 1992 [1989] “La creación de antiguedades por entretenimiento y a manera de negocio: encuentro entre los mercaderes judios iranies y sus corrigionarios viajeros”. En Smith, V. (comp) Anfitriones e invitados. Antropología del turismo. Madrid: Ediciones Endymion. Pp. 357-371.

Mackay, K. J. 1997 "Pictorial element of destination in image formation." Annals of Tourism Research 24 (3): 537-565.

Mauss, M. 1979 [1925]: “Ensayo sobre los dones. Motivo y forma del cambio en las sociedades primitivas”. En Sociología y Antropología. Madrid: Tecnos.

Santana, A. 1997 Antropología y turismo, ¿Nueva hordas, viejas culturas? Barcelona: Ariel.

Simonicca, A. 1997 Antropologia del turismo. Strategie di ricerca e contesti etnografici. Roma: editorial Carocci.

Smith, V. 1992 [1989] “Prefacio” & “Introducción”. En Smith, V. (comp) Anfitriones e invitados. Antropología del turismo. Madrid: Ediciones Endymion. Pp. 9-41.

Swanson, K. K. 2004 “Tourists’ and retailers’ perceptions of souvenirs”. Journal of Vacation Marketing. 10(4): 363-377.

Thurot, J. M. & Thurot, G 1983 “The ideology of class and tourism: Confronting the discourse of advertising”. Annals of Tourism Research. 10: 89-173.

Turner, L. & Reisinger, Y. 2001 “Shopping satisfaction for domestic tourists”. Journal of Retailing and Consumer Services. 8(1): 15-27.

Urry, J. 1990 The tourist gaze. Londres: Sage.

Yates, F. 1974 El arte de la memoria. Madrid: Taurus.

Downloads

Published

2006-04-14

How to Cite

Palou Rubio, S. (2006). Travel trophies. For an anthropology of souvenirs. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 4(2), 279–285. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2006.04.033

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
4931
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)