The Spanish most travelers

Authors

  • Javier Callejo Gallego
  • Jesús Gutiérrez Brito
  • Antonio Viedma Rojas

DOI:

https://doi.org/10.25145/j.pasos.2008.06.004

Keywords:

spanish tourists, touristic demand, consumption, social change

Abstract

From a specific exploitation of the data contributed by the survey that in greater measure collects the activities and tourist movements of the Spaniards, Familitur (directed by the Instituto de Estudios Turísticos), the behavior of those Spaniards that register a greater frequency of trips along the year is analyzed. The perspective of such approximation is initially descriptive: to know up to what point they configure a social profile differentiated or they carry out another type of trips. That is to say, up to what point they are differentiated of the other Spaniards, beyond the difference that individualizes them as more travelers. But also it tries, with the limits of the characteristics of the data obtained, to advance explanations on such differentiation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Javier Callejo Gallego

Los autores forman un equipo de investigación sobre el turismo y los métodos de investigación social. En el último año, han centrado su trabajo en el análisis de la demanda turística española. Ejercen como profesores en la UNED, en las titulaciones de Ciencias Políticas y Sociología y de Turismo, en asignatu- ras relacionadas con los métodos y técnicas de investigación social.

Jesús Gutiérrez Brito

Los autores forman un equipo de investigación sobre el turismo y los métodos de investigación social. En el último año, han centrado su trabajo en el análisis de la demanda turística española. Ejercen como profesores en la UNED, en las titulaciones de Ciencias Políticas y Sociología y de Turismo, en asignatu- ras relacionadas con los métodos y técnicas de investigación social

Antonio Viedma Rojas

Los autores forman un equipo de investigación sobre el turismo y los métodos de investigación social. En el último año, han centrado su trabajo en el análisis de la demanda turística española. Ejercen como profesores en la UNED, en las titulaciones de Ciencias Políticas y Sociología y de Turismo, en asignatu- ras relacionadas con los métodos y técnicas de investigación social.

References

Bardón, E. 1991 Resumen del estudio sobre grado de satisfacción de la demanda turística nacional y extranjera en relación con el producto turístico español. Estudios Turísticos 110:65-123.

Bote, V. 1994 Las vacaciones de los españoles. En Tendencias Sociales en España (1960-1990). Volumen III, S. del Campo, ed., pp. 229-252. Bilbao: Fundación BBV.

Callejo, J., Gutiérrez, J., Viedma, A. 2004 Transformaciones de la demanda turística española: apuntes prácticos. Madrid,

Ramón Areces. 2005 El proceso de constitución de España en una sociedad turística. Política y Sociedad 42(1):151-168.

Caswell, M.F. y McConell, K.E. 1980 Simultaneous Estimation of Jointly Dependet Recreation Participation Function. Journal of Environmental Economic and Management 7:65-76.

Collins, D. y Tisdell, C. 2002 Aged-Related Lifecycles: Purpose Variations. Annals of Turism Research 29 (3):801-818.

Crawford, D.W. y Gdbey, G. 1987 Reconceptualizing Barriers to Family Leisure. Leisures Sciencies 9:119-128. Mayo, E.J. y Jarvis, L.P. 1981 The psycholoy of leisure travel. Nueva York: Cambridge University Press.

Moutinho, L. 1987 Consumer Behaviour in Turism. European Journal of Marketing 21 (10):1-44.

Riera, A 2000 Modelos de elección discreta y coste de viaje. Los espacios naturales protegidos en Mallorca. Revista de Economía Aplicada 8 (24):181-201.

Secretaría General de Turismo 1989 Las vacaciones de los españoles 1987. Estudios Turísticos 102:37-73

Santos, J.L. 1983 La decisión de compra del turista con- sumidor. Estudios Turísticos 79: 39-53.

Published

2008-01-15

How to Cite

Callejo Gallego, J., Gutiérrez Brito, J., & Viedma Rojas, A. (2008). The Spanish most travelers. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 6(1), 37–51. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2008.06.004

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted: 18% 
33%
Days to publication 
4273
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo. Universidad de La Laguna (España) - Instituto Universitario da Maia ISMAI (Portugal)